Co kolor logo mówi o Twojej firmie?


Co kolor logo mówi o Twojej firmie?
2015-10-01
Logo jest dla Twojej firmy tym, czym twarz jest dla człowieka: najbardziej rozpoznawalnym elementem wizerunku.

Nazwa marki i sposób w jaki jest zapisana (typografia logo) oraz inne elementy graficzne są oczywiście ważne, ale wiele wskazuje na to, że to właśnie kolor logo może mieć zaskakująco duży wpływ na to, jakie wrażenie wywołuje ten znak na Twoich klientach.

Według badań specjalistów od marketingu konsument dokonuje podświadomego osądu produktu w czasie mniej niż półtorej minuty od zobaczenia go po raz pierwszy. Półtorej minuty to 90 sekund: dużo czy mało? Dużo - jeśli przekaz, który tworzą logo, opakowanie i całościowy design produktu, jest spójny i jasny. Mało - jeśli jest nieprzemyślany, mylący i - co chyba najgorsze - nijaki. Jednocześnie blisko 85% badanych przyznaje, że kolor jest jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na ich decyzję o zakupie danej rzeczy, a 80% twierdzi, że kolor ma bezpośrednie przełożenie na rozpoznawalność marki.

Wystarczy rzut oka na najpopularniejsze marki, by zauważyć, że przy dobrze dobranym kolorze nie potrzeba żadnego innego znaku (takiego jak logo czy nazwa), by skojarzyć produkt z producentem. Pomyśl tylko: połączenie żółtego z czerwonym od razu wskazuje na McDonald's, lila-fiolet to niewątpliwie Milka, czysta czerwień z białymi elementami - Coca-Cola... I tak dalej. Marka nie jest jednak jedynym, na co wskazuje kolor: badania psychologów dowodzą, że ludzie są skłonni podświadomie przypisywać barwom pewne cechy i znaczenia niepowiązane z tym, jakie przedmioty są nimi ozdobione. Co więcej, okazało się, że kolory mają moc wywoływania w ludziach często tylko częściowo uświadamianych skojarzeń i uczuć. Jakich? Przyjrzyjmy się poszczególnym kolorom!

Kolor żółty kojarzy się ze światłem słońca, a także wszystkim tym, co radosne i optymistyczne. Jest pobudzający i rozweselający - może także delikatnie wzmagać apetyt, dlatego jest idealnym kolorem dla firm produkujących żywność albo restauracji (pomyśl tylko o złotych łukach McDonald's!).

Pomarańczowy w naturze często bywa oznaką trucizny (niektóre żaby, które wydzielają trujący śluz, są pomarańczowe - podobnie jak wiele trujących owoców), dlatego należy z nim nieco uważać. Podobnie jak żółty, kojarzy się z energią i wesołością. Jest lubiany przez marki, których celem jest nawoływanie klientów do działania: pomyśl tylko o Allegro, Amazonie albo o - z drugiej strony - popularnym serwisie blogowym Blogger.

Czerwień to kolor, który natychmiast przyciąga uwagę. Zwykliśmy kojarzyć go z miłością, namiętnością i innymi gorącymi uczuciami. Przyspiesza bicie serca i wzmaga apetyt, ale używamy w nadmiarze może wywoływać nerwowość czy wręcz agresję. Jest jednym z najchętniej wybieranych kolorów logo - i nic dziwnego, bo czerwień to prosty sposób na wyróżnienie znaku wśród konkurencji.

Różowy jest kolorem tradycyjnie przypisywanym produktom przeznaczonym dla dziewczynek i nastolatek, czasem także dla dorosłych kobiet. Kojarzy się ze słodyczą, łagodnością i opiekuńczością. Różowy może także wskazywać na produkty tylko dla dorosłych, takie jak gadżety erotyczne - warto wziąć to pod uwagę, zastanawiając się nad różowym logo.

Fiolet był tradycyjnie kolorem arystokracji (patrz: królewska albo biskupia purpura), dlatego często kojarzy się z wygodą i luksusem i przyjemnością - być może dlatego wybrano go na kolor opakowań czekolady Milka?

Niebieski kojarzy się z wodą i pogodnym niebem - to bardzo uspokajający kolor. Nasuwa także skojarzenia z pewnością i solidnością, a w dobie Internetu jest chętnie wybierany na główną barwę serwisów społecznościowych: pomyśl tylko o Facebooku, Twitterze albo Tumblrze! Zarówno wśród mężczyzn, jak i wśród kobiet niebieski jest najczęściej wskazywany jako ulubiony kolor i pewnie dlatego często wybiera się go na kolor firmowego logo.

Jeśli chcesz przekonać klientów, że Twój produkt albo usługa są naturalne albo ekologiczne, musisz koniecznie zafundować sobie zielone logo. To kolor nadziei i, może przede wszystkim, spokoju i harmonii.

Czarny jest w kulturze Zachodu utożsamiany ze smutkiem, powagą i żałobą, ale jednocześnie uchodzi za najbardziej szykowny ze wszystkich kolorów (jak mała czarna, elegancka sukienka na każdą okazję). Wiele luksusowych firm - na przykład słynna spółka jubilerska Tiffany & Co., skoro już mówimy o małej czarnej - zamiast wymyślnych barwnych logo decyduje się na proste czarne litery na białym tle.

 Inspiracje do projektów znajdziecie na www.redro.pl 

Nadesłał:

Fairbox

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl