Amadeus publikuje wyniki finansowe za pierwszych dziewięć miesięcy bieżącego roku
Najważniejsze wskaźniki w porównaniu do poprzedniego roku (okres 9 miesięcy do 30 września 2010 r.): wzrost skorygowanego zysku netto o 30,1%, wzrost przychodów o 12,1%, wzrost EBITDA o 16,9%
Firma Amadeus IT Holding, S.A. (Amadeus: „AMS.MC"), do której należy Amadeus Group, wiodący dostawca rozwiązań technologicznych i usług przetwarzania danych dla globalnej branży turystycznej, opublikowała wyniki finansowe i operacyjne za pierwsze trzy kwartały bieżącego roku (dziewięć miesięcy do 30 września 2010 r.).
Skorygowany zysk netto za wspomniany okres był wyższy w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego o 30,1% i wyniósł 354,6 mln euro. Towarzyszył temu wzrost przychodów o 12,1% do 2053,6 mln euro i wzrost EBITDA o 16,9% do 816,6 mln euro.
Skonsolidowane wierzytelności finansowe netto na 30 września 2010 r. wyniosły 2700,3 mln euro (według definicji zawartych w umowach). Kwota ta stanowiła równowartość 2,7 EBITDA za poprzednich 12 miesięcy i była o 588,2 mln euro niższa w stosunku do grudnia 2009 r.
Na dobre wyniki firmy w omawianym okresie miały wpływ zarówno rezultaty działalności w obszarze dystrybucji, jak i rozwiązań informatycznych. Przychody w obszarze dystrybucji wzrosły o 10,2% z 1387,6 mln euro do 1528,9 mln euro. Całkowita liczba rezerwacji wzrosła o 7,7% z 314,2 mln do 338,6 mln. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku 2010, Amadeus utrzymał również swą wiodącą pozycję pod względem udziałów w rynku rezerwacji lotniczych realizowanych za pośrednictwem biur podróży.
W obszarze rozwiązań informatycznych odnotowano dalszy wzrost - przychody w omawianym okresie wzrosły o 19,3%, z 383,2 mln euro do 457,1 mln euro. Liczba obsłużonych pasażerów (PB, Passengers Boarded) wzrosła w tym samym okresie o 58,0%, z 171,3 mln do 270,6 mln, zaś uzgodnione w kontraktach migracje linii lotniczych zostały pomyślnie zrealizowane.
W trzecim kwartale roku 2010 firma Amadeus odnotowała w porównaniu z analogicznym okresem roku 2009 wzrost skorygowanego zysku netto o 14,9%, z 93,7 mln euro do 107,7 mln euro, wzrost całkowitych przychodów o 12,6%, z 598,6 mln euro do 674,3 mln euro oraz wzrost EBITDA o 10,8%, z 234,6 mln euro do 259,9 mln euro.
David V. Jones, prezes i dyrektor generalny firmy Amadeus, tak podsumował wyniki firmy:
„W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku 2010 odnotowaliśmy mocny wzrost wyników finansowych. W stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, nasze całkowite przychody wzrosły o 12,1% do 2053,6 mln euro, przy wzroście EBITDA o 16,9% do 816,6 mln euro i wzroście skorygowanego zysku netto o 30,1% do 354,6 mln euro. Wynikom tym towarzyszył wzrost liczby rezerwacji w obszarze dystrybucji o 7,7% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, a także dynamiczny rozwój działalności w obszarze rozwiązań informatycznych, gdzie wskaźnik liczby przewiezionych pasażerów wzrósł o 58,0%. Nasz model transakcyjny wykazał ponownie swą siłę i elastyczność, zapewniając szybkie przełożenie poprawy sytuacji globalnej branży turystycznej na wyniki finansowe."
Podsumowanie działalności w trzecim kwartale 2010 r.:
Dystrybucja
Linie lotnicze
W trzecim kwartale 2010 r. linie Cathay Pacific oraz należący do nich regionalny operator Dragonair, a także linie Czech Airways i Aeroflot, podpisały długoterminowe umowy na dostarczanie danych, gwarantujące dostęp do kompleksowych informacji o taryfach, rozkładach lotów i dostępności miejsc.
Liczba rezerwacji przewoźników niskokosztowych, dokonanych za pośrednictwem biur podróży korzystających z usług firmy Amadeus, zwiększyła się w trzecim kwartale 2010 r. o 36,5% w stosunku do analogicznego okresu roku 2009. Tempo wzrostu wpisuje się w panujący ostatnio trend - we wrześniu 2010 r. wyniki od początku roku były o 35,0% wyższe, niż w analogicznym okresie roku 2009.
Również w trzecim kwartale roku 2010, firma Amadeus podjęła współpracę z Airconomy, firmą specjalizującą się w nowatorskich usługach konsultingu strategicznego dla sieci lotniczych. Celem było uruchomienie nowego rozwiązania Amadeus Total Demand, którego pierwszym użytkownikiem zostały linie Finnair.
Amadeus Total Demand udostępnia liniom i portom lotniczym oraz biurom podróży pełen obraz popytu na wszystkie połączenia, z uwzględnieniem sprzedaży prowadzonej bezpośrednio przez linie lotnicze. Narzędzie to jest szczególnie przydatne do estymacji udziałów rynkowych i oceny planowanych nowych połączeń lub rozkładów lotów - zwłaszcza w przypadku połączeń, na które duża liczba biletów sprzedawana jest bezpośrednio. Powyższe dotyczy głównie połączeń popularnych wśród podróżujących w celach wypoczynkowych oraz połączeń tanich przewoźników.
Po uruchomieniu w bieżącym roku usług Amadeus Ancillary Services, linie Corsairfly rozszerzyły swój program i stopniowo wdrażają tę usługę we wszystkich francuskich biurach podróży. We wrześniu firma Amadeus wprowadziła wygodną innowację, umożliwiając klientom internetowych biur podróży przeglądanie i zamawianie usług dodatkowych, oferowanych przez linie lotnicze na stronach wyników wyszukiwania połączeń nisko-taryfowych.
Inni dostawcy usług turystycznych
Oferta dystrybucji miejsc hotelowych wzbogaciła się istotnie po dołączeniu oferty Premier Inn, największej w Wielkiej Brytanii i Irlandii sieci hoteli, obejmującej 580 placówek i ponad 42 tysiące pokoi. Amadeus nawiązał również współpracę z DerbySoft, mającą siedzibę w Szanghaju, firmą specjalizującą się w rozwiązaniach technicznych dla dystrybucji miejsc hotelowych. Współpraca ma na celu zwiększenie liczby chińskich hoteli średniej klasy, dostępnych w systemie Amadeus.
W dziedzinie przewozów kolejowych, francuskie koleje narodowe SNCF (Société Nationale des Chemins de fer Français) nawiązały z firmą Amadeus współpracę w celu poprawy dostępności informacji handlowych SNCF dla europejskich biur podróży, za pośrednictwem aplikacji internetowych. Niemieckie koleje narodowe Deutsche Bahn uruchomiły swe pierwsze biuro w Chinach, wykorzystując do sprzedaży biletów technologie rezerwacji Amadeus. Firma Amadeus rozszerzyła również współpracę z Rail Europe 4A, będącym spółką joint-venture SNCF i Szwajcarskich Kolei Federelnych (SBB) wiodącym europejskim dystrybutorem kolejowym, który reprezentuje ponad 35 europejskich przewoźników kolejowych. W założeniu wzmocnienia współpracy jest rozszerzenia oferty na rynki Indii i Japonii. Biura podróży na całym świecie korzystające z systemu Amadeus zyskały też dostęp do oferty kolei ukraińskich (Ukrzaliznitsa), przewożących co roku ponad 500 milionów pasażerów.
Jeśli chodzi o rynek wypożyczalni samochodów, Vacation.com największa w Ameryce Północnej, obejmująca ponad 5000 placówek sieć biur podróży, działająca na zasadach franczyzy, zawarła z firmą Amadeus umowę o włączeniu Amadeus Cars Plus w wykorzystywaną przez Vacation.com platformę EZGuider. EZGuider to kompleksowe narzędzie rezerwacji dla biur podróży, specjalizujących się w turystyce rekreacyjnej. Amadeus Cars Plus to udostępnione niedawno narzędzie służące biurom podróży do rezerwacji samochodów.
Firma Amadeus i Travel Guard, światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń podróżnych i usług assistance, zostały wybrane jako dostawcy aktualnych informacji i funkcji rezerwacyjnych związanych z ubezpieczeniami podróżnych dla systemów rezerwacji bezpośredniej linii lotniczych Etihad Airways, Hong Kong Airlines, Kenya Airways oraz Singapore Airlines. Usługi będą realizowane z wykorzystaniem mechanizmu Amadeus e-Retail, internetowego rozwiązania rezerwacyjnego zapewniającego dostęp do szerokiej gamy informacji i umożliwiającego klientom linii lotniczych nabywanie ubezpieczeń jednocześnie z rezerwacją biletów lotniczych.
Biura podróży
W obszarze usług dystrybucyjnych dla biur podróży, Thomas Cook, jedna z wiodących w świecie grup turystycznych, przedłużyła swą globalną umowę dystrybucyjną z firmą Amadeus na kolejnych pięć lat. Lista objętych nią krajów powiększona została o Indie, Danię, Finlandię, Norwegię i Szwecję, co zwiększyło liczbę krajów do 14. Podpisano również umowę z Thomas Cook-Scandinavia o wykorzystaniu platformy rezerwacji rejsów wycieczkowych Amadeus e-Cruise.
W regionie Azji i Pacyfiku jedno z największych i najszybciej rozwijających się indyjskich biur podróży Akbar Travels zawarło umowę obejmującą osiem rynków na subkontynencie indyjskim i na Bliskim Wschodzie na wykorzystanie Amadeus Selling Platform. To opracowane przez firmę Amadeus rozwiązanie, służące biurom podróży do obsługi punktów sprzedaży.
Rozwiązania informatyczne
Informatyka lotnicza
Do sukcesów w obszarze informatyki lotniczej można zaliczyć nowe kontrakty związane z systemem Altéa. Użytkownicy Amadeus Altéa Reservation, linie lotnicze XL Airways France, Montenegro Airlines i Air Mauritius, podpisały nowe umowy na korzystanie z systemu Amadeus Altéa Inventory. Wymienieni przewoźnicy przewożą łącznie 2,7 mln pasażerów rocznie. System Amadeus Altéa Inventory zapewnia kontrolę zasobów, zarządzanie rozkładami lotów, modyfikacje rezerwacji oraz zarządzanie rezerwacją miejsc. Migracja tych przewoźników do Amadeus Altéa Inventory ma nastąpić w czwartym kwartale tego roku.
Linie Air Baltic rozszerzyły swą umowę związaną z systemem Altéa o system Amadeus Altéa Departure Control, stając się w ten sposób użytkownikiem pełnego pakietu Altéa (Reservation, Inventory i Departure Control). System Amadeus Altéa Departure Control zapewnia obsługę odpraw, wydawania kart pokładowych, zarządzanie bagażem oraz wyliczanie masy i położenia środka ciężkości samolotów. Migracja do systemu Amadeus Altéa Departure Control nastąpiła we wrześniu.
Linie Air Caraїbes, które do tej pory wykorzystywały moduły Altéa Reservation i Inventory, ukończyły migrację do modułu Departure Control System. Airlinair, użytkownik modułu Amadeus Altéa Reservation, dokonały migracji do modułu Amadeus Altéa Inventory oraz modułu e-Commerce, wyspecjalizowanego, elastycznego pakietu rozwiązań e-commerce, pomagającego zwiększyć użytkownikom potencjał sprzedaży. Linie Trans Air Congo, korzystające do tej pory z modułu Amadeus Altéa Reservation, przeprowadziły migrację do Amadeus Altéa Inventory.
Trzeci kwartał - dodatkowe informacje
Centrum danych firmy Amadeus w niemieckim Erding uzyskało certyfikat energooszczędnego przedsiębiorstwa („Energy-efficient Enterprise"). Tytuł przyznano po przeprowadzeniu audytu energetycznego placówki przez niezależną międzynarodową organizację TÜV Süd, świadczącą usługi konsultingu, testowania i certyfikacji. Według oceny firmy Amadeus, spełnienie wymagań certyfikatu energooszczędnego przedsiębiorstwa zapewnia w porównaniu do centrów danych o typowej efektywności energetycznej roczną oszczędność kosztów energii w wysokości miliona euro. Centrum danych, będące jednym z największych tego rodzaju cywilnych ośrodków w Europie, przetwarza codziennie ponad dwa miliony rezerwacji dokonywanych na całym świecie za pośrednictwem Amadeus Group.
We wrześniu firma Amadeus otrzymała dwa kolejne wyróżnienia branżowe. Zespół Amadeus e-Commerce Solutions wraz ze swymi klientami Cathay Pacific, Lufthansa i Qantas został podczas ceremonii Interactive Media Awards uhonorowany nagrodą za wyjątkowe osiągnięcie („Outstanding Achievement Award") w kategorii linii lotniczych za ich witryny internetowe. Czytelnicy The Beat, amerykańskiego newslettera poświęconego dystrybucji i rozwiązaniom technicznym dla branży turystycznej, w plebiscycie 2010 Reader's Choice Awards uznali firmę Amadeus za „najbardziej podziwianego dostawcę rozwiązań technicznych" („Most Admired Technology Provider").
Amadeus opublikował również raport „The Travel Gold Rush 2020", zawierający wyniki badań na temat przyszłości branży turystycznej w nadchodzącym dziesięcioleciu. Raport ten powstał we współpracy z Oxford Economics, jedną z wiodących w świecie firm konsultingowych, na podstawie wywiadów z 30 ekspertami branżowymi oraz prognoz makroekonomicznych Oxford Economics. Raport dostępny jest na witrynie internetowej firmy Amadeus.
Oświadczenie
W niniejszym sprawozdaniu finansowym mogą być zawarte stwierdzenia, które nie są wyłącznie autentycznymi faktami, w tym oświadczenia o przewidywanych lub oczekiwanych w przyszłości wzrostach przychodów i zysków. Wszystkie wypowiedzi w niniejszym materiale dotyczące przyszłości oparte są o informacje dostarczone przez Amadeus w dniu prezentacji wyników. Wypowiedzi te wiążą się z ryzykiem i niepewnością, które mogą spowodować, że rzeczywiste zdarzenia lub wyniki będą się znacznie różnić od wyników lub zdarzeń opisanych w przyszłościowych oświadczeniach. Amadeus nie zobowiązuje się do publicznego uaktualniania lub korygowania jakichkolwiek wybiegających w przyszłość stwierdzeń, czy to w wyniku uzyskania nowych informacji, przyszłych wydarzeń lub w inny sposób. Ostrzega się czytelników przed nadmiernym poleganiem na perspektywicznych oświadczeniach.
Informacje o firmie Amadeus
Amadeus to wiodący dostawca zaawansowanych rozwiązań technologicznych i usług przetwarzania danych dla światowej branży turystycznej.
Docelowe grupy klientów firmy to dostawcy usług turystycznych (np. linie lotnicze, hotele, przewoźnicy kolejowi, przewoźnicy promowi), sprzedawcy usług turystycznych (biura podróży, w tym online) i odbiorcy (firmy jak i turyści indywidualni).
Amadeus opiera swoją działalność na modelu biznesowym bazującym na transakcjach. W 2009 roku system Amadeus przetworzył ponad 670 milionów transakcji.
Amadeus ma swoje placówki w Madrycie (siedziba główna firmy i dział marketingu), Nicei (dział rozwoju) i Erding (dział operacyjny - centrum przetwarzania danych) oraz biura regionalne w Miami, Buenos Aires, Bangkoku i Dubaju. Firma Amadeus świadczy usługi dla klientów za pośrednictwem 72 lokalnych Organizacji Handlowych Amadeus obejmujących swoją działalnością 195 krajów.
Spółka jest notowana na giełdach w Madrycie, Barcelonie, Bilbao i Walencji pod symbolem „AMS.MC". W 2009 roku firma odnotowała zysk w wysokości 2,461 mln euro oraz EBITDA w wysokości 894 mln euro. Amadeus zatrudnia na całym świecie ponad 10 100 pracowników, reprezentujących 123 narodowości.
Więcej informacji o firmie Amadeus można znaleźć na stronie internetowej www.amadeus.com.pl
Kontakt dla mediów
Joanna Parasiewicz
Senior Account Manager
Dział Nowych Technologii
Sigma International (Poland) LTD
tel: +48 22 628 04 88, 628 05 93 wew. 140
e-mail: joanna.parasiewicz@sigma.com.pl
www.sigma.com.pl
Elżbieta Więckiewicz
Junior Account Manager
Dział Nowych Technologii
Sigma International (Poland) LTD
tel: +48 22 628 04 88, 628 05 93 wew. 108
e-mail: elzbieta.wieckiewicz@sigma.com.pl
www.sigma.com.pl
Nadesłał:
EW
|