370Z - Back To Black
Motoryzacyjna legenda narodziła się zaledwie nieco ponad 40 lat temu. Na przełomie lat 60. i 70. XX wieku w rynek w USA wprowadzono model Datsun 240Z.
Amerykańscy kierowcy natychmiast zakochali się w nowym samochodzie, którego roczna sprzedaż w samych tylko Stanach Zjednoczonych utrzymywała się na stałym poziomie 50 000 egzemplarzy. Tak zaczęła się legenda „Zetki".
Po czterech dekadach, sześciu generacjach i ponad milionie sprzedanych aut Nissan wprowadza specjalną jubileuszową wersję najnowszej dwumiejscowej „Zetki", czyli modelu 370Z.
370Z Black Edition to sposób na uczczenie 40-lecia legendy w odpowiednim stylu. Samochód dostępny wyłącznie jako Coupé w limitowanej serii zaledwie 370 egzemplarzy przeznaczonych na rynek europejski będzie oferowany w dwóch niepowtarzalnych metalizowanych kolorach nadwozia: czarnym i kwarcowym. W obydwu lakierach zastosowano opracowaną przez Nissana pionierską technologię Scratch Shield, dzięki której drobne rysy na powłoce lakierniczej zanikają samoczynnie.
Charakterystyczne elementy wnętrza Nissana 370Z Black Edition to:
specjalna skórzano-zamszowa tapicerka (fotele i wykończenie drzwi) z wytłoczonym logo 40. rocznicy,
kierownica pokryta gładką skórą z czerwonymi szwami
czerwone przeszycia na desce rozdzielczej, konsoli centralnej i w miejscu, o które opiera się kolano kierowcy,
supernowoczesny system nawigacji satelitarnej Connect Premium z ekranem dotykowym oraz system audio ze złączem USB....
Nadwozie 370Z Black można rozpoznać po takich elementach, jak:
19-calowe ciemnoszare aluminiowe felgi RAYS,
jaskrawoczerwone zaciski hamulcowe,
emblemat 40-lecia na tylnej klapie.
Standardowe wyposażenie samochodu obejmuje między innymi specjalnie opracowany system audio wysokiej klasy marki BOSE, 19-calowe aluminiowe felgi, przycisk służący do uruchamiania i wyłączania silnika wraz z inteligentnym kluczykiem Nissan oraz sześciobiegową manualną przekładnię z unikatową technologią Synchro Rev Control. Ten elektroniczny system steruje prędkością obrotową silnika przy zmianie przełożeń, perfekcyjnie naśladując technikę jazdy z jednoczesnym wciskaniem pedału przyspieszenia i hamulca. Siedmiostopniowa przekładnia automatyczna sterowana manetkami przy kierownicy dostępna jest jako opcja.
W standardowym wyposażeniu Black Edition znalazł się system audio i nawigacji satelitarnej Nissana nowej generacji, charakteryzujący się prostotą obsługi oraz nowymi i zmodernizowanymi funkcjami.
Sercem systemu jest wysoko wydajny twardy dysk, na którym 9,3 GB pojemności zarezerwowano na pliki audio. Jednym z wielu atutów systemu jest ogromny zasób map obejmujący także Turcję, Europę Wschodnią, Rosję i oczywiście Polskę. Nowa i przejrzysta koncepcja nawigacji 3D charakteryzuje się ulepszoną grafiką oraz bardziej realistycznym opisem dróg i znanych punktów orientacyjnych w wielu głównych miastach Europy. Rozdzielczość 7-calowego ekranu jest czterokrotnie wyższa w porównaniu z systemem poprzedniej generacji.
Informacje o ruchu drogowym przekazywane są w czasie rzeczywistym przez system RDS-TMC, a szybsze działanie systemu umożliwia błyskawiczną zmianę planowanej trasy. Użytkownik systemu ma dostęp do miejsc oznaczonych przez Michelin jako Point Of Interest (POI), z kompleksową informacją o restauracjach, usługach, muzeach i innych atrakcjach turystycznych w całej Europie.
W systemie nowej generacji zastosowano interfejs oparty na ekranie dotykowym, co zapewnia maksymalną wygodę obsługi i bezpieczeństwo, nie tylko w przypadku korzystania z systemu nawigacji, ale także innych funkcji, takich jak moduł Bluetooth do podłączenia telefonu czy funkcje rozrywkowe. Systemem można sterować także przez moduł rozpoznawania mowy. Instrukcje na ekranie mogą być wyświetlane w ośmiu językach do wyboru. System rozpoznawania mowy reaguje na siedem języków.
Do systemu nawigacji nowej generacji można podłączyć przenośne odtwarzacze audio przez port USB. Filmy na DVD można oglądać na centralnym ekranie nawigacji (tylko w stojącym samochodzie), natomiast zewnętrzne urządzenia audio i wideo można podłączyć przez złącza VTR w centralnym schowku.
Od strony mechanicznej Black Edition nie różni się od standardowego 370Z. Samochód napędzany jest 24-zaworowym silnikiem o pojemności 3,7 litra i mocy 328 KM. Prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie to 250 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 5,3 sekundy (5,6 s w wersji z przekładnią automatyczną). 370Z z roku modelowego 2010 spełniają wymagania przyszłej normy emisji spalin Euro 5.
Wzorcowe właściwości jezdne i przyczepność to zasługa tylnego napędu i w pełni niezależnego tylnego zawieszenia, a także zmodernizowanych hamulców i precyzyjnego układu kierowniczego ze wspomaganiem o progresywnej charakterystyce.
Od wprowadzenia modelu na rynek w czerwcu 2009 roku w Europie klienci zakupili ponad 1050 egzemplarzy 370Z, co stanowi znakomity wynik, jak na produkt niszowy przy wyjątkowo niesprzyjającej koniunkturze na rynku. Dotychczas najwięcej egzemplarzy sprzedano w Wielkiej Brytanii, a także we Francji i Niemczech.
„Historia „zetki" obfituje w pozytywne wydarzenia. Samochód nie tylko doskonale sprzedaje się na całym świecie, ale także bardzo dobrze radzi sobie na torach wyścigowych i zdobywa nagrody w różnych plebiscytach. 370Z Black Edition to godny hołd dla wspaniałego samochodu" - powiedział Vincent Wijnen, Wiceprezes ds. Marketingu w europejskim oddziale Nissana.
W lutym 370Z w Polsce zdobył kolejne wyróżnienie, tym razem w plebiscycie „Best Cars 2010" organizowanym przez miesięcznik Auto Motor i Sport.
W kategorii aut sportowych Nissan został uhonorowany tytułem samochodu najbardziej przystępnego cenowo w swojej klasie. Jest to tylko potwierdzeniem, iż 370Z jest jednym z najtańszych na rynku modeli z mocą silnika powyżej 300 KM.