Pracownik na dopingu, czyli pozytywne skutki nagradzania


2016-08-24
Wizja nagrody za wysiłek włożony w konkretne działania przynosi rezultaty – zwiększa zaangażowanie i pomaga kształtować określone postawy. Ale nagroda powinna być atrakcyjna – musi dawać poczucie satysfakcji i zadowolenia.
Niewielu ludzi jest w stanie motywować się samodzielnie. Większość z nas prędzej czy później traci zarówno zaangażowanie jak i motywację, tak kluczowe dla pracodawców w ramach podnoszenia efektywności ich biznesu. I to właśnie dlatego współczesne firmy stale zadają sobie pytanie - czy istnieje skuteczny sposób na to, by pracownikom chciało się chcieć? 
Jak pokazują badania firmy Deloitte zaangażowanie pracowników to obecnie największe wyzwanie rynku pracy. W ostatnim czasie aż  89 proc. ankietowanych firm zmieniło procesy zarządzania efektywnością lub ma zamiar je zmienić w najbliższym czasie. Oceny, rankingi pracowników nie zachęcają, a wręcz osłabiają zaangażowanie, zwłaszcza pracowników z pokolenia Y, którzy oczekują wyznaczenia konkretnych celów, regularnych informacji zwrotnych i wsparcia manedżerów. 
Dlatego firmy poszukują innowacyjnych sposobów, dzięki którym mają szanse podnieść poziom zaangażowania pracowników w powierzone obowiązki. Jednym z nich są nagrody za określony wysiłek włożony w konkretne działanie. 

Za co nagradzać
Cel nagrody to motywowanie i dowartościowywanie pracownika. Ale szczególnie istotny jest jej wpływ na zachowania, postawy i efektowność zatrudnionych. System nagradzania ma motywować do realizacji priorytetów firm. Jeżeli w danym roku najważniejsza jest sprzedaż, to nagradzanie powinno być ukierunkowane na jej wzrost. Jeżeli priorytetem jest jakość, to system powinien ją nagradzać. 

- Mówiąc o efektywnej pracy musimy pamiętać, że za zaangażowanymi pracownikami zawsze stoją pracodawcy, którzy rozumieją znaczenie motywacji dla rozwoju własnego biznesu. Budując pakiet motywacyjny warto powiązać świadczenia z takimi parametrami jak np. procent wykonania planu sprzedaży, dbałość o jakość produktów czy wprowadzane innowacje. Można to także powiązać 
z rozwiązaniami, które pomogą wyeliminować problemy z którymi boryka się firma np. nadmierna absencja chorobowa, duża rotacja pracowników czy brak dbałości o bezpieczeństwo pracy. Najskuteczniejsze są wówczas długofalowe programy efektywnościowe - powiedziała Magdalena Słomczewska – Klimiuk, Kierownik Kategorii Motywacja Pracowników, Sodexo Benefits and Rewards Services.

Jeśli firma chce zmniejszyć wypadkowość przy pracy może poprzez premiowanie określonych zachowań skłonić pracowników do przestrzegania zasad BHP. Natomiast gdy zależy jej na utrzymaniu niskiej rotacji kadr, rozwiązaniem jest premiowanie za przepracowanie określonego czasu pracy. Trudności ze znalezieniem kandydatów o istotnych kompetencjach coraz częściej skłaniają przedsiębiorstwa także do nagradzania pracowników za ich zaangażowanie w wewnętrzny system poleceń rekrutacyjnych. Ponadto firmy chętnie uczestniczą   w akcjach związanych z dbaniem o zdrowie swoich pracowników, a co za tym idzie zmniejszeniem zachorowalności i ograniczeniem absencji, nagradzając pracowników np. za dojazd do pracy rowerem, albo za  wizyty na siłowni.
Zatrudniony będzie skłonny do dodatkowego wysiłku, jeżeli wie, iż jego osiągnięcia będą mierzone, oceniane i odpowiednio wynagradzane.

Jak nagradzać 
Nowoczesne technologie sprawiają, że przejrzyste wyznaczanie celów i sprawne zarządzanie wynikami jest prostsze niż kiedykolwiek przedtem. Dzięki takim rozwiązaniom online jak np. platforma Sodexo Effect każdy pracownik ma stały dostęp do spersonalizowanego konta, na którym zbiera punkty za określone wyniki, działania czy zachowania i za które, ze specjalnie przygotowanego katalogu, może sam wybrać nagrodę i wymienić na nią zgromadzone punkty. Platforma ma rozbudowany moduł komunikacyjny, który pozwala na bieżąco informować pracowników o ich postępach. Do programu można również włączyć nowoczesne i atrakcyjne elementy motywacyjne podnoszące zaangażowanie jak np. gry czy quizy. 
Warto pamiętać, że nagroda za zrealizowanie określonego celu i za wysiłek daje pracownikowi poczucie satysfakcji i zadowolenia, a co za tym idzie wpływa na jego aktywność i efektywność. Ważne, by spełniała oczekiwania wyróżnionej osoby, a to najlepiej zagwarantować umożliwiając samodzielny wybór gratyfikacji. 

Kontakt:
Dorota Czerwińska, tel. +48 536 835 792, fax: +22 370 28 87, e-mail : d.czerwinska@contrust.pl 

Sodexo Benefits and Rewards Services Polska
Sodexo Benefits and Rewards Services jest liderem polskiego rynku świadczeń pozapłacowych, na którym działa już od 18 lat, a także ekspertem w zakresie kompleksowych usług motywacyjnych. Doradza w obszarze tworzenia trwałych relacji pracodawcy z pracownikami oraz w zakresie budowania lojalności partnerów biznesowych i klientów. Wieloletnie doświadczenie firmy pokazuje, iż kompleksowe usługi motywacyjne pozytywnie wpływają na wydajność organizacji. Z oferty Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce skorzystało już 43 tysiące klientów i ponad 3,5 miliona użytkowników. Na polskim rynku firma Sodexo otrzymała m.in. tytuł Business Superbrands oraz nagrodę Złota Jakość Roku. W 2014 r. Sodexo Benefits and Rewards Services Polska znalazło się w gronie najlepszych na rynku pracodawców i zostało wyróżnione certyfikatem AON Hewitt Best Employer™.

Grupa Sodexo
Grupa Sodexo, światowy lider w zakresie usług poprawiających Jakość Życia, od chwili założenia firmy przez Pierre’a Bellona w 1966 roku, jest strategicznym partnerem dla firm i instytucji, które kładą nacisk na efektywność, lojalność i dobre samopoczucie pracowników oraz partnerów biznesowych. Z wielką pasją 420 000 pracowników Sodexo w 80 krajach projektuje, zarządza i dostarcza kompleksowe usługi w zakresie obsługi nieruchomości (Sodexo On-site Services) oraz w zakresie motywacji (Sodexo Benefits and Rewards Services), obsługując każdego dnia 75 milionów konsumentów na całym świecie.

Sodexo w liczbach 
(dane z 31 sierpnia 2015 roku)

Grupa Sodexo na świecie 

18 miliardów euro skonsolidowanego dochodu 
420 000 pracowników
18. pozycja na liście największych pracodawców na świecie
80 krajów
32 700 placówek 
75 milionów konsumentów dziennie Sodexo On-site Services w Polsce
5 800 000 m2 obsługiwanej powierzchni
2 600 obsługiwanych mniejszych jednostek
2 000 zatrudnionych pracowników 
420 Klientów 
400 obsługiwanych nieruchomości
70 restauracji

Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce
43 000 Klientów
3 500 000 użytkowników naszych rozwiązań
50 000 współpracujących punktów usługowo-handlowych  

Nadesłał:

ConTrust
http://contrust.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl