Chmura usprawni działanie lotnisk – oto wniosek z nowej publikacji firmy Amadeus


2014-05-27
Dokument identyfikuje obszary technologii chmury w systemach Common Use, które będą wykorzystywane przez lotniska w przyszłości.

Warszawa, 27 maja 2014 r.: Porty lotnicze coraz bardziej odczuwają potrzebę przeniesienia się do systemów chmurowych następnej generacji w celu poprawy efektywności operacyjnej na wymagającym rynku - oto wniosek z nowej publikacji firmy Amadeus zatytułowanej IT makes sense to share: making the case for the cloud in Common Use airport technology. Dokument prezentuje poglądy ponad 20 osób na stanowiskach kierowniczych IT w portach lotniczych, które odnoszą się do argumentów biznesowych dotyczących adaptacji na lotniskach systemów Common Use opartych na technologii chmury.  


Rosnące naciski ze strony udziałowców i konkurentów wymuszają na portach lotniczych jak najefektywniejsze wykorzystywanie zasobów informatycznych do skutecznego działania i lepszej współpracy z liniami lotniczymi, a jednocześnie zmuszają je do poszukiwania alternatywnych źródeł dochodu, aby mogły nadal konkurować na rynku. Publikacja wskazuje, że koncepcja modernizacji systemów Common Use jest jednym ze sposobów radzenia sobie z tymi wyzwaniami w czasach, kiedy mamy dostęp do najnowszych modeli chmury obliczeniowej.

Dokument podkreśla również, że branża jest już gotowa do przyjęcia nowej generacji systemów Common Use, aby zmaksymalizować wydajność operacyjną i handlową sektora. Zwraca jednak uwagę, że niektóre lotniska mają nadal wątpliwości co do tego systemu, wynikające z obaw dotyczących jego stabilności, prywatności, bezpieczeństwa i związanego z tym ryzyka. Publikacja sugeruje, że podejście do tych kwestii stopniowo się zmienia.

„Dzisiejsza struktura systemów jest uzależniona od przestarzałych technologii i tak naprawdę nie uwzględnia rewolucyjnych możliwości internetu. Każda linia lotnicza wykorzystująca nasz standard CUPPS[1] powinna budować integrację lokalnie, na miejscu. Przemysł lotniczy próbował rozwiązać problem za pomocą standardów CUTE[2] i CUPPS, ale w ten sposób wzmacniał istniejącą strukturę, a nie inicjował zmiany. Nadszedł czas, aby korzystać z technologii tak szybko, jak to możliwe, i kontynuować zasadniczą zmianę w obszarze informatycznym lotnisk" - skomentował Michael Ibbitson, CIO portu lotniczego Londyn-Gatwick i współautor publikacji.

„Lotniska na całym świecie muszą szukać nowych sposobów konkurowania i zwiększania wartości swoich zasobów w warunkach rosnącej presji gospodarczej. Platformy Common Use nowej generacji oparte na chmurze pozwalają zrewolucjonizować sposób dostarczania usług IT w portach lotniczych. Dedykowani dostawcy technologii w chmurze mogą obniżyć koszty dla lotnisk dzięki efektowi skali, poza wieloma innymi korzyściami, które pozwolą lotniskom na lepszą obsługę swoich klientów" - powiedział John Jarrell, Dyrektor Airport IT w Amadeus.

„Platforma chmury może zapewnić jednemu portowi lotniczemu oszczędność energii umożliwiającą okrążenie ziemi samochodowi marki Volkswagen Golf 27 razy[3] w roku, przy założeniu, że 75% z 300 stacji roboczych lotnisk przejdzie na tzw. technologię cienkiego klienta. Jest to naprawdę istotna poprawa w stosunku do tradycyjnych systemów CUTE lub CUPPS. Pojawia się zatem pytanie, czy porty lotnicze są gotowe zaufać chmurze i wykorzystać ją w swojej działalności. Naszym celem jest rozpoczęcie debaty na ten temat ze środowiskiem portów lotniczych" - dodał.

Kluczowe wnioski z publikacji:

Technologia Common Use rozwinęła się nieznacznie od czasu stworzenia standardu CUTE w 1984 roku. Jest on wciąż bardziej popularny od nowszego standardu CUPPS, sformułowanego w 2009 roku. Ankietowane lotniska postrzegają te platformy jako przestarzałe, nieelastyczne, złożone, powolne, niewygodne oraz nieefektywne kosztowo, co wpływa na funkcjonowanie całego środowiska portów lotniczych. Oznacza to jeszcze duże pole do wprowadzenia usprawnień.

Technologia chmury przeszła dynamiczny rozwój w ostatnich latach. Od czasu pierwszego wprowadzenia standardu CUPPS w 2009 roku nowe technologie, takie jak wirtualizacja aplikacji[4], znacznie udoskonaliły sieci i nowe urządzenia mobilne, sprawiając, że przejście na chmurę stało się opłacalne.

Technologia chmury ma potencjał, aby zrewolucjonizować systemy lotniskowe. Wśród korzyści warto wymienić obniżenie kosztów sprzętu i jego utrzymania, oszczędność przestrzeni dzięki usunięciu serwerów, usprawniony proces certyfikacji oraz elastyczność lokalizacji. Wszystko to ma na celu sprawniejszą realizację procesów związanych z odprawą pasażerów i wejściem na pokład, a w efekcie - wsparcie lotnisk i linii lotniczych w usprawnieniu obsługi klientów.

Wiele portów lotniczych wciąż ma wątpliwości dotyczące wykorzystania chmury. Większość z tych obaw, związanych ze stabilnością, prywatnością,  bezpieczeństwem i ryzykiem, została wyeliminowana, ponieważ dostawcy chmury potraktowali rozwiązanie tych problemów jako kluczowe.

Aby zobaczyć pełną wersję raportu, wystarczy odwiedzić stronę LinkedIn dotyczącą rozwiązań Amadeus dla portów lotniczych (https://www.linkedin.com/company/amadeus-airport-it) lub bloga firmy Amadeus: http://www.amadeus.com/blog/27/05/airport-it/.

 

***

 

Informacje o firmie Amadeus

Amadeus to wiodący dostawca zaawansowanych rozwiązań technologicznych dla światowej branży turystycznej. Docelowe grupy klientów firmy to dostawcy usług turystycznych (np. linie lotnicze, hotele, przewoźnicy kolejowi, przewoźnicy promowi itd.), sprzedawcy usług turystycznych (biura podróży, w tym online) i odbiorcy (korporacje, jak i spółki zarządzające podróżami tzw. travel management companies).

Amadeus zatrudnia około 10 000 pracowników na całym świecie, w placówkach w Madrycie (siedziba główna firmy), Nicei (dział rozwoju) i Erding (dział operacyjny) oraz w 71 lokalnych Organizacjach Handlowych Amadeus na całym świecie.

Amadeus opiera swoją działalność na modelu biznesowym bazującym na transakcjach.

                                                                                                                                       

Więcej informacji o firmie Amadeus można znaleźć na stronie internetowej www.amadeus.com.pl.

Kontakt dla mediów


Elżbieta Więckiewicz

Account Manager

Dział Nowych Technologii

Sigma International (Poland) LTD

tel: +48 22 628 04 88, 628 05 93

e-mail: elzbieta.wieckiewicz@sigma.com.pl

www.sigma.com.pl

Ilona Tyczyńska

Account Manager

Dział Nowych Technologii

Sigma International (Poland) LTD

tel: +48 22 628 04 88, 628 05 93

e-mail: ilona.tyczynska@sigma.com.pl

www.sigma.com.pl


[1] CUPPS: Common Use Passenger Processing System, standard utworzony przez IATA w 2009

[2] CUTE: Common Use Terminal Equipment, standard utworzony przez IATA w 1984

[3] Environmental Comparison of the Relevance of PC and Thin Client Desktop Equipment for the Climate, 2008 - Fraunhofer Institute for Environmental, Safety and Energy Technology UMSICHT

[4] Wirtualizacja aplikacji: uniezależnienie aplikacji od sprzętu IT

Nadesłał:

EW

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl