Jak skutecznie rozwinąć polski biznes IT?


2015-12-07
Krajowe firmy z branży IT są coraz bardziej dostrzegane i doceniane na całym świecie. W światowym outsourcingu już prześcigamy dotychczasowych liderów, czyli Indie. I wszystko wskazuje na to, że dynamiczny rozwój sektora się utrzyma, o czym świadczy ciągły wzrost nakładów na usługi IT.

Polski rynek usług IT rozwija się dynamicznie. W ciągu czterech lat, liczba firm z branży IT wzrosła o połowę (z 40,2 tys. w 2008 roku do 60,7 tys. w 2013). Co więcej, według raportu firmy ABSL, w firmach świadczących usługi IT pracuje w Polsce ponad 140 tys. osób. Z czego 66% pracowników zatrudnionych jest w firmach o zagranicznym kapitale, pozostałe 34% zatrudnionych jest w firmach o polskim kapitale. 

Według analiz Pierre Audion Consultants do głównych czynników wzrostu IT w Polsce należy: napływ inwestycji zagranicznych, pomoc publiczna oraz wysoko wykwalifikowana kadra specjalistów. Aktualnie,  w obliczu dużej konkurencji rynkowej dodatkowym elementem wyróżniającym na tle innych jest wypracowanie innowacyjnych rozwiązań oraz współpraca z innymi podmiotami.

Badania i unikatowe „know-how”

Aktualnie, innowacyjność rozwiązań i produktów jest elementem wyróżniającym i znakiem rozpoznawczym wielu firm. Według danych pochodzących z raportu PwC, 80% przedsiębiorców zakłada zwiększenie wydatków na badania i rozwój w najbliższym czasie. Co potwierdza fakt, że polskie firmy coraz bardziej rozumieją potrzebę inwestowania w innowacyjne rozwiązania i technologie przyszłości. Wzrost inwestycji w B+R wiąże się z pracą nad nowymi produktami i rozwiązaniami, a następnie ich komercjalizacją. Oprócz wzrostu inwestycji w prace badawczo-rozwojowe istotne jest także zdobywanie doświadczenia oraz wypracowanie skutecznego i unikatowego know-how, w zakresie analizy danych, optymalizacji, przetwarzania obrazu, Big Data oraz wspomagania sprzedaży na rynku energii i gazu. Tworzymy aplikacje w oparciu o publiczne i prywatne chmury obliczeniowe, wykorzystując centra danych największych, światowych firm technologicznych mówi Konrad Świrski, Prezes Transition Technologies, polskiej firmy informatycznej.

Klaster i konsorcjum, czyli synergia działań różnych podmiotów

Zjawisko klastrów polega na współpracy firm,  instytucji naukowo-badawczych i administracji publicznej w celu zwiększenia konkurencyjności przedsiębiorstw i instytucji. Ich działania mają doprowadzić do uzyskania przewagi konkurencyjnej nie tylko na rynku krajowym, ale również zagranicznym. Według danych z raportu ABSL, aktualnie 33% wszystkich klastrów zaawansowanych działalności produkcyjnych i usługowych funkcjonujących w Polsce stanowią te, w których jedną ze specjalizacji są usługi IT. Ponadto, polskie firmy coraz częściej wchodzą w skład międzynarodowych konsorcjów. Technologie, które powstają w Polsce są eksportowane do największych światowych firm, tak jak dzieje się to w przypadku naszej firmy. W ramach międzynarodowego konsorcjum firm i instytutów badawczych pracujemy nad innowacyjnym na skalę światowa projektem jakim jest Fabryka Przyszłości. Całość realizowanego przedsięwzięcia bazuje na najnowszych trendach związanych z Przemysłem 4.0 oraz Internetem rzeczy – dodaje Konrad Świrski.

Perspektywy na przyszłość

Według IDC wydatki na usługi IT będą rosły w Polsce w średniorocznym tempie 4,6%, aby osiągnąć w roku 2018 poziom 3,941 mld USD. Jednymi z wyższych wskaźników wzrostu odznaczać się będą usługi outsourcingowe, których udział w rynku usług IT w latach 2013-2018 wzrośnie z 18,8% do 21,9%. Najbardziej dynamiczny wzrost odnotują usługi z zakresu hostingu infrastruktury (17,5% w okresie 2013-2018) i zarządzania aplikacjami klienta (17,6% w latach 2013-2018), do czego może się przyczynić szersze wykorzystanie rozwiązań w chmurze.

Nadesłał:

Mondaypr

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl