ADP ujawnia co motywuje polskich pracowników


ADP ujawnia co motywuje polskich pracowników
2017-04-04
Aż 65% polskich pracowników wskazało pieniądze jako element decydujący zarówno o wyborze nowego miejsca pracy, jak i pozostaniu u obecnego pracodawcy.
Jak wynika z badania The Workforce View in Europe 2017 przeprowadzonego przez ADP, europejscy pracownicy są gotowi na nadejście gospodarki wolnych strzelców (ang. gig economy). Aż 68% respondentów zadeklarowało zainteresowanie samozatrudnieniem lub pracą w charakterze wolnego strzelca, bądź też gotowość rozważenia takiego rozwiązania. Skąd bierze się rosnąca popularność takiego sposobu zarobkowania?

Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym
Wzrost liczby osób zatrudnionych na zasadach innych niż umowa o pracę jest spowodowany wieloma czynnikami. 28% pracowników twierdzi, że najważniejszym czynnikiem pozwalającym im zachować odpowiedni poziom motywacji jest właściwa równowaga między życiem zawodowym a prywatnym.
Z kolei, 22% pracowników chciałoby posiadać całkowitą swobodę w planowaniu czasu pracy. Odsetek ten rośnie wraz z wiekiem – w grupie wiekowej 55+ aż 32% badanych chciałoby pracować w ustalonych przez siebie godzinach, podczas gdy w przedziale wiekowym 16-24 takie życzenie wyraża zaledwie 17% osób. Może to sugerować, że na zmianę modelu zatrudnienia najczęściej decydują się osoby przekonane, że praca w charakterze wolnego strzelca umożliwi im prowadzenie bardziej zrównoważonego trybu życia. Osoby, które zdecydowały się na samozatrudnienie deklarują wyższy poziom zadowolenia z pracy – 75% w porównaniu ze średnią wynoszącą 70%. Istotnym źródłem motywacji dla samozatrudnionych jest możliwość pracy w dowolnie wybranym miejscu i czasie (39%) oraz zapewnienie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (30%).

Czy chodzi tylko o pieniądze?
Najważniejszym czynnikiem budującym motywację i zaangażowanie europejskich pracowników jest wynagrodzenie – wskazało tak aż 47% badanych. Dlatego nie powinno dziwić, że wiele osób wybiera rodzaj pracy, która pozwala decydować o liczbie przepracowanych godzin, a tym samym o wysokości przychodów. Jednak może to również oznaczać, że liczna grupa osób rezygnuje z etatu bardziej z konieczności niż z wyboru.

– Mimo, iż rynek wolnych strzelców zapewnia szereg korzyści zarówno pracodawcom, jak i pracownikom, to udział w nim może dla wielu osób stanowić trudne doświadczenie. Pracodawcy mogą tracić pracowników z cenną wiedzą i umiejętnościami, natomiast oni sami mogą nie zyskać upragnionej kontroli nad własnym czasem. Będzie to wynikało z obawy, że jeśli odrzucą ofertę pracy, nie otrzymają już kolejnej propozycji. Pracodawcy powinni zadbać, aby pracownicy nie odczuwali pokusy odejścia. Mogą osiągnąć ten cel np. oferując im szerokie możliwości rozwoju zawodowego. Z kolei, osoby zastanawiające się nad samozatrudnieniem powinny dokładnie przemyśleć decyzję o zostaniu wolnym strzelcem, biorąc pod uwagę fakt, że taki model pracy nie zapewnia wielu dodatkowych świadczeń i nadal związany jest z większą niepewnością oraz zmiennością sytuacji – powiedziała Magdalena Dacka, HR Business Partner w ADP Polska.

Co motywuje polskich pracowników?
Odpowiedź na to pytanie jest stosunkowo prosta – zdecydowanie najważniejszym czynnikiem są pieniądze. Aż 65% polskich pracowników wskazało ten element jako decydujący zarówno przy wyborze nowego miejsca pracy, jak i pozostaniu u obecnego pracodawcy. Wynik ten znacznie przekracza europejską średnią (47%). Dla porównania, w Hiszpanii wynagrodzenie jako główną motywację do pracy wskazało 40% respondentów. Wśród innych czynników motywujących, polscy pracownicy wskazali dobre relacje z kolegami (33%) i możliwość zachowania odpowiedniej równowagi pomiędzy pracą, a życiem prywatnym (23%).

– Zachowanie właściwej równowagi między pracą a życiem prywatnym jest niezbędne, aby utrzymać odpowiedni poziom produktywności pracowników oraz nie narażać ich na wypalenie zawodowe wywołane pracą do późna i stresem. Przeprowadzone przez nas badanie dostarcza budujących wyników. Aż 84% europejskich pracowników czuje, że zachowuje właściwą równowagę między pracą a życiem prywatnym, a odsetek ten osiąga najwyższy poziom w Szwajcarii (87%) i Holandii (86%). Na drugim biegunie niestety znajdują się Polacy, z których aż 19% wskazuje, że nie zachowuje właściwej równowagi między pracą a życiem prywatnym. Taka opinia jest najbardziej powszechna wśród pracowników sektora sprzedaży detalicznej i rekreacji – podsumowuje Magdalena Dacka.

Nadesłał:

BrandLab_01

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl