Kondycja i perspektywy rozwoju branży handlu internetowego


Kondycja i perspektywy rozwoju branży handlu internetowego
2015-03-30
300 profesjonalistów związanych z branżą e-commerce spotkało się na konferencji E-commerce Business Success Story & Strategies, by dyskutować o kondycji i perspektywach rozwoju branży handlu internetowego. Do jakich wniosków doszli uczestnicy debat, które odbyły się 27 marca br. w Warszawie.

Konferencja Business Success Story & Strategies zgromadziła ekspertów z takich firm jak Ruch, Gemius, Google Poland, CDP.PL, PayPal, e-Kiosk, SAS Institute, Ravelo, Answear.com, SARE oraz Oriflame rozmawiano o strategiach, które pozwalają odnieść sukces w branży handlu internetowego. Sesję inauguracyjną poświęcono trendom konsumenckim wpływającym na kształtowanie rynku e-sklepów, roli nowych narzędzi wymiany handlowej oraz wpływowi e-commerce na logistykę, transport i sektor bankowo-finansowy.

Na konferencji E-commerce Business Success Story & Strategies, Dariusz Stolarczyk wiceprezes RUCH, ogłosił koniec jednokanałowej komunikacji i zdefiniował cztery zjawiska, które mają i będą miały wpływ na rynek e-commerce: mobile, rzeczywistość rozszerzoną jako sposób na połączenie zakupów off i online, druk 3D oraz „Internet rzeczy”.

– Sklepy, w których klienci dokonują zakupów przez kanał tradycyjny i internetowy zyskują wyższe oceny niż wówczas, gdy zakup dokonywany jest jedynie w jednym z kanałów – mówił. – Dzisiejszy konsument spędza nawet 14 godzin dziennie z telefonem w zasięgu ręki. Telefon stał się oknem na świat, służy do konsumpcji dóbr i rozrywki. Rzeczywistość rozszerzona sprawdza się wszędzie tam, gdzie klient ma styczność z marką, przyspieszając decyzję o zakupie. Druk 3D i tworzenie skrojonych na miarę produktów oraz „Internet rzeczy” – gdy każdy przedmiot będzie potencjalnie zarówno „inteligentny", jak i podłączony do sieci – dają ogromne możliwości ofertowe – mówił Dariusz Stolarczyk.

Zdaniem Mateusza Gordona z firmy Gemius, cena nadal odgrywa istotną rolę przy wyborze miejsca zakupów w sieci, jednak ten czynnik traci na znaczeniu, wypierają go procesy lokalizacyjne. – Dobry sklep zatrzymuje klientów, dlatego sklepy online się rozbudowują o nowe kategorie. Z czasem cena przestanie odgrywać kluczową rolę. Rynek dojrzewa, chcemy mieć zakupy dostarczone na czas, być sprawnie obsłużeni, swobodnie poruszać się w przestrzeni e-sklepu. Wygoda bierze górę – mówił podczas konferencji ekspert Gemiusa.

W opinii Joanny Dzwonkowskiej, prezes RUCH Marketing naturalny rozwój gospodarki podnosi oczekiwania konsumentów, co generować musi nowe pomysły na to jak budować ich lojalność. Jednym z najważniejszych czynników tego procesu jest personalizacja oferty, która umożliwia robienie zakupów szybciej, sprawniej i taniej.

– Pakiet elementów kluczowych w budowaniu lojalności e-konsumentów można zamknąć w trzech słowach: pewność, zaufanie, wiarygodność. Szybka dostawa, konkurencyjne ceny, możliwość zwrotu, wysoka jakość obsługi, opłata za dostawę – na to zwraca uwagę klient. Jeśli jego oczekiwania zostaną spełnione, będzie wracał. Sama wielokanałowość również może dać satysfakcje kupującemu, który umiejętnie porusza się w takim modelu. Lojalność można budować również na elitarności (abonamenty, klubowość), marketingu kontekstowym (np. porady ekspertów przy dokonywaniu zakupów) czy grywalizacji – uważa prezes RUCH Marketing.

Z opinią, że budowanie lojalności jest wyzwaniem dla branży e-commerce zgodził się Michał Gembicki, członek zarządu CDP.pl. – Zunifikowana jest logistyka, czyli szybka dostawa i cena. Gdzie szukać przewagi? Między innymi w budowaniu treści wokół sklepu poprzez blogi, video, unboxing (rozpakowywanie). Ważne są działania posprzedażowe. Jeśli spojrzymy na e-commerce dzisiaj widać, że są dosyć bezduszne. Otrzymujemy maile o treści „płatność potwierdzona”, „przesyłka wysłana” itp. Pokazanie ludzkiej twarzy sklepu jest znaczące – argumentował na konferencji E-commerce Business Success Story & Strategies.

Co jeszcze można zrobić, by osiągnąć sukces? – Ścieżka rozwoju e-commerce nie różni się od tego, co już było w realu, poniekąd „odkrywamy Amerykę” na nowo. Wracamy np. do specjalizacji. Trzeba zmniejszyć ofertę, bo za duży wybór utrudnia decyzje. Trzeba budować potrzebę. Dyskonty ją zmniejszyły i wygrywają z hipermarketami. Sprawnie przeprowadzona marketingowa akcja, informująca np. o cotygodniowej, nowej, ciekawej i limitowanej ofercie sprawi, że klient wróci – dodał Michał Gembicki z CDP.pl.

Wtórował mu Dariusz Piekarski, członek zarządu, dyrektor zarządzający SARE, który zauważył, że w gospodarce pojawiły się nowe złoża. – Tak jak kiedyś odbywały się odwierty, które pozwalały na wydobywanie ropy i węgla. Tak teraz naszymi złożami są informacje, które możemy wydobyć, np. z serwisów społecznościowych. Odpowiednio zagregowane dane o osobach, o tym co robią, co lubią stanowią nowe złoża, które można wykorzystać w gospodarce, pod warunkiem, że zastosuje się odpowiednie narzędzia, które pozwolą na ich monetyzację – stwierdził Dariusz Pierkarski.

Z kolei zdaniem Mateusza Ciesielskiego, Business Development Director w SAS Institute, „Internet of me” czyli personalizacja Internetu, to przyszłość branży e-commerce. – Dostęp do Internetu stanie się jednym z podstawowych praw człowieka – mówił Mateusz Ciesielski. Dyrektor SAS Insitute podkreślił, że coraz większą rolę w naszym życiu będą odgrywać urządzenia z dostępem do Internetu, które w niedalekiej przyszłości będą połączone w jeden system.

Zdaniem uczestników debat, które odbyły się w czasie E-commerce Business Success Story & Strategies, gospodarka elektroniczna jest i pozostanie istotnym impulsem rozwojowym polskiej gospodarki, który z roku na rok ma coraz większy udział w polskim PKB. Jednocześnie szybkość transferu elektronicznego pieniądza, coraz lepsze rozwiązania logistyczne, coraz większa sieć i mnogość kanałów dystrybucji, rosnąca liczba narzędzi i rozwiązań sprawiają, że konkurencja staje się coraz bardziej złożona, dynamiczna i nieprzewidywalna.

Partnerem strategicznym konferencji był Ruch SA, a sponsorem firma SARE SA, zaś parterami SAS Institute oraz Raben Polska.

Organizatorem konferencji E-commerce Business Success Story & Strategies, która odbyła się 27 marca br. w warszawskim hotelu Sheraton, była Grupa PTWP, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, wydawca prasy oraz portali biznesowych, m.in.: dlahandlu.pl, Miesięcznik Gospodarczy „Nowy Przemysł”, wnp.pl, Rynek Spożywczy, portalspożywczy.pl oraz propertynews.pl.

###

 

Informacje o Grupie PTWP SA:

Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Specjalizuje się w tworzeniu zintegrowanych rozwiązań w obszarze komunikacji obejmujących wydawanie magazynów prasowych i specjalistycznych publikacji, budowę i zarządzanie portalami internetowymi, a także organizację kongresów, konferencji, seminariów i wydarzeń specjalnych oraz szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej.

 

Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i miesięcznika Farmer. Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in.: wnp.pl, propertynews.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, infodent.pl, pulsHR.pl, promocjada.pl, farmer.pl, serwis gieldarolna.pl.

 

Posiada 100 procent udziałów w spółkach Publikator i Publiaktor.pl, wydających tytuły takie jak: Dobrze Mieszkaj, Świat Łazienek i Kuchni, 100% Wnętrza, Meble Plus, Łazienka oraz dobrzemieszkaj.pl.

 

W kwietniu 2013 r. Grupa PTWP zadebiutowała na rynku NewConnect.

Zapraszamy na stronę www.ptwp.pl.

 

Dodatkowe informacje:

Marta Stach, Imago Public Relations

T. 32 608 29 85, M. 609 808 119

m.stach@imagopr.pl

 

Nadesłał:

ImagoPR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl