10 kroków do ochrony przed przeterminowanymi należnościami


2010-01-24
Sprzedaż małych partii i krótkie terminy zapłaty to przykłady zabezpieczenia się przed firmowymi dłużnikami.

W obliczu spodziewanego na 2010 przez ekspertów branży faktoringowej wzrostu liczby upadłości i większych kłopotów z terminowym regulowaniem płatności warto skorzystać z przygotowanego przez INDOS SA zestawu 10 wskazówek kluczowych dla bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstw.

Zdaniem ekspertów Indos SA, jednego z pionierów polskiego rynku windykacji, kłopoty z należnościami wynikają ze stosowania w prowadzonym przez firmy systemie sprzedaży tzw. kredytu kupieckiego czyli sprzedaży z odroczoną płatnością. Często taka forma zapłaty oferowana jest przez sprzedającego jako zachęta do zakupu, pomijane są w tym procesie żmudne i długotrwałe procedury sprawdzające (obowiązujące np. w bankach).

Możemy w ogóle nie mieć problemów z opóźnionymi należnościami i stosować przedpłaty lub sprzedaż gotówkową. Jednak przy większym lub powtarzającym się obrocie kredyt kupiecki jest powszechnie - co nie oznacza, że zasadnie  - stosowany - mówi Ireneusz Glensczyk, Prezes INDOS SA., firmy która opracowała dekalog rozsądnego przedsiębiorcy.

Fakt, że rozliczenia powstają pomiędzy podmiotami gospodarczymi powoduje, że sprzedający dysponuje narzędziami i informacjami umożliwiającymi mu w krótkim czasie dokonanie swoistej oceny „zdolności kredytowej" kupującego. Pod warunkiem, że w ogóle będzie chciał jej dokonać, a nie tylko myśleć o zysku z pochopnie przeprowadzonej sprzedaży, która może zakończyć się całkowitą stratą zarówno pieniędzy jak i czasu na ich bezskuteczne odzyskanie.

Jeśli już musimy lub powinniśmy sprzedawać z odroczonym terminem płatności, powinniśmy pamiętać o podstawowych zasadach chroniących nas przed problemami związanymi z odzyskaniem naszych należności - radzi Ireneusz Glensczyk.

Jak pokazały wyniki przeprowadzonego na jesieni 2009 roku badania INDOS SA i agencji badawczej PBS DGA polskie przedsiębiorstwa sektora MŚP często lekceważą zagrożenia płynące z opóźnionych płatności. Większość z nich (65,7 proc.) w 2009 roku nie otrzymała zapłaty za towary i usługi w terminie, a 42,5 proc. firm tego sektora zwlekała z próbą odzyskania swoich należności od dłużników. To z kolei prowadziło do zatorów płatniczych.

Co należy zrobić, aby nie mieć przeterminowanych należności? - czyli dekalog rozsądnego przedsiębiorcy wg Indos SA.:

  1. Ustal swoje wewnętrzne zasady obliczenia wielkości kredytu kupieckiego dla poszczególnych kontrahentów.
  2. Stosuj krótkie terminy zapłaty
  3. Sprzedawaj małymi partiami
  4. Odwiedź  stronę internetową kupującego
  5. Otrzymaj od kupującego pisemne zamówienie podpisane przez osoby upoważnione lub sporządzić pomiędzy kupującym i sprzedającym umowę sprzedaży
  6. Otrzymaj od kupującego, do wglądu, oryginały aktualnych dokumentów rejestrowych i finansowych i sporządzić ich kopie. Sprawdź reprezentację w dokumentach rejestrowych z podpisami na zamówieniu lub umowie
  7. Dokładnie przeanalizuj otrzymane dokumenty finansowe kupującego, w szczególności od strony jego zobowiązań
  8. Spróbuj zabezpieczyć lub ubezpieczyć należność
  9. Sprawdź wiarygodność kupującego w Krajowym Rejestrze Długów lub w firmie windykacyjnej, ewentualnie zamów pełny raport w wywiadowni gospodarczej
  10. Jeżeli po sprawdzeniu masz mimo wszystko wątpliwości - nie sprzedawaj tej firmie na kredyt!

Indos SA  to jedna z pierwszych firm w Polsce, które tworzyły i zajmują się rynkiem obrotu wierzytelnościami. Powstała w 1991 roku spółka z siedzibą w Chorzowie. W krótkim czasie stała się jednym z liderów w branży faktoringu, wykupu należności i windykacji. Indos jest firmą rekomendowaną przez Polski Związek Windykacji, a także wieloletnim członkiem Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. W ciągu niemal 20 lat od powstania Indos pomógł w zawarciu ponad sześciu tysięcy umów windykacyjnych, współpracował z dwoma tysiącami kontrahentów i wygrał ponad tysiąc procesów sądowych.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl