Jak jest zbudowane dwumasowe koło zamachowe


Jak jest zbudowane dwumasowe koło zamachowe
2018-02-22
W dwumasowym kole zamachowym (DKZ), konwencjonalna masa koła zamachowego jest podzielona na główne koło zamachowe i wtórne koło zamachowe. Skrętna amortyzacja drgań (zwykle połączenie łożysk ślizgowych i zamontowanych w smarze sprężyn śrubowych) łączy dwa koła zamachowe czyniąc je skrętnie miękkimi.



Żeby użyć konkretnego przykładu, dwumasowe koło zamachowe Opel VECTRA składa się z:
  • Podstawowego koła zamachowego
  • Wtórnego koła zamachowego
  • Obrotowego łożyska ślizgowego
  • Sprężyn śrubowych sprzęgających
  • Jeśli to konieczne, elementów tłumiących

Ze względu na podział na pierwotne koło zamachowe po stronie silnika i wtórne koło zamachowe po stronie skrzyni biegów, zwiększa się moment bezwładności obrotowych części przekładni. Dzięki ukierunkowanemu "miękkiemu" dostrojeniu łukowych piór, które łączą obie masy koła zamachowego, częstotliwość rezonansowa DMF jest znacznie przesunięta poniżej jałowej prędkości obrotowej silnika i jego innych regulacji obrotowych. W wyniku tego następuje wysprzęglenie drgań skrętnych silnika z układu napędowego.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie InfoMoto.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Przeczytaj również:


Koło dwumasowe Opel Vectra

Dwumasowe koło zamachowe Opel VECTRA zaczyna następnie pracować w tak zwanym stanie nadkrytycznym i działa, jako mechaniczny filtr dolnoprzepustowy, po prostu odcina od całego układu napędowego wszystkie drgania skrętne o częstotliwości i amplitudzie niższej niż zadana. Nieprawidłowości obrotowe silnika są „połykane” przez koło dwumasowe Opel Vectra i nie przekazywane  dalej lub jeśli już, to tylko bardzo osłabione. Dzięki tej mechaniczno-dynamicznej "sztuczce”, można w zasadzie całkowicie zrezygnować ze stosowania innych elementów amortyzujących.



Krytyczny zakres rezonansu

A bardziej precyzyjnie: warunki konieczne do jego powstania pojawiają się tylko przy uruchamianiu silnika. Jest to szczególnie ważne, ponieważ w obszarze rezonansu skrętnego nie występuje wysprzęglenie drgań skrętnych, lecz ich wzmocnienie. Ponieważ działanie w tym zakresie prędkości może zniszczyć dwumasowe koło Opla Vactra wiele sterowników ich silników ma wbudowaną funkcję, która temu zapobiega, celowo zatrzymując silnik. Aby wykorzystać właściwości rozłączające dwumasowego koła zamachowego w najszerszym możliwym zakresie roboczym pracy silnika, montowane są specjalnie ukształtowane, koncentrycznie na siebie nachodzące sprężyny o wielostopniowej sztywności.

Jednak badania wykazały, że pozycja naturalnej częstotliwości dwumasowych kół zamachowych zależy od prędkości. Wynika to z sił odśrodkowych, które prowadzą do ścieśnienia styku sprężyn śrubowych na ich zewnętrznej osadzie. Siły tarcia działające wówczas zapobiegają ściskaniu tych zwojów, powodując usztywnienie, które wzrasta w wyniku działania ich częstotliwości własnej. Jednakże, dopóki zmieniona częstotliwość drgań własnych jest poniżej prędkości silnika, nie występuje rezonans.


Redakcja Infomoto informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja Infomoto nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl