Słownik spedytora - jakie pojęcia trzeba znać korzystając z usług firmy spedycyjnej?
W branży spedycyjnej podobnie jak w wielu innych funkcjonuje wiele zwrotów i definicji, których znaczenie znają wyłącznie specjaliści w danej dziedzinie. Jakie wyrażenia warto znać korzystając z usług firmy spedycyjnej w transporcie morskim?
ADR
ADR to zbiór międzynarodowych praw odnoszących się do zasad transportu towarów niebezpiecznych.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie Kafito.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.: |
Awaria wspólna
Awaria wspólna to zagadnienie odnoszące się do ubezpieczeń morskich. Jest to decyzja (podjęta świadomie) armatora, która ma na celu zabezpieczenie mienia znajdującego się na statku. W wyniku tej decyzji może zostać poświęcona część ładunku bądź umyślnie zostają poniesione dodatkowe wydatki.
Drobnica morska (LCL)
Drobnica morska jest specyficznym typem transportu morskiego, dzięki któremu możliwe jest sprowadzenia towaru do miejsca docelowego w cenie znacznie niższej, niż w przypadku transportu tego samego towaru liniami lotniczymi. Jest to rozwiązanie, z którego najczęściej korzystają mali przedsiębiorcy i dotyczy niewielkiej ilości towaru, który konsoluduje się z towarami innych przedsiębiorców.
Konsolidacja i dekonsolidacja
Konsolidacja jest procesem polegającym na łączeniu niewielkich ładunków (od różnych dostawców do różnych odbiorców, aby można było bez problemu przetransportować je w jednym kontenerze. Dekonsolidacja jest procesem odwrotnym. Stanowi proces rozdziału skonsolidowanych wcześniej ładunków po transporcie morskim.
Demurrage
Demurrage jest terminem określającym opłagtę za czas w jakim towar oczekuje w porcie, na odbiór przez przewoźnika lub klienta.
Detention
Detention jest terminem odnoszącym się do zatrzymania transportowanego kontenera. Jest to rodzaj opłaty naliczany w momencie odebrania przez klienta pełnego kontenera do czasu zwrotu kontenera pustego.
Incoterms
Incoterms, inaczej Międzynarodowe Reguły Handlu określające warunki sprzedaży (bazy dostawy), obowiązujące na całym świecie. Określają przebieg przejmowania odpowiedzialności i kosztów w trakcie transportu towaru.
TEU
TEU (twenty-foot equivalent unit) jest jednostką pojemności odnoszącą się transportu morskiego. Jednostka TEU równa jest wartości objętości kontenera o długości 20 stóp.
Magazyn czasowego składowania
Magazyn czasowego składowania jest miejscem, znajdującym się pod ścisłym dozorem celnym. Jest to miejsce przechowywania ładunku w przypadkach, w których nie ma możliwości dokonania skutecznego zgłoszenia celnego i wypełniania narzucanych przez przepisy zobowiązań. Towar może być składowany w magazynie do momentu dopełnienia wszelkich niezbędnych formalności, jednak czas ten nie może być dłuższy niż 90 dni.
Konosament
Konosament jest morskim listem przewozowym, będącym potwierdzeniem przyjęcia ładunku na statek. Stanowi on zobowiązanie przewoźnika do wydania ładunku w porcie właściwemu odbiorcy. Dokument może wystawić przewoźnik lub osoba, która zostanie do tego celu przez niego wyznaczona. W pewnych okolicznościach konosament może być zaliczany do papierów wartościowych, a tym samym podlegać obrotowi.
Fracht morski FCL
Fracht morski FCL jest określeniem stosowanym to oznaczania przesyłek pełnokontenerowych, przeznaczonych w całości do jednego odbiorcy.
Fracht morski LCL
Fracht morski LCL jest określeniem stosowanym w przypadku przesyłek drobnicowych. Chodzi tu o przypadki, w których w czasie transportu w jednym kontenerze znajduje się wiele niewielkich rozmiarów przesyłek (skonsolidowanych), które ostatecznie mają trafić do różnych klientów.
Akredytywa
Akredytywa jest powszechnie stosowaną formą rozliczenia bezgotówkowego pomiędzy firmami. Znajdzie swoje zastosowanie zarówno przy realizacji transakcji krajowych, jak i zagranicznych, szczególnie w przypadku, w którym kupujący i sprzedający nie zweryfikowali wcześniej swojej wiarygodności.
Delivery Order (D/O)
D/O jest dokumentem na podstawie którego towary wydawany jest w porcie stosownej osobie. Taki dokument musi mieć formę pisemną.
Feeder
Feeder jest jednym z najczęściej wykorzystywanych statków w morskim transporcie. Dzięki różnym rozmiarom jest w stanie pomieścić pożądaną ilość ładunku. Tego typu statki zbierają kontenery z różnych portów i transportują je do głównego terminala kontenerowego - tam przeładowywane są na większe jednostki.
Nadesłał:
slawek
|