Wnioski zamiast informacji


2016-05-13
Fakt, że ludzie chcą wyręczać się maszynami przy wykonywaniu swojej pracy nie jest nowym odkryciem. Podobnie jak stwierdzenie, że lenistwo i brak czasu są rodzicami wielkich wynalazków.

Od niepamiętnych czasów człowiek konstruował proste lub bardziej skomplikowane urządzenia, które miały wykonywać za niego różne czynności, podczas gdy on sam mógłby zająć się czymś innym lub po prostu odpocząć.


W przeszłości maszynom powierzano głównie proste mechaniczne zadania. Z biegiem lat zadania te stawały się coraz bardziej skomplikowane, a, wraz z wynalezieniem pierwszych komputerów, maszyny, poza pracą fizyczną, zaczęły pracować także „umysłowo”. Wciąż jednak były to zajęcia stosunkowo proste i powtarzalne, choć czaso- i pracochłonne.

Ostatnie kilkanaście lat przyniosło znaczącą zmianę w tym temacie. Maszyny wciąż wykonują polecenia, dostarczają informacji i przeprowadzają żmudne obliczenia, ale robią także coś więcej. Podejmują decyzje! Technika wkroczyła w obszar dotychczas zarezerwowany wyłącznie dla ludzi: umiejętność analizowania dostarczonych informacji i wyciągania z nich wniosków była wyznacznikiem istot inteligentnych. Obecnie zaś żyjemy w czasach, gdy pralka sama oceni, w jakiej temperaturze ma prać, samochód sam znajdzie miejsce parkingowe i zasugeruje, z jaką prędkością powinieneś jechać, a lodówka zaproponuje, co kupić na obiad.

Inteligentne urządzenia i programy komputerowe spotykamy dziś na każdym kroku. Nie inaczej jest w dziedzinie komputerowego wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem. Jeszcze kilka lat temu system komputerowy klasy ERP miał być przede wszystkim wirtualną bazą danych, narzędziem do szybkiego uzyskania potrzebnych informacji, a także umożliwiać spójne działanie wszystkich działów firmy. Dzisiaj to już za mało. Dzisiejsze systemy klasy ERP, nazywane systemami eksperckimi, samodzielnie podejmują decyzje i odpowiadają na pytania w oparciu o zgromadzoną wiedzę, podobnie jak zrobiłby to ekspert w danej dziedzinie. Zbiór choćby najbardziej istotnych i szczegółowych informacji jest bezużyteczny, jeśli nie potrafi się wyciągnąć z nich wniosków i podjąć odpowiednich działań.

CZYTAJ CAŁOŚĆ NA: http://itbook.pl/wiadomosci/1090-wnioski-zamiast-informacji.html 

Nadesłał:

openmediagroup

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl