Skoda Octavia - w ciągu dwóch dekad na szczyt
W roku 2015 Skoda Octavia okazała się najchętniej kupowanym, nowym autem w Polsce. Czeski liftback po raz kolejny uplasował się na pierwszym miejscu zestawienia. Co zapewniło mu długotrwały sukces? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć, przyglądając się przekrojowo sytuacji rynkowej modelu.
Nazwa Octavia po raz pierwszy pojawiła się w palecie modelowej Skody ponad pół wieku temu. Dwudrzwiowy sedan trafił na rynek w roku 1959 i był sprzedawany przez 12 lat. Jako że model na stałe związał się z historią marki, Czesi postanowili powrócić do jego nazwy w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych XX wieku.
Współczesna wersja Skody Octavii trafiła na światowy rynek w roku 1996. Siłą nowego modelu miała być technologia dostarczona przez Volkswagena, prosta stylistyka i rozsądnie wykalkulowana cena. W początkowym okresie sprzedaży, Octavia cieszyła się dużą popularnością, jednak wyłącznie w Europie Zachodniej. Na rynku polskim auto było traktowane z rezerwą, przez co nie miało szans na wygranie walki z modelami z segmentu C, markowanymi logo Fiata, Opla czy Forda.
Ograniczona popularność Octavii raczej nie wynikała z zasadniczych błędów w formule modelu. Mocno zadziałały inne czynniki. Po pierwsze Polacy nie do końca wierzyli w przemianę Skody. W końcu większość z nich świetnie pamiętała mało idealny model 120 czy Favorit. Po drugie struktura rynku motoryzacyjnego końca lat dziewięćdziesiątych była taka, że kierowcy w przypadku rynku pierwotnego skupiali się głównie na autach najtańszych.
Zaczęła górować nie cena, a realna wartość
Moment, w którym metka z ceną przestała mieć główne znaczenie, stał się przełomem dla pojazdów z segmentów C i D. Był także startem w wyścigu o wybór najbardziej optymalnej opcji. W tej kwestii dosyć dobrze wypadała Skoda Octavia. Struktura sprzedaży jasno wskazuje, że liftback przypadł do gustu zarówno klientom prywatnym, jak i firmowym.
Przełomem w wynikach sprzedaży Octavii był rok 2008. Skoda w tym czasie nie była jeszcze liderem sprzedaży. To nie przeszkodziło jej w produkcji dwóch najchętniej kupowanych aut w Polsce. Pierwsze miejsce w zestawieniu przypadło Fabii, która sprzedała się w ilości o 740 sztuk większej od Octavii. W roku 2009 czeska marka zaczęła być najpopularniejszą w kraju nad Wisłą. Jednocześnie pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży zajęła Octavia.
Od tego momentu czeski liftback plasował się na czele rocznego zestawienia prawie siedmiokrotnie. Pozycję lidera stracił tylko raz i miało to miejsce w roku 2013. Octavia została pokonana przez Fabię przewagą wynoszącą tylko 100 pojazdów. Polski sukces czeskiego auta wpisuje się w tendencję widoczną w Europie. Model w zeszłym roku zamknął pierwszą dziesiątkę najchętniej kupowanych samochodów.
Nadesłał:
Copyfighters.eu
|