81 proc. internautów udostępnia lub poleca materiały, które uzna za zabawne
Aż 81 proc. użytkowników Internetu w Polsce deklaruje, że przynajmniej raz w ciągu 2 tygodni udostępnia lub poleca innym treści, które uzna za zabawne, śmieszne – wynika z badania agencji social mediowej Think Kong i serwisu badawczego StudentWatch.pl.
Internauci rozpowszechniają lub polecają innym wiele materiałów używając m.in. serwisów społecznościowych. Gotowość do takich poleceń czy udostępnień silnie zależy od charakteru treści. Do najczęściej udostępnianych treści należą te, które użytkownicy uznają za interesujące, informacyjne lub zabawne. Z kolei materiały, które mogą być uznane za wulgarne czy szokujące pokazuje znajomym czterokrotnie mniej użytkowników.
„Mówiąc o promocji w social media musimy myśleć w kategoriach publikowanych treści. Jeśli liczymy na masowe udostępnienia, retweety czy repiny najlepiej przygotować materiał dowcipny, zawierający nieznane szerzej dane" - komentuje Norbert Kilen z agencji Think Kong - „Śmieszne treści publikuje średnio co 1-2 dni prawie 15 proc. użytkowników internetu. Niestety pojęcia takie jak 'śmieszne' czy 'ciekawe' nie są uniwersalne. Dlatego lepiej przeanalizować ich rozumienie w grupach docelowych działań."
Na liście najczęściej publikowanych treści są też materiały, które użytkownicy uznają za nieznane, nowe. Aż 67 proc. użytkowników Internetu deklaruje, że w ciągu minionych dwóch tygodni udostępniała lub polecała znajomym takie treści. Około 40 proc. deklaruje, że zrobiło to w tym czasie dwukrotnie lub częściej.
„Nowe, nieznane szerzej treści to ciekawy temat do wypowiedzi, ekspresji zainteresowań" - dodaje Norbert Kilen z agencji social mediowej Think Kong - „Dzielenie się starymi, znanymi wszystkim materiałami jest jak opowiadanie odgrzewanego dowcipu. Dlatego życie popularnych treści jest raczej krótkie. Nie należy liczyć, że fajna infografika czy zabawny rysunek będzie tygodniami krążył po Sieci."
Według badania agencji Think Kong i portalu badawczego StudentsWatch.pl internauci nie są skłonni szokować znajomych poprzez udostępnianie i polecanie treści np. wulgarnych. Jesteśmy też ostrożni w dzieleniu się materiałami o zabarwieniu erotycznym. Ponad 70 proc. z badanych nie dzieli się takimi materiałami z innymi. Jednocześnie badani wskazują jednak, że stykają się z takimi treściami polecanymi przez znajomych.
Wyniki dotyczące form aktywności internautów są częścią większego projektu realizowanego wspólnie przez specjalizującą się w social media marketingu agencję Think Kong oraz portal badawczy StudentsWatch.pl. Badanie zrealizowano w styczniu 2012 roku na losowo dobranej próbie 1880 użytkowników Internetu w wieku powyżej 16 lat, metodą CAWI. Kwestionariusz wywiadu został opracowany wspólnie przez agencję Think Kong i portal badawczy StudentsWatch.pl.