Sytuacja Polek na rynku pracy w opinii uczestniczek VII Kongresu Kobiet


2015-10-29
Badanie TNS Polska na zlecenie Henkel Polska przeprowadzone podczas VII Kongresu Kobiet pokazało, że sytuacja kobiet na rynku pracy jest niezadowalająca.

Firma Henkel, która podczas VII Kongresu Kobiet, odbywającego się w dniach 11-12 września, dzieliła się z uczestniczkami przykładami praktyk służącymi wspieraniu karier kobiet, chciała także poznać opinie kobiet o ich sytuacji na rynku pracy. Na udział w ankiecie przeprowadzonej przez pracowników firmy badawczej TNS Polska zdecydowało się 507 uczestniczek wydarzenia. Były to osoby z różnych części Polski, w różnym wieku i o przeróżnych doświadczeniach.

 

Trudniej być kobietą

 

Jednym z najważniejszych wniosków płynących z badania jest to, że kobiety mają poczucie, że znajdują się w trudniejszej  sytuacji na rynku pracy niż mężczyźni. Tak odpowiedziało dziewięć na dziesięć zapytanych (93%). Tylko 7% ankietowanych ocenia, że kobiety i mężczyźni mają porównywalną sytuację na rynku pracy, jeśli chodzi o wysokość wynagrodzenia, możliwość awansu itp. Jednocześnie połowa pań (52%) uważa, że w naszym kraju, ogólnie rzecz biorąc, lepiej jest być mężczyzną niż kobietą. Co więcej, częściej przekonane są o tym kobiety z wykształceniem wyższym.

 

 

 

 

 

Jak ocenia Pani sytuację kobiet na rynku pracy w porównaniu do mężczyzn, jeśli chodzi
o wysokość wynagrodzenia, możliwości awansu itp.?

 

Tak negatywny ogląd rzeczywistości może mieć ścisły związek
z osobistymi doświadczenia respondentek. Na pytanie „Czy spotkała się Pani z sytuacją nierównego traktowania kobiet w pracy?”, aż trzy czwarte ankietowanych (77%) odpowiedziało twierdząco. Przy czym częściej były to deklaracje oparte na własnych doświadczeniach (43%) niż na historiach usłyszanych od rodziny czy znajomych (34%) .

 

Mimo negatywnego oglądu rzeczywistości polskiego rynku pracy kobiety pozostają w dużej mierze optymistkami. Zdecydowana większość ankietowanych, choć widzi nierówności na rynku pracy, jeśli chodzi o sytuację kobiet i mężczyzn, to częściej jest przekonana o tym, że sytuacja kobiet w ciągu ostatniej dekady uległa poprawie (55%) i że będzie się dalej poprawiać w perspektywie 10-15 lat (64%).

 

Najtrudniej być 50+ lub młodym

 

Uczestniczki Kongresu Kobiet dostrzegają także problemy innych grup społecznych. Na pytanie, które grupy mają najtrudniej na rynku pracy, najwięcej wskazań (47%) dotyczyło osób w wieku 50+. Na drugim miejscu znaleźli się ludzie młodzi, będący na początku kariery zawodowej (40% wskazań), na kolejnym młode matki (29%), a dopiero na czwartym miejscu znalazły się ogólnie kobiety (25%).

 

Zadania dla pracodawców

 

W opinii kobiet najważniejszym krokiem dla pracodawców, którzy chcą stwarzać równe szanse realizacji zawodowej wszystkim swoim pracownikom, jest wyrównywanie szans kobiet i mężczyzn, jeśli chodzi o wynagrodzenia i ścieżkę zawodową (72%). W drugiej kolejności ważne jest, by firma zapewniała wszystkim pracownikom możliwość ciągłego rozwoju (40%) oraz by uwzględniała indywidualne możliwości osób w różnym wieku i z różnym stażem pracy (37%).

 

Wyniki badania pokazują, że przedsiębiorstwa w Polsce mają nad czym pracować w kwestii wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy – komentuje Dorota Strosznajder, pełnomocnik ds. odpowiedzialności społecznej w Henkel Polska. – Cieszymy się, że Henkel dokłada swoją cegiełkę do tego procesu, aktywnie wdrażając politykę różnorodności pod względem płci, wieku i narodowości, realizując programy wspierania karier kobiet i młodych pracowników. 

 

Realizacja polityki różnorodności w Henklu

 

Firma Henkel jest jednym z liderów zrównoważonego rozwoju. Przejawia się to między innymi odpowiedzialnymi i zrównoważonymi praktykami z dziedziny zarządzania organizacją i personelem. Firma stawia na prowadzenie przemyślanej polityki personalnej, której kluczowym elementem jest zarządzanie różnorodnością.

 

W zarządzaniu kwestiami różnorodności jednym z podstawowych wyzwań jest stworzenie równych szans rozwoju zawodowego kobiet. Inicjatywami mającymi na celu wspieranie karier kobiet w Henklu, są m.in. międzynarodowy program Women In Leadership czy program mentoringu koleżeńskiego realizowany w grupie kobiet menadżerek. Celem tego typu działań jest stałe zwiększanie udziału kobiet w kadrze zarządzającej.

 

Aby utrzymać w firmie najzdolniejszych młodych pracowników i przygotować ich do kolejnych zawodowych wyzwań, Henkel rozpoczął w połowie roku realizację programu You Grow. Kierowany jest on do grupy młodych pracowników, którzy otrzymali najwyższe noty w  dorocznym procesie oceny wyników i potencjału. W specjalnym wielomiesięcznym programie edukacyjnym mają szansę nabyć nową wiedzę i rozwinąć zupełnie nowe umiejętności.

 

Firma dba o tworzenie środowiska pracy, które pozwala pracownikom lepiej zatroszczyć się o równowagę w życiu zawodowym i osobistym. Służą temu między innymi rozwiązania organizacyjne, takie jak elastyczny czas pracy, możliwość pracy z domu, praca w niepełnym wymiarze godzin czy tzw. job sharing. Rozwiązania te są promowane wśród kadry menadżerskiej w specjalnej kampanii o nazwie Work Life Flexibility Campaign. Firma wspiera także zaangażowanie społeczne i pasje sportowe pracowników, czym podkreśla swój szacunek dla ich zainteresowań, innych niż zawodowe.

 

***

Henkel oferuje na całym świecie wiodące marki i technologie w trzech obszarach biznesowych: Laundry & Home Care (środków piorących i czystości), Beauty Care (kosmetyków) oraz Adhesive Technologies (klejów, uszczelniaczy i technologii powierzchniowych). Założona w 1876 roku firma jest światowym liderem w branżach produktów konsumenckich oraz dla przemysłu, oferując tak znane marki jak Persil, Schwarzkopf i Loctite. Henkel zatrudnia prawie 50 tysięcy pracowników. W 2014 roku wartość sprzedaży Henkla wyniosła 16,4 miliarda euro, a skorygowany zysk operacyjny 2,6 miliarda euro. Akcje uprzywilejowane firmy wchodzą w skład niemieckiego indeksu giełdowego DAX.

 

 

Nadesłał:

zt

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl