Muzeum z duchem czasu


Muzeum z duchem czasu
2014-07-25
Wakacje nie muszą oznaczać jedynie słodkiego lenistwa. Podczas urlopowych wyjazdów, często natrafiają się okazję, by zwiedzić galerię, wystawę czy muzeum, jednak rzadko z nich korzystamy. Przyczyną mogą być mity, które funkcjonują na temat tych instytucji. Dziś wszystkie je obalamy.

Zwiedzanie muzeum kojarzone jest mylnie z nudną prelekcją przewodnika, eksponatami pokrytymi kurzem i mało angażującą formą. Pieniądze wydane na promocję mogą podnieść słupki sprzedaży, jednak nie sprawią, że zmieni się opinia odwiedzających. Jak zatem przygotować ofertę, by sprostać wygórowanym oczekiwaniom turystów?

Innowacja i interaktywność

Coraz więcej instytucji stawia na interaktywność. Bazowanie na jednym zmyśle (głównie wzroku), może nie pozwolić dotrzeć do tak szerokiego grona odbiorców, jak wykorzystanie również słuchu, węchu czy dotyku. W takich muzeach można aktywnie poznać ekspozycję, zapoznać się z działaniem różnych urządzeń poprzez proste czynności. To ukłon w stronę młodzieży szkolnej, dla której forma proponowana przez muzea jest najmniej atrakcyjna.  Wprowadzenie elementów angażujących, które pokazują działanie obiektów, czy ciekawostki związane z danym miejscem, często traktowane są już jako alternatywa zwiedzania z przewodnikiem. Zmienia się podejście turysty, wzrastają oczekiwania, dlatego cały czas należy wdrażać nowe narzędzia, szukać sposobów, by przykuć uwagę  i zainteresowanie.

Muzeum na czasie

Inwestycje w nowe technologie i multimedia, często przerastają możliwości finansowe muzeum. Te  z mniejszych miejscowości, często szukają innych sposobów na to, by wyróżnić się i dotrzeć do szerszego grona odbiorców. Przykładem może być miejscowość Maleniec w gminie Ruda Maleniecka na północy województwa świętokrzyskiego, w której znajduje się  Zabytkowy Zakład Hutniczy z Muzeum Techniki. Organizowane są tutaj wystawy sztuki, plenery malarskie, spotkania z twórcami, a także „Noce Muzeów”. Od niedawna na terenie gminy istnieją ścieżki questingowe, na których trasie znajduje się wspomniane muzeum.

Nowe trendy i technologie są atrakcyjne dla młodych ludzi, o których uwagę zabiegamy -   mówi Leszek Kuca, wójt gminy Ruda Maleniecka. – Questing jest nowością na terenie naszej gminy. Dzięki poprowadzeniu tras w określony sposób, możliwe jest zwrócenie uwagi przyjezdnych na obiekt Muzeum Techniki. Atmosfera tego miejsca sprawia, że czujemy, jakby robotnicy mieli zaraz wrócić do obsługi ciężkich żelaznych maszyn  dodaje Leszek Kuca.

Rywalizacja

Oprócz nowych technologii, wprowadzane są również nowe narzędzia, takie jak grywalizacja, które mają budować zaangażowanie. Wykorzystanie tego trendu to ukłon w kierunku tych, którzy nie pamiętają czasów bez gier komputerowych, a na co dzień używają urządzeń mobilnych do pracy i rozrywki. Z pomocą mechanizmów gier, tworzy się produkty turystyczne, promocję oraz buduje sie programy lojalnościowe. Turystyka, ze względu na łatwość  fabularyzacji, przyjmuje elementy wyzwań, a także system nagród.

Przykładowo, na terenie  Arboretum w Bolestraszycach została przygotowana gra terenowa
z wykorzystaniem metodologii Questingu. Zwiedzający mogą na własną rękę poznać urok tego miejsca – jedynie z ulotką Questu. Podczas wykonywania zadań, poznajemy najważniejsze miejsca ogrodu. Dodatkowo można wykonać je na czas i zmierzyć się z inną zwiedzającą grupą. Po wykonaniu wszystkich w dobrym czasie, można odebrać nagrodę w wyznaczonym miejscu.

Wypoczynek nie musi być synonimem lenistwa. Wiele instytucji i muzeów przygotuje ciekawą ofertę, z której można korzystać również w wakacje. Nowe trendy turystyki wzbogacają ją o elementy fabularne i nowinki technologiczne, które spodobają się również najbardziej wymagającym.

 

 

Nadesłał:

s.wozniak

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl