10 zasad budowania stron www przyjaznych Google
Skuteczne pozycjonowanie polega na dobraniu i zastosowaniu odpowiedniej strategii dostosowanej do Twoich potrzeb. Obecnie Ponad 15 mln Polaków mających dostęp do Internetu każdego dnia poszukuje właśnie w Google informacji, produktów, usług i opinii.
Odpowiednio skonstruowana strona oraz rozmieszczenie a także zawartość poszczególnych elementów mają znaczący wpływ na miejsce w rankingu Google. Aby nasza strona internetowa była widoczna w sieci należy przestrzegać kilku zasad.
Po pierwsze: Zatytułuj dobrze stronę
Tytuł strony oznaczony w kodzie jako <title> jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na to, jak Google postrzega naszą stronę. Jest to dostatecznie ważny powód, by zadbać o dostęp do ręcznej modyfikacji tytułów dla każdej strony w obrębie Twojej witryny. Należy unikać stałych elementów tytułów (jak nazwa firmy) z przodu tytułu. Długość tytułu nie powinna przekraczać 75 znaków, z czego widocznych dla użytkownika Google i tak pozostaje od 50 do 65 znaków. Dla uproszczenia można zastosować się do zasady, że tytuł powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe dla danej strony. W przypadku strony produktu w sklepie internetowym będzie to sama nazwa, natomiast w przypadku strony usługowej jest to nazwa usługi najczęściej z miastem/lokalizacją gdzie jest świadczona.
Po drugie: Skomponuj precyzyjny opis swojej działalności
Znaczenie ma tzw. „description” czyli opis strony. Podobnie jak w przypadku tytułu zadbajmy o możliwość ręcznego modyfikowania go dla każdej indywidualnej strony w obrębie domeny. Jeśli opis strony nie zostanie wprowadzony ręcznie, wówczas Google automatycznie pobierze tekst, jaki znajdzie na naszej stronie i samodzielnie umieści go w opisie. Warto tu zaznaczyć, że jeśli w opisie znajdzie się słowo, które użytkownik wpisze w zapytanie do Google, wówczas zostanie ono przez wyszukiwarkę pogrubione. Im więcej tekstu pogrubionego w wynikach organicznych, tym użytkownikowi wydaje się, że dany wynik lepiej odpowiada jego zapytaniu - chętnie go kliknie, nawet jeżeli będzie zajmował niższą pozycję na liście wyników.
Po trzecie: Buduj poprawnie adresy URL
Na wczesnym etapie tworzenia strony warto zwrócić uwagę na budowę adresów URL. Starajmy się, aby były maksymalnie uproszczone i zrozumiałe - w branży nazywa się je "linkami przyjaznymi". Zastosowanie tych zasad w praktyce oznacza, że link będzie wyglądał w taki sposób:
- [Twojadomena].pl/nasza-oferta
- [Twojadomena].pl/buty/czulenka-damskie
- [Twojadomena].pl/buty-damskie/kozaki/biale-kozaczki-z-futerkiem
- [Twojadomena].pl/uslugi/pozycjonowanie
- [Twojadomena].pl/kontakt
A nie tak:
-[domena].pl/pl/ - (ta forma jest dopuszczalna, ale nie jest zalecana)
- [domena].pl/page3?=6.php
- [domena].pl/category?=6/search=p?123-12sef.php
- [domena].pl/
Po czwarte: Zadbaj o nagłówki
Warto uczulić Webmastera na prawidłową strukturę i hierarchię nagłówków, czyli znaczników <h1>, <h2>, itd. Zasady tworzenia ich są bardzo proste:
- Na każdej stronie znajduje się tylko jeden nagłówek „H1” i jest to tytuł danej strony.
- Ilość poszczególnych typów nagłówków ma się następująco h1>h2>h3>h4>h5....
- Nie należy opuszczać kolejności typów nagłówków; jeśli na stronie mają znajdować się dwa ich typy, wówczas powinny być to h1 i h2 a nie h1 i h4 - wygląd każdego typu można dopasować w CSS (pliku stylów), nie jest więc to problem.
Po piąte: Unikaj zbędnych linków wychodzących
Należy unikać nadmiaru linków wychodzących ze strony - czyli takich, które po kliknięciu przenoszą od razu na inną domenę (pozwolą przenieść się na inną, zewnętrzną stronę). Jest to najczęstszy błąd w przypadku stron (Firm), które chwalą się partnerami lub klientami i udostępniają linki do nich na swojej stronie głównej. Jest wiele technik pozwalających ukryć takie linki i warto uczulić Webmastera, aby skorzystał z którejś z nich.
Po szóste: Zadbaj o odpowiednią ilość treści na stronie
Warto, aby strona główna zawierała odpowiednią ilość treści. Zazwyczaj nie musi być ich dużo, jednak nie można zapomnieć o tym, że roboty Google widzą na naszej stronie głownie tekst - zawartość zdjęć czy plików flash jest dla nich całkowicie niewidoczna. Jeśli więc nie będą zamieszczone żadne treści na stronie, szczególnie stronie głównej, Google zwyczajnie nie powiąże naszej strony z żadnymi konkretnymi słowami kluczowymi.
Po siódme: Odpowienio nazywaj i opisuj grafikę
Jeśli istotnym elementem strony jest grafika (co dzieje się w przypadku stron np. sklepów, artystów, projektantów, architektów), warto zadbać o to, aby każda umieszczona grafika posiadała odpowiednią nazwę i opis (w znaczniku „ALT”). To nie tylko poprawi wizerunek samej strony ''w oczach" robotów Google, ale dzięki wsparciu odpowiednim pozycjonowaniem da duże szanse znalezienia się naszej grafiki na wysokich miejscach w wyszukiwarce Google Grafika. Nie należy przeciążać strony - nie ma potrzeby umieszczać na stronie zdjęć o większej rozdzielczości niż wyświetlana, albo maksymalna jaką dysponują nasi klienci. Zbyt duża ilość skryptów również jest niepożądana - po pierwsze spowalnia działanie strony, po drugie rzadko kiedy wiąże się z poprawą użyteczności strony. Wolniejsze działanie strony zostanie potraktowane przez Google jako niedogodność dla jej użytkownika, co może odbić się negatywnie na jej pozycjach.
Po ósme: Twórz treści samodzielnie
Nigdy nie należy kopiować jakichkolwiek treści. Każda treść napisana na stronie powinna być indywidualna, poprawna stylistycznie i gramatycznie. Prowadząc sklep internetowy pamiętajmy o dodaniu czegoś od siebie w opisie produktów - nie jest wskazane, aby używać opisów wprost od producenta. W przypadku stron usługowych należy pamiętać, że wg. polskiego prawa treść należy do jej autora - kopiując tekst od konkurencji możemy zostać oskarżani o plagiat. Google również widząc treść, którą zna z innej domeny, obniży wartość strony - w końcu zamieszczone na niej teksty nie tylko nie są niczym nowym, ale są dostępne również na innych stronach - nie ma więc sensu wyświetlać takiej witryny na wysokich pozycjach wyników organicznych.
Po dziewiąte: Buduj strony przyjazne użytkownikowi
Stronę należy tworzyć dla użytkownika / potencjalnego klienta - żadne ukrywanie treści czy innych elementów nie jest dobrze odbierane przez roboty Google. Czasy umieszczania słów kluczowych w stopce strony kolorem podobnym do tła i małą czcionką już się skończyły - dzisiaj takie praktyki przyniosą efekt odwrotny do zmierzonego. Treści na stronie należy umieszczać w taki sposób, jaki chcielibyśmy aby obejrzał je (i zapoznał się z nimi) użytkownik - to najlepsza rada dotycząca tego punktu.
Po dziesiąte: Umieszczaj opis przy kategoriach
W przypadku kategorii (głownie w sklepach, ale również na stronach o większej ilości oferowanych usług) warto umieszczać opis - nawet dwa zdania robią duże znaczenie. Należy pamiętać, żeby nie ukrywać tego w miejscach niewidocznych dla użytkownika.
Większość internautów szukając w Internecie informacji o firmach bądź usługach przegląda tylko kilka najwyższych pozycji pierwszej strony wyników. Warto więc zainwestować w skuteczne pozycjonowanie, które przyniesie wymierne efekty w postaci zwiększonych zysków firmy.
Nadesłał:
Core PR
|