10 kroków do ochrony przed przeterminowanymi należnościami
Sprzedaż małych partii i krótkie terminy zapłaty to przykłady zabezpieczenia się przed firmowymi dłużnikami.
W obliczu spodziewanego na 2010 przez ekspertów branży faktoringowej wzrostu liczby upadłości i większych kłopotów z terminowym regulowaniem płatności warto skorzystać z przygotowanego przez INDOS SA zestawu 10 wskazówek kluczowych dla bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstw.
Zdaniem ekspertów Indos SA, jednego z pionierów polskiego rynku windykacji, kłopoty z należnościami wynikają ze stosowania w prowadzonym przez firmy systemie sprzedaży tzw. kredytu kupieckiego czyli sprzedaży z odroczoną płatnością. Często taka forma zapłaty oferowana jest przez sprzedającego jako zachęta do zakupu, pomijane są w tym procesie żmudne i długotrwałe procedury sprawdzające (obowiązujące np. w bankach).
Możemy w ogóle nie mieć problemów z opóźnionymi należnościami i stosować przedpłaty lub sprzedaż gotówkową. Jednak przy większym lub powtarzającym się obrocie kredyt kupiecki jest powszechnie - co nie oznacza, że zasadnie - stosowany - mówi Ireneusz Glensczyk, Prezes INDOS SA., firmy która opracowała dekalog rozsądnego przedsiębiorcy.
Fakt, że rozliczenia powstają pomiędzy podmiotami gospodarczymi powoduje, że sprzedający dysponuje narzędziami i informacjami umożliwiającymi mu w krótkim czasie dokonanie swoistej oceny „zdolności kredytowej" kupującego. Pod warunkiem, że w ogóle będzie chciał jej dokonać, a nie tylko myśleć o zysku z pochopnie przeprowadzonej sprzedaży, która może zakończyć się całkowitą stratą zarówno pieniędzy jak i czasu na ich bezskuteczne odzyskanie.
Jeśli już musimy lub powinniśmy sprzedawać z odroczonym terminem płatności, powinniśmy pamiętać o podstawowych zasadach chroniących nas przed problemami związanymi z odzyskaniem naszych należności - radzi Ireneusz Glensczyk.
Jak pokazały wyniki przeprowadzonego na jesieni 2009 roku badania INDOS SA i agencji badawczej PBS DGA polskie przedsiębiorstwa sektora MŚP często lekceważą zagrożenia płynące z opóźnionych płatności. Większość z nich (65,7 proc.) w 2009 roku nie otrzymała zapłaty za towary i usługi w terminie, a 42,5 proc. firm tego sektora zwlekała z próbą odzyskania swoich należności od dłużników. To z kolei prowadziło do zatorów płatniczych.
Co należy zrobić, aby nie mieć przeterminowanych należności? - czyli dekalog rozsądnego przedsiębiorcy wg Indos SA.:
- Ustal swoje wewnętrzne zasady obliczenia wielkości kredytu kupieckiego dla poszczególnych kontrahentów.
- Stosuj krótkie terminy zapłaty
- Sprzedawaj małymi partiami
- Odwiedź stronę internetową kupującego
- Otrzymaj od kupującego pisemne zamówienie podpisane przez osoby upoważnione lub sporządzić pomiędzy kupującym i sprzedającym umowę sprzedaży
- Otrzymaj od kupującego, do wglądu, oryginały aktualnych dokumentów rejestrowych i finansowych i sporządzić ich kopie. Sprawdź reprezentację w dokumentach rejestrowych z podpisami na zamówieniu lub umowie
- Dokładnie przeanalizuj otrzymane dokumenty finansowe kupującego, w szczególności od strony jego zobowiązań
- Spróbuj zabezpieczyć lub ubezpieczyć należność
- Sprawdź wiarygodność kupującego w Krajowym Rejestrze Długów lub w firmie windykacyjnej, ewentualnie zamów pełny raport w wywiadowni gospodarczej
- Jeżeli po sprawdzeniu masz mimo wszystko wątpliwości - nie sprzedawaj tej firmie na kredyt!
Indos SA to jedna z pierwszych firm w Polsce, które tworzyły i zajmują się rynkiem obrotu wierzytelnościami. Powstała w 1991 roku spółka z siedzibą w Chorzowie. W krótkim czasie stała się jednym z liderów w branży faktoringu, wykupu należności i windykacji. Indos jest firmą rekomendowaną przez Polski Związek Windykacji, a także wieloletnim członkiem Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. W ciągu niemal 20 lat od powstania Indos pomógł w zawarciu ponad sześciu tysięcy umów windykacyjnych, współpracował z dwoma tysiącami kontrahentów i wygrał ponad tysiąc procesów sądowych.
Nadesłał:
ap
|