Amadeus i Hermes badają dochody biur podróży w Europie
Szczegółowy, niezależny sondaż wykazuje, że wyższym dochodom sprzyjają dywersyfikacja źródeł przychodów, komfort realizacji zakupów, automatyzacja oraz kontrola wydatków na marketing
Firma Amadeus, wiodący dostawca rozwiązań technologicznych i usług przetwarzania danych dla globalnej branży turystycznej oraz firma konsultingowa Hermes Management Consulting, opublikowały wspólny raport zatytułowany „Specyfika internetowych biur podróży - czynniki kosztów i sposoby optymalizacji działalności biur podróży w Europie" (ang. „Understanding Online Travel Agencies' Cost Drivers and Ways to Optimise Business in Europe").
Celem przeprowadzonego badania było przybliżenie struktury kosztów operacyjnych internetowych biur podróży (Online Travel Agencies, OTA) i wskazanie możliwości optymalizacji ich działania. Najważniejszym wnioskiem płynącym z badania jest stwierdzenie, że choć europejskie internetowe biura podróży zbliżają się do swoich amerykańskich konkurentów, wciąż pozostaje wiele do zrobienia w kwestii efektywności i dochodowości swych produktów.
Badanie przeprowadzono na próbce pięciu średniej wielkości biur podróży ze Skandynawii, Francji, Niemiec i Holandii. Raport wskazuje również cztery główne czynniki poprawy efektywności i zwiększenia dochodowości przebadanych firm:
Dywersyfikacja źródeł przychodów
Europejskie biura podróży powinny więcej uwagi poświęcić sprzedaży produktów spoza zakresu podróży lotniczych, które zapewniają większe marże (12,8% w porównaniu do 6,6% przy rezerwacjach lotniczych). O ile produkty poza ofertą podróży lotniczych stanowią 76% przychodów tradycyjnych biur turystycznych - i według PhoCusWright niemal 50% w przypadku internetowych biur podróży w USA, to wśród europejskich internetowych biur podróży, segment ten zapewnia jedynie 14% przychodów brutto.
Większa wygoda zakupów
Komfort dokonywania zakupów można podnieść poprzez udostępnienie bardziej adekwatnych treści tak, by wizyta na witrynie biura podróży dawała klientowi dostęp do wszystkich elementów podróży. Ponieważ współczynniki konwersji internetowych biur podróży poddanych badaniu były bardzo niskie, muszą one zapewnić klientom taką wygodę zakupów, by skłonić ich do realizacji większej liczby rezerwacji i jednocześnie budować ich lojalność. Niezbędne jest też usprawnienie rozwiązań technicznych, ułatwiających dopasowanie do potrzeb klientów i aktualnych trendów.
Automatyzacja
Na tym polu europejskie biura podróży poczyniły w ostatnich latach znaczne postępy, jednak wciąż jest to obszar o największym potencjale obniżania kosztów. Biura obsługi klienta, obsługa zamówień i marketing to główne dziedziny, w których zwiększenie efektywności i automatyzacja mogą dać natychmiastowe korzyści.
Koszty marketingu
Koszty marketingu, stanowiące średnio 54% całości kosztów internetowych biur podróży, przy współczynniku konwersji na poziomie 1,22% okazują się wyjątkowo dużym i nieefektywnym obciążeniem. Ten fakt w połączeniu z brakiem programów lojalnościowych i rozwiązań CRM wskazuje, że sprawy pozyskiwania nowych i utrzymywania obecnych klientów są istotnym obszarem wymagającym poprawy.
- Europejskie internetowe biura podróży wykazały się w ostatnich latach znaczną odpornością na trudne warunki działania, zwiększając co roku obroty mimo kryzysu gospodarczego. Teraz powinny uczynić krok naprzód, by przekształcić ów pozytywny trend w możliwości zwiększania dochodów - wyjaśnia Stéphane Durand, dyrektor działu Online i Leisure w firmie Amadeus. - Nasze unikalne połączenie treści i najlepszych w swojej klasie technologii dało efekt w postaci nowatorskich rozwiązań, które pomagają internetowym biurom podróży z całego świata poprawiać efektywność działania i zwiększać dochodowość.
- Jako jeden z czołowych dostawców rozwiązań technologicznych dla branży turystycznej, firma Amadeus znakomicie wie, że aby umożliwić klientom osiągnięcie ich celów biznesowych konieczne jest dogłębne zrozumienie ich potrzeb. Najnowsze badanie, które ma pomóc internetowym biurom podróży w usprawnieniu działalności, jest znakomitym dowodem zaangażowania firmy Amadeus w sprawy europejskiej branży turystycznej - komentuje Herman Goyanes z firmy Hermes Management Consulting.
Informacje o badaniu
Opublikowany raport zawiera wyniki niezależnego badania pięciu średniej wielkości europejskich internetowych biur podróży, przeprowadzonego przez firmę Hermes Management Consulting (Hermes). Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem tzw. podejścia ABC (Activity-based costing), umożliwiającego określenie, opisanie i przypisanie kosztów do działań biznesowych, oraz opisanie funkcjonowania internetowych biur podróży. Ponieważ analiza ABC pozwala określić „rzeczywisty" koszt produktu lub usługi, wskazuje możliwości usprawnienia procesów biznesowych skuteczniej niż tradycyjne metody księgowe. W ramach projektu przeanalizowano dane finansowe oraz procesy biznesowe uczestniczących w nim biur podróży, co pozwoliło wskazać główne czynniki kosztów.
Próbka badanych firm obejmowała pięć średniej wielkości internetowych biur podróży z Francji, Niemiec, Szwecji, Norwegii i Holandii, zarówno o lokalnym i regionalnym, jak i paneuropejskim zasięgu, z których każde generuje średnio 308 tys. biletów .
Biorące udział w badaniu biura podróży stanowią miarodajną reprezentację europejskiego rynku internetowych biur podróży. Większość z nich działa na jednym lub dwóch rynkach i obsługuje przede wszystkim klientów podróżujących w celach rekreacyjnych. Podobne raporty można znaleźć pod adresem www.amadeus.com/showmethevalue
Informacje o firmie Amadeus
Amadeus to partner w dziedzinie technologii i operator transakcji dla globalnego przemysłu turystycznego. Firma zapewnia rozwiązania dystrybucyjne i technologiczne, aby umożliwić swoim klientom rozwój i osiąganie sukcesów na energicznie zmieniającym się rynku turystycznym. Docelowe grupy klientów firmy to dostawcy usług turystycznych (linie lotnicze, hotele, wypożyczalnie samochodów, przewoźnicy kolejowi, przewoźnicy promowi, firmy oferujące wycieczki morskie, firmy ubezpieczeniowe i touroperatorzy), sprzedawcy usług turystycznych (biura podróży) i odbiorcy (firmy i turyści indywidualni).
Amadeus opiera swoją działalność na modelu biznesowym bazującym na transakcjach, który oferuje rozwiązania IT dla praktycznie wszystkich graczy branży turystycznej. System Amadeus przetworzył ponad 670 milionów transakcji podróży w 2009 roku.
Amadeus ma swoje biura w Madrycie (siedziba główna firmy i dział marketingu), Nicei (dział rozwoju) i Erding (dział operacyjny - centrum przetwarzania danych) oraz biura regionalne w Miami, Buenos Aires, Bangkoku i Dubaju. Firma Amadeus świadczy usługi dla klientów za pośrednictwem 72 lokalnych Organizacji Handlowych Amadeus obejmujących swoją działalnością 195 krajów.
Większościowym właścicielem firmy jest Amadeus IT Holding S.A., której udziałowcami są firmy: BC Partners, Cinven, Air France, Iberia i Lufthansa. Amadeus zatrudnia na całym świecie ponad 9 300 pracowników, reprezentujących 123 narodowości.
Więcej informacji o firmie Amadeus można znaleźć na stronie internetowej www.amadeus.com.pl
Informacje o firmie Hermes Management Consulting
Hermes Management Consulting (Hermes) jest firmą konsultingową, specjalizującą się w opracowywaniu strategii, organizacji, realizacji oraz oceny wyników przeprowadzanych badań. Hermes został założony w 1994 przez Osvaldo Gallo i Hernán Goyanes. Obydwaj założyciele są wysokiej rangi członkami McKinsey & Company, współpracującymi z wiodącymi firmami w Europie i Ameryce Łacińskiej.
Aby dowiedzieć się więcej o działalności Hermes Management Consulting należy wejść na stronę http://www.hermesmc.com.ar
Kontakt dla mediów
Joanna Parasiewicz
Senior Account Manager
Dział Nowych Technologii
Sigma International (Poland) LTD
tel: +48 22 628 04 88, 628 05 93 wew. 140
e-mail: joanna.parasiewicz@sigma.com.pl
www.sigma.com.pl
Elżbieta Więckiewicz
Junior Account Manager
Dział Nowych Technologii
Sigma International (Poland) LTD
tel: +48 22 628 04 88, 628 05 93 wew. 108
e-mail: elzbieta.wieckiewicz@sigma.com.pl
www.sigma.com.pl
Nadesłał:
EW
|