Polacy wybierają marki własne, ale niechętnie się do tego przyznają.


2014-05-29
Raport o zmianach postaw konsumenckich w stosunku do marek własnych rynku detalicznego. Jak wynika z raportu Grupy On Board na temat marek własnych detalistów z rynku privat label, Polacy zmieniają swoje upodobania zakupowe. W koszykach sklepowych polskich konsumentów coraz częściej można znaleźć produkty marek własnych takich sieci jak Tesco, Real, Lidl czy Carrefour. Coraz większe znaczenie ma jakość i skład, a znana marka przestaje być najważniejsza. Segment produktów marek własnych stanowi już blisko 28% ogólnego obrotu handlowego.

Raport „Jak postrzegamy marki własne? - perspektywa rozwoju rynku private label w Polsce" wykazał, że oprócz ceny, najważniejszym kryterium, jakim kierują się klienci sklepów jest jakość, a nie znana marka, co stanowi idealne środowisko do rozwoju i umacniania konkurencyjności marek własnych na rynku detalicznym, a ta może wkrótce szybko rozszerzyć się na innego segmenty produktowe.

Marka własna okazała się być bliska aż 97% Polaków, którzy deklarują,
że posiadają w domach takie produkty. Rosnąca popularność marek własnych jest wynikiem zmiany postawy konsumentów, znanej jako tzw. smartshopping - nastawienie na sprytne, oszczędne zakupy, przy uwzględnieniu stosunku jakości produktu, do jego ceny.

Blisko 90 % Polaków dotkniętych kryzysem z 2008 roku deklaruje,
że z wyprzedzeniem planuje większe wydatki. Jedynie 15% respondentów
w ubiegłym roku nie starało się ograniczyć wydatków. Pozostałe 85% konsumentów szuka rozwiązań jak oszczędzać, nie tracąc przy tym na jakości codziennego życia,
ale wciąż 30 % z tych, którzy kupują produkty marek własnych niechętnie się do tego przyznaje.

W kolejnych latach marki własne będą dalej umacniać swoją pozycję zarówno w sektorach, w których obecne są już od dawna jak żywność, chemia gospodarcza i małe artykuły przemysłowe, jak i w zupełnie nowych obszarach: akcesoriach sportowych, RTV/AGD, odzieży i kosmetyków. Wiedząc jak ważne jest wsparcie komunikacyjne każdej marki, nawet tej należącej do detalisty można wyciągnąć jednoznaczne wnioski.

Im bardziej rozwinięty i bogaty w marki własne sektor, tym bardziej rozwinięta powinna być także komunikacja tych marek. W przypadku sektorów, w których marka własna stanowi jedynie najtańszą alternatywę, jej komunikowanie odbywa się jedynie poprzez półkę sklepową i etykietę cenową. W momencie, kiedy marka zaczyna się rozwijać i trafia do coraz wyższych segmentów cenowych, potrzebne jest jej odpowiednie wsparcie komunikacyjne. Wtedy ważna jest nie tylko znajomość danego sektora, ale też posiadanie narzędzi, wiedzy i doświadczenia w budowaniu komunikacji marki. Dobrze komunikowana marka własna może być silnym graczem nawet w wysokomarżowych segmentach premium. - mówi Dorota Ciszek, Dyrektor zespołu badań i rozwoju marek On Board PR.

Nadesłał:

kmatyjuk

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl