293 uczestników XV Forum Teleinformatyki


293 uczestników XV Forum Teleinformatyki
2009-10-02
W obradach jubileuszowego, XV Forum Teleinformatyki uczestniczyło 293 przedstawicieli administracji państwowej, samorządowej oraz biznesu. Tematem tegorocznej edycji były „Platformy i rejestry w modelu usługowym funkcjonowania państwa a kluczowe projekty finansowane z Unii Europejskiej”.

Nowością w formule Forum były warsztaty, sesje równoległe i Forum Młodych Mistrzów – będące prezentacją młodych specjalistów informatyki i zarządzania z uczelnianych kół zainteresowań.
W zamykającej Forum dyskusji uczestniczył Witold Drożdż, Podsekretarz Stanu w MSWiA.

Po czternastu latach obrad w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, Forum przeniosło swoje obrady do nowoczesnego kompleksu konferencyjno-szkoleniowego BOSS w Miedzeszynie (Warszawa).

Forum Teleinformatyki jest jedną z najbardziej prestiżowych, a jednocześnie jedną z najstarszych imprez w polskiej branży IT. Od chwili powstania w 1995 roku, Forum porusza najtrudniejsze i najbardziej aktualne zagadnienia związane z wykorzystaniem informatyki w administracji i gospodarce naszego kraju. Uczestnicy Forum wysłuchali łącznie ponad 30 prezentacji i szerszych wystąpień związanych bezpośrednio z tematyką Forum oraz z równoległymi sesjami i warsztatami – pełny spis prezentacji i ich streszczenia zamieszczony jest w agendzie Forum www.forumti.pl.W wystąpieniach otwierających Forum padło kilka ważnych stwierdzeń. Prof. Bolesław Szafrański, przewodniczący Rady Programowej Forum, mówił o otwarciu Forum na nowe pomysły i nowe spojrzenia – debiut nowej inicjatywy – Forum Młodych Mistrzów oraz wprowadzenie sesji równoległych.

Włodzimierz Marciński (Dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w MSWiA i Przewodniczący Komitetu Ekspertów ds. Informatyzacji Rady Europy w Strasburgu – CETI) odczytał list od Podsekretarza Stanu MSWiA, Witolda Drożdża do uczestników Forum, zachęcający do aktywnego współtworzenia społeczeństwa informacyjnego w Polsce.Andrzej Jaskulski, prezes Asseco Systems SA, partnera Forum, mówił o konieczności bliskiej współpracy i wspólnej odpowiedzialności administracji oraz firm technologicznych za skuteczne wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań usprawniających działanie państwa i obsługę obywateli. Dziś wyraźnie widać obawę administracji przed bliższymi kontaktami z przedstawicielami firm dostarczających rozwiązania – zamiast wspólnie budować – nieufnie, czy nawet podejrzliwie patrzą sobie na ręce. Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji podkreślał natomiast konieczność uproszczenia procedur, zawierania i realizacji rozwiązań dla administracji. Dzisiejsze rozwiązania hamują realizację większości projektów. Nawiązując do 15-lecia Forum prof. Jan Madey (Uniwersytet Warszawski) mówił o osiągnięciach młodych polskich informatyków w międzynarodowych zawodach programistycznych – „oni są najlepszą reklamą naszego kraju i co najważniejsze, wcale nie chcą wyjeżdżać i pracować na świecie – jeśli damy im ciekawą pracę w Polsce to zostaną, bo ważniejsza niż pieniądze, jest dla nich możliwość rozwoju”.

Doskonałym wstępem do obrad Forum była prezentacja dr. Piotra Kocińskiego (Accenture) o informatyzacji bez informatyki – na przykładzie Państwa Rzymskiego. Już wtedy zdawano sobie sprawę z konieczności działania procesowego administracji, tworzono strukturę informacji – powstały formularze – zorganizowano przepływ informacji oraz centralne rejestry, np. obywateli. Wszystko to sprawnie działało bez narzędzi informatycznych…

Dr hab. Irena Lipowicz (prof. Uniwersytetu im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego) mówiła o dysponowaniu informacją w administracji i o tym, że wszystkie dotychczasowe rządy miały zbyt mało czasu na reformę – decentralizację administracji. Podstawową zasadą – nie wprowadzoną do końca w życie – jest, by szczebel wyższy administracji robił tylko to, czego nie może robić szczebel niższy – dotyczy to podejmowania decyzji, ale i zbierania oraz zarządzania informacjami. Pani prof. mówiła także o ogromnych zasobach informacji publicznych, jakimi dysponuje samorząd terytorialny i zmian, jakie muszą nastąpić by udostępnianie tych danych w ramach tworzenia administracji sieciowej prowadziło do godzenia skonfliktowanych interesów – państwa zobowiązanego do ochrony danych osobowych, ale również do udostępniania informacji publicznej i przyczyniało się do rozwoju aktywności lokalnej.

W sesji II, poświęconej usługowemu modelowi administracji, o wybranych problemach modelu usługowego, mówił prof. dr hab. inż. Jerzy Nawrocki (Politechnika Poznańska). Wzorce integracyjne w modelu usługowym przedstawiał Przemysław Kulig (Software AG Polska). O tym, jak usługi transformują administrację mówił Piotr Walesiak (Infovide-Matrix). Na przykładzie zrealizowanego w Czechach projektu Czech POINT (Czeski Podawczo-Weryfikacyjno-Informacyjny Narodowy Terminal), czyli powszechnie dostępnych punktów kontaktowych obywatela z administracją Jacek Pacholczyk (Novell) zaprezentował, jak w praktyce zrealizowano cel - „to dane muszą krążyć a nie obywatel”. Po zakończeniu projektu każdy obywatel Czech może wszelkie potrzebne mu dokumenty i wypisy z rejestrów państwowych uzyskać w dowolnym z 2200 punktów administracji lokalnej, 860 urzędach pocztowych, 400 notariatach, 50 izbach handlowych, 39 ambasadach i konsulatach poza granicami Czech. Paweł Walczak (Microsoft) zaprezentował jak można i należy realizować usługi dla obywateli, wykorzystując składniki architektury korporacyjnej. Podstawą sukcesu jest precyzyjne zdefiniowanie celów, funkcjonalności, zastosowanie odpowiedniej metodyki i stworzenie zespołu. Michał Szkopiński (Oracle Polska) omawiał aspekty bezpieczeństwa danych w modelu usługowym państwa. Przykłady usług zrealizowanych na platformie ePUAP demonstrował Tomasz Matysik (Comarch SA). Z ePUAP korzysta obecnie ponad 20 tys. użytkowników, zarejestrowanych jest ponad 10 tys. podmiotów, dostępnych jest ponad 4,5 tys. aplikacji i 10 wzorów dokumentów w CRD.

W sesji III, poświęconej technologii i architekturze, Grażyna Dadej (IBM Polska) omawiała realizację scentralizowanego modelu usług dla obywateli oraz ciągłą wymianę danych i współpracy jednostek administracji. Andrzej Czarnecki (Consortia) prezentował platformę informatyczną usprawniającą realizację i rozliczenia projektów finansowanych z UE – zaimplementowaną m.in. w olsztyńskiem. Jak usługami w modelu ITSM zarządzać za pomocą Operations w Bridge omawiał Piotr Nogaś (Symantec Poland). Technologie do efektywnego zarządzania danymi w systemach rejestrowych na przykładzie amerykańskiego systemu podatkowego IRS (Internal Revenue Service) omówił Tomasz Piętka (Sybase Polska). Tomasz Litarowicz (Unizeto Technologies SA) prezentował realizacje usług weryfikacji różnych podpisów elektronicznych. Sesję kończyła prezentacja Jakuba Choińskiego (Infovide-Matrix), poświęcona realizacji informatyzacji w nowoczesnej technologii Cloud Computing.Drugi dzień Forum upłynął na trzech sesjach równoległych: Warsztatach Outsourcingu, Forum Młodych Mistrzów i Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego – monitoring realizacji. Na Warsztatach Outsourcingu Piotr Kuźniak i Maciej Wroński (Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych) na przykładzie europejskiego Systemu Tachografów Cyfrowych prezentował jak skutecznie realizować projekty informatyczne w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Bogdan Lata (Asseco Systems SA) szczegółowo omawiał wszystkie aspekty przygotowania procesu outsourcingu w przedsiębiorstwie - jak połączyć ogień z wodą - czyli jak zdefiniować, zbudować i pielęgnować relacje klient-dostawca. Kluczem do sukcesu jest rezygnacja z patrzenia na usługę outsourcingu przez pryzmat interesów którejkolwiek ze stron. Radosław Frydrych (Comp SA) na przykładzie realizowanej usługi System Dozoru Elektronicznego skazanych zaprezentował korzyści i granice outsourcingu tak wrażliwych usług. Uczestnicy mogli także dotknąć elementów systemu, jakie instalowane są na nodze skazanego i w jego domu. Jan Krzysztof Wojtala (Technika IT SA) demonstrował system elektronicznej sprawozdawczości dla GUS w zakresie zdarzeń demograficznych wdrożony we wszystkich USC i Sądach okręgowych w Polsce. Warsztaty prowadził Kajetan Wojsyk (Urząd Miasta Częstochowa).

Na sesji poświęconej Strategii Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego prezentowano nowe cele, uzupełnienia i wnioski, które pojawiły się w trakcie pierwszego roku realizacji. Omawiane były m.in. projekty PL.ID, e-ZDROWIE i ePUAP. Paweł Wilk (SAP Polska) omawiał problemy dużych projektów w sektorze publicznym na przykładzie zarządzania podatkami i zarządzania w służbie zdrowia. Dyskusję uczestników zainicjował Włodzimierz Marciński (Dyrektor Departamentu Społeczeństwa Informacyjnego w MSWiA i Przewodniczący Komitetu Ekspertów ds. Informatyzacji Rady Europy w Strasburgu – CETI), prezentując ciekawostki z realizacji Strategii. Dyskusję moderował prof. Bolesław Szafrański (Przewodniczący Rady Programowej Forum).

Forum Młodych Mistrzów zorganizowane zostało pod patronatem i dofinansowane było ze środków Narodowego Banku Polskiego. Partnerem sesji było Ogólnopolskie Międzyuczelniane Seminarium „Problemy badawcze i projektowe informatyzacji państwa”. W ramach Forum Młodych Mistrzów studenci i młodzi pracownicy naukowi z różnych uczelni przedstawili łącznie 10 prezentacji omawiających prace badawcze wykonane w ramach różnych zajęć, kół naukowych i praktyk. Wprowadzeniem do tej sesji było wystąpienie prof. dr hab. Jerzego Kisielnickiego (WSHiP) o ekonomicznych i społecznych aspektach informatyzacji. Wśród tematów zaprezentowanych przez Młodych Mistrzów były m.in. „Open Source w biznesie i administracji – recepta na kryzys?” i „Wykorzystanie rozwiązań e-commerce w e-administracji” - (Studenckie Koło Naukowe informatyki SGH), „Wpływ informatyzacji na koszty korzystania z rejestrów dotyczących nieruchomości, przedsiębiorców i innych wybranych rejestrów administracyjnych” - (Katedra Prawa Informatycznego, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego), „Wirtualne rynki predykcyjne”, „Informatyka, ekonomia i alternatywny system organizacji badań naukowych” i „Ile można zarobić przeszukując stare dyski twarde – na podstawie badania ponad 200 dysków twardych wyrzuconych przez różnych użytkowników instytucjonalnych” – (Grupa badawcza „Industrial Mathematics and systems’ research” – projekt wspólny IBS PAN i Instytutu Statystycznego PAN).

Grant badawczy dla Młodych Mistrzów. Przygotowujący i prowadzący sesję Forum Młodych Mistrzów: Radosław Marlęga (NBP), Andrzej Sobczak (SGH) i Wojciech Wiewiórowski (MSWiA) przyznali grant ufundowany przez NBP. Otrzymała go Grupa badawcza „Industrial Mathematics and systems’ research” – projekt wspólny IBS PAN i Instytutu Statystycznego PAN pod kierunkiem dr. Kamila Kuleszy (IBS PAN).

Kocioł dyskusyjny jest elementem, który już tradycyjnie, zamyka Forum. Tematem tegorocznej dyskusji były skutki nowelizacji ustaw o informatyzacji oraz o podpisach elektronicznych w kontekście realizacji kluczowych projektów informatyzacji państwa. Wprowadzeniem do dyskusji były wystąpienia dyrektora Jerzego Molaka (Departament Gospodarki Elektronicznej Min. Gospodarki) i dyrektora dr. Wojciecha Wiewiórowskiego (Departament Informatyzacji MSWiA). Prezentowane nowelizacje ustaw zawierają ogrom zmian pojęciowych i porządkują wiele wcześniejszych definicji oraz aktów prawnych. W dyskusji poruszano m.in. zagadnienia czytelności i spójności zapisów zrównujących, pod względem prawnym, dokument papierowy i elektroniczny. 

Dyskusję tę - przy pełnej sali - prowadził Wiesław Paluszyński (v-ce Prezes PTI), a przysłuchiwał się jej obecny na sali Min. Witold Drożdż (Podsekretarz Stanu w MSWiA).

Nagroda im. Marka Cara. Na Forum, po raz ósmy wręczona została honorowa Nagroda im. Marka Cara, tragicznie zmarłego, jednego z pomysłodawców Forum Teleinformatyki. Nagroda jest wyróżnieniem wybitnych osiągnięć w tworzeniu warunków dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Tegorocznymi laureatami są Piotr Kołodziejczyk, Sekretarz Miasta Poznania i Jerzy Nowak, wieloletni działacz Polskiego Towarzystwa Informatycznego, współorganizator Górskiej Szkoły PTI w Szczyrku.

Statuetka i Tytuł „Przyjaciel Forum Teleinformatyki”. Z okazji jubileuszowej edycji Forum Teleinformatyki „za 15-letnią współpracę i osobiste zaangażowane w rozwijanie idei Forum oraz za działania inspirujące i wspomagające Radę Programową Forum” tytułem i statuetką „Przyjaciel Forum Teleinformatyki” uhonorowano prof. dr hab. Jana Madeya (Uniwersytet Warszawski) i dr. inż. Wacława Iszkowskiego (Prezes PIIT).

Nagrody „Najlepsza prezentacja XIV Forum Teleinformatyki”. Rada Programowa Forum postanowiła, że corocznie wręczana będzie nagroda za najlepiej ocenioną przez uczestników prezentację poprzedniego Forum. Laureatami nagrody „Najlepsza prezentacja XIV Forum” zostali Adam Szwajkajzer (Software AG Polska) i Krzysztof Komorowski, których prezentacje, w ocenie uczestników, otrzymały taką samą liczbę punktów.

Kuluary Forum i loteria charytatywna. Kuluary Forum były jak zwykle miejscem gorącej wymiany poglądów, na którą nie było czasu w ramach napiętego programu. Wieczorem pierwszego dnia Forum odbyła się tradycyjna charytatywna loteria fantowa, w której każdy los wygrywał różne upominki firmowe. Całkowity dochód ze sprzedaży losów (6350 zł) przekazany został na ręce przedstawicieli Fundacji Pomocy Wdowom i Sierotom po Poległych Policjantach.

Honorowymi Patronami Forum byli: Grzegorz Schetyna – Wicepremier, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji; Sławomir Skrzypek – Prezes NBP; prof. dr hab. Krystyna Chałasińska-Macukow – Rektor Uniwersytetu Warszawskiego.

Partnerami Forum byli: Asseco Poland SA, Asseco Systems SA i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych SA.

Patronami medialnymi byli: IT w Administracji, Serwis Samorządowy PAP, Pismo samorządu terytorialnego WSPÓLNOTA, portal Eif24.com i portal Publiczni.pl.

Organizatorem Forum jest: BizTech Konsulting SA, ul. Wolność 3A, 01-018 Warszawa, Kinga.Rokoszewska@biztech.pl, tel. (22) 628 12 00 www.biztech.pl; www.forumti.pl

Rzecznik prasowy Forum: zbigniew.blewonski@indalo.pl, tel. komórkowy (+48) 501 772 619   Agenda i inne aktualne informacje o tegorocznym Forum oraz materiały z poprzednich edycji dostępne są na stronie: www.forumti.pl  

BizTech Konsulting SA to doświadczony zespół specjalistów świadczący usługi informatyczne w następujących obszarach: konsulting, bezpieczeństwo, outsourcing IT, projekty infrastrukturalne, rozwiązania biznesowe - CRM/ERP/BI, edukacja.

Zespół BizTech Konsulting stanowi grupę wysokiej klasy specjalistów z wieloletnim doświadczeniem we współpracy z dużymi Klientami w zakresie implementacji systemów IT, wspomagających prowadzenie działalności. Doświadczenie poszczególnych pracowników firmy w realizacji projektów IT jest gwarancją osiągnięcia założonych celów organizacyjnych, funkcjonalnych i biznesowych w precyzyjnie określonym czasie.

Usługi BizTech Konsulting wyróżniają: kompetencje i duże doświadczenie pracowników; terminowość, skuteczność i elastyczność działania; proste i zrozumiałe rozwiązania funkcjonalnie dopasowane do potrzeb i możliwości użytkownika; niezawodność i bezpieczeństwo oferowanych systemów. BizTech Konsulting posiada status: Microsoft Gold Certified Partner, Symantec Gold Partner, Dell Professional Services Partner, VMWare Enterprise Partner, Altiris Gold Partner, Oracle Certified Partner, Oracle Partner Network, Oracle University Partner Reseller, Certyfikat „Zgodny z ECDL”, Centrum Egzaminacyjne ECDL-A, Laboratorium ECDL, Prometric Testing Center, EUCIP, KRYTERION Host Location.

BizTech realizuje szkolenia w ramach funduszy ze środków unijnych. Szkolenia te, prowadzone w formie tradycyjnej lub e-Learningowej, przeznaczone są zarówno dla firm, jak i osób indywidualnych. Dotychczas zostały zrealizowane projekty: „ECDL – i Ty możesz mieć europejskie komputerowe prawo jazdy” jako uzupełnienie szkoleń tradycyjnych oraz „System Edukacji Aktywizacji Integracji i Rozwoju Personelu PLL LOT (EduAIR) Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich” jako szkolenia e-Learningowe. Obecnie BizTech realizuje projekt ECDL-Advanced w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zespół specjalistów BizTech Konsulting dokonał pierwszego w Polsce wdrożenia systemu wspomagającego zarządzanie relacjami z klientami Microsoft Business Solutions CRM w Fabryce Elementów Hydrauliki PONAR-Wadowice SA. BizTech wdrożył również Microsoft CRM w firmach: Axfarm, Internet Media Services, Konimpex, Medim, Onet Group, Polanowscy Nieruchomości.

BizTech Konsulting był organizatorem XV Forum Teleinformatyki zatytułowanego „Platformy i rejestry w modelu usługowym funkcjonowania państwa a kluczowe projekty finansowane z Unii Europejskiej”, które odbyło się w dniach 24-25 września 2009 roku w Miedzeszynie k/Warszawy. BizTech Konsulting S.A., www.biztech.pl

01-018 Warszawa, ul. Wolność 3Atel. (22) 628 12 00, fax (22) 629 70 30       e-mail: info@biztech.pl    

 Obsługa Prasowa i PR:INDALO Public Relations, ul. Grochowska 341/281A, 03-882 Warszawa
Zbigniew Blewoński, mobile: (+48) 501 772 619, e-mail: zbigniew.blewonski@indalo.pl

Nadesłał:

Indalo PR
http://www.indalo.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl