7 największych wyzwań związanych ze zmianą VAT
Spółka informatyczna Sage opracowała listę 7 największych wyzwań, jakie stoją przed przedsiębiorcami w związku ze zmianą ustawy o VAT.
Od nowego roku wejdzie w życie zmieniona ustawa o podatku VAT. Dla przedsiębiorców niesie ona więcej wyzwań, niż to się wydaje na pierwszy rzut oka.
Sage sp. z o.o., wiodący producent i dostawca oprogramowania wspomagającego zarządzanie dla sektora MSP w Polsce, przeanalizował i wybrał 7 najważniejszych zagadnień, o których już dziś powinni wiedzieć przedsiębiorcy.
Od autora raportu:
„Poddaliśmy analizie kwestię zmiany stawek VAT próbując spojrzeć na nią okiem przedsiębiorcy. Okazuje się, że planowana przez Ministra Finansów nowelizacja ustawy o VAT niesie ze sobą wiele zagrożeń i prawdziwych wyzwań, których rozwiązanie uderzy po kieszeni każdego przedsiębiorcę. Wydaje się, że kilka naszych wniosków może być niezwykle ważnych. Po pierwsze, do nowych realiów nie da się przygotować firmy w krótkim okresie czasu. Po drugie, prace przygotowawcze dotyczą kilku obszarów i będą związane z kosztami, dlatego warto je umiejętnie zaplanować. Po trzecie, kluczową sprawą wydaje się być dostosowanie do planowanych zmian oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Ponieważ VAT niemal na pewno będzie się zmieniał w okresie najbliższych kilku lat, warto pomyśleć o abonamencie na oprogramowanie, który zapewni każdemu przedsiębiorcy każdą aktualizację programowania za darmo" - Bogdan Zatorski, Kierownik Konsultingu w Sage.
7 największych wyzwań dla przedsiębiorców:
1. Harmonogram prac dostosowawczych
Przedsiębiorcy powinni dokonać przeglądu umów i porozumień cenowych zawartych z dostawcami oprogramowania wspomagającego zarządzanie. Bez aktualizacji systemów i dostosowania ich do nowych wymogów prawnych pracownicy działów finansowych oraz niektórzy pracownicy obszarów kadr, płac i gospodarki magazynowej nie będą mogli w ogóle wykonywać swojej pracy. Warto zaplanować prace dostosowawcze, uwzględniając testy nowych rozwiązań, szkolenia pracowników oraz pracę w okresie przejściowym. Przedsiębiorcy powinni pamiętać, że wraz z aktualizacją oprogramowania mogą oni wykupić u dostawcy abonament, który gwarantuje uzyskanie nowych wersji oprogramowania bez opłat.
2. Przegląd umów z kontrahentami
Prowadząc sprzedaż w segmencie B2B należy pamiętać o dostosowaniu umów i porozumień cenowych z kontrahentami. To istotny problem zarówno dla firm posiadających dużą liczbę klientów, jak również tych, które mają szeroką ofertę produktową. W trudnej sytuacji będą np. firmy telekomunikacyjne, które mają obowiązek informowania klientów o zmianie cenników. Wymóg ten oznacza dla nich istotny koszt.
3. Współpraca z urządzeniami fiskalnymi
Z reguły, kasy fiskalne (których w Polsce jest ponad 1,5 mln) mają wbudowany moduł drukujący paragony. Z kasą współpracuje drukarka fiskalna, która wymaga komputera z oprogramowaniem. Przedsiębiorcy, korzystający z kas fiskalnych, muszą dostosować je do nowych stawek VAT. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup nowych kas, jednak warto zwrócić uwagę, że oba możliwe rozwiązania wiążą się z kosztem i należy je zaplanować.
4. Aktualizacja cenników
Przed firmami handlowymi stoi konieczność uruchomienia nowych cenników od pierwszego dnia sprzedaży w 2011 roku. Nowy VAT ma istotny wpływ na politykę kształtowania ceny brutto dla klientów, choćby na „urywanie grosza" (stosowanie ceny z końcówką 99 gr.). Zmiany w cennikach pociągają za sobą konieczność działań przygotowawczych w działach handlowych.
5. Aktualizacja materiałów informacyjnych i cenników
Zmiana cen oznacza w praktyce produkcję nowych materiałów wspomagających sprzedaż. Dotyczy to zarówno drukowanych, jak i elektronicznych cenników, folderów, katalogów, metek i różnego rodzaju materiałów reklamowych.
6. Kłopotliwe niestandardowe przypadki
Pracownicy w działach księgowych i sprzedaży zmierzą się z przypadkami niestandardowymi, spędzającymi im sen z powiek. Dla przykładu: do dziś nie wiadomo, jak po nowym roku należy korygować faktury dotyczące sprzedaży w 2010 roku. Podobne problemy dotyczą kwestii wystawienia faktury po nowym roku do paragonu z okresu poprzednich stawek VAT. Jeszcze więcej problemów może być z rozliczeniem faktury zaliczkowej, płatnej częściowo w bieżącym roku a częściowo już w 2011. Pojawia się też pytanie o sposób fakturowania sprzedaży usług ciągłych, świadczonych np. przez firmy komunalne, energetyczne czy telekomunikacyjne.
7. Nowa sprawozdawczość podatkowa
Zmiana VAT oznacza konieczność utworzenia nowego układu rejestrów VAT, jak również wprowadza istotne zmiany w deklaracjach podatkowych. Użytkownicy niezaktualizowanych systemów nie będą mogli dokonywać korekt deklaracji podatkowych za okresy przed 2011 rokiem.
Informacja o Sage sp. z o.o.
Sage sp. z o.o. jest wiodącym producentem oprogramowania wspomagającego zarządzanie dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Spółka wchodzi w skład Sage Group plc - należącej do grona trzech największych dostawców rozwiązań wspomagających zarządzanie na świecie.
Sage sp. z o.o. posiada oddziały w Bytomiu, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Sopocie, Warszawie i Wrocławiu oraz sieć ponad 400 dystrybutorów i partnerów biznesowych na terenie całego kraju. Oferta firmy obejmuje System Zarządzania Forte - zaawansowane rozwiązanie klasy ERP dla średnich i większych przedsiębiorstw - oraz 2 linie produktów dla mniejszych podmiotów, małych firm i mikroprzedsiębiorstw: Symfonia i Symfonia Start a także w pełni zlokalizowany program CRM: ACT!.
http://www.sage.com.pl
Nadesłał:
kowalka
|