Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce w Volvo XC90


Podwozie, zawieszenie, układ kierowniczy i hamulce w Volvo XC90
2015-12-15
XC90 to było pierwsze Volvo bazujące na nowej płycie podłogowej. Od nowa skonstruowano także zawieszenie. Twórcom auta przyświecał jeden cel: podróż tym luksusowym SUV-em ma być równie przyjemna i bezpieczna w ruchu miejskim, na autostradzie, jak i również poza utwardzonymi drogami.


W modelu XC90 Volvo po raz pierwszy zastosowało aktywne powietrzne zawieszenie każdego z kół. Kierowca może wybrać jeden z trybów jazdy, aby dostosować charakterystykę jego pracy i prześwit do różnych warunków drogowych.

– Podstawowym założeniem zespołu opracowującego podwozie nowego XC90 było to, aby samochód prowadził się pewnie i przyjemnie w każdych warunkach drogowych i na każdej nawierzchni – powiedział Peter Mertens, Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju w Volvo Car Group.

XC90 to był początek nowego rozdziału w historii Volvo teraz kontynuowany przez S90. To auto wskazuje kierunek, w którym podąża firma – zarówno pod względem projektowania, jak i szerokiego zastosowania nowych technologii oraz platformy podwoziowej SPA. – Platforma SPA pozwoliła nam stworzyć wyjątkowego SUV-a. Jadąc dużym autem o przestronnym wnętrzu mamy uczucie prowadzenia znacznie mniejszego, zwinniejszego auta. Oprócz zawieszenia, XC90 ma także świetne, dynamiczne niskoemisyjne silniki z rodziny Drive-E – dodaje Mertens.

Zupełnie nowe zawieszenie

Zastosowanie nowej płyty podłogowej wymusiło skonstruowanie od podstaw całego zawieszenia. Z przodu zastosowano wahacze poprzeczne. Z tyłu znajdziemy poprzeczną sprężynę piórową wykonaną z lekkich materiałów, która zastąpiła tradycyjne sprężyny śrubowe. Wszystko to miało na celu osiągnięcie neutralnej charakterystyki prowadzenia, zapewnienia jak najlepszego kontaktu kół z nawierzchnią i ograniczenie tendencji do poślizgu.

Zawieszenie powietrzne o zmiennym prześwicie

Już wcześniej Volvo oferowało opcję zawieszenia adaptacyjnego Four-C, w której kierowca mógł zmieniać charakterystykę pracy amortyzatorów. W nowym Volvo XC90 zawieszenie adaptacyjne korzysta z miechów powietrznych, które dają więcej możliwości niż tradycyjne amortyzatory. Kierowca dokonuje zmian w ustawieniach zawieszenia posługując się ładnym, oszlifowanym pokrętłem umieszczonym tuż przy dźwigni zmiany biegów. Wybrany tryb zostaje wyświetlony na centralnym ekranie sterującym.

Standardowy prześwit auta wynosi około 24 cm. W trybie off-road, poruszając się z prędkościami do 40 km/h, można go podnieść o kolejne 4 cm. Kiedy pakujemy auto na wakacje, możemy obniżyć zawieszenie o 5 cm. Co ciekawe, da się tego dokonać za pomocą przycisku umieszczonego w bagażniku. Kiedy wyłączymy silnik samochodu, zawieszenie także się obniża o około 4 cm.

Elektronika auta sama dokonuje drobnych korekt podczas jazdy. Po przekroczeniu prędkości 100 km/h, prześwit podwozia zostaje automatycznie zmniejszony o 1 cm, co poprawia charakterystykę prowadzenia auta np. na autostradzie.

Zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym

W nowym modelu XC90 Volvo zastosowało zębatkowy układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym. Zrezygnowano ze stosowanego dotąd wspomagania hydraulicznego. Elektryczny silnik wspomagania jest połączony z układem kierowniczym za pomocą przekładni śrubowo-kulkowej. Jest to drogie rozwiązanie, ale daje świetne wyczucie auta, a przekładnia ma niskie opory wewnętrzne i jest bardzo precyzyjna.

Progresywne wspomaganie układy kierowniczego, którego siła maleje wraz ze wzrostem prędkości będzie wyposażeniem standardowym. Za dopłatą będzie także oferowana opcja trzystopniowej regulacji siły wspomagania.

Skuteczny układ hamowania

Skuteczne wyhamowanie dwutonowego samochodu nie jest prosty zadaniem, dlatego w XC90 zastosowano duże, wentylowane tarcze hamulcowe przy każdym z kół. Dodatkowo w aucie zastosowano:

- System wspomagania hamowania, który przygotowuje układ hamulcowy do nagłego, mocnego hamowania. Jeśli kierowca bardzo gwałtownie odpuści pedał gazu, system przesunie klocki hamulcowe bliżej do tarcz. Jeśli nastąpi awaryjne hamowanie, układ hamulcowy szybciej zareaguje.

- Asystent awaryjnego hamowania uaktywnia się, jeśli kierowca nie użyje wystarczającej siły do prawidłowego hamowania. Większość kierowców w nagłych sytuacjach naciska pedał hamulca zbyt słabo.

- Asystent ruszania “na wzniesieniu” pomaga kierowcy ruszyć z miejsca pod górkę lub z góry zwalniając zaciski hamulców dopiero w chwili ruszenia pojazdu.

- Hill Descent Control pomaga podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień. Prędkość nie przekroczy wówczas 10 km/h (lub 7 km/h podczas cofania).

– Bezpieczeństwo auta bierze się z jego dopracowanych detali. Świetny układ kierowniczy ze wspomaganiem progresywnym, dobrze dostrojone zawieszenie, łatwo wyczuwalny i skuteczny układ hamulcowy, miękko pracująca skrzynia biegów – te wszystkie elementy składają się na niepowtarzalną całość. Nasz samochód daje poczucie komfortu przy niskich, jak i przy wysokich prędkościach i w każdych warunkach drogowych. Wsiadasz do niego i od razu możesz mu zaufać. To właśnie jest nasza filozofia budowy aut – podsumowuje Peter Mertens.

Nadesłał:

JK PR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl