Audi A1 Sportback concept - przeniesienie siły


Audi A1 Sportback concept - przeniesienie siły
2009-01-05
Za przeniesienie siły na przednie koła odpowiedzialna jest sportowa dwusprzęgłowa przekładnia Audi S tronic. Pozwala ona kierowcy błyskawicznie zmieniać biegi bez używania pedału sprzęgła i bez przerywania siły ciągu.

Na życzenie przekładnia zmienia przełożenia także całkowicie automatycznie. Jeżeli kierowca chce sam decydować, na którym biegu ma jechać, może wybrać przełożenie za pomocą przycisków na kierownicy.

Drążek na konsoli środkowej służy do włączania biegu wstecznego i trybu neutralnego. Bieg do parkowania załącza się automatycznie po włączeniu elektrycznego hamulca postojowego.

Między silnikiem spalinowym, a przekładnią umieszczony jest silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM), który w zależności od wybranego trybu pracy dołączany jest automatycznie lub sam zapewnia wymaganą siłę ciągu. Zespół akumulatorów składający się z kompaktowych baterii litowo - jonowych zamontowany jest w tylnej części pojazdu, co zapewnia odpowiedni rozkład masy.

Zarówno w trybie pracy tylko z silnikiem spalinowym, jak i przy wyłącznym wykorzystywaniu napędu elektrycznego czy też podczas równoległej pracy obu silników Audi A1 Sportback concept jest zawsze napędzane na przednią oś. Wysoki moment obrotowy wynoszący łącznie 390 Nm (240 Nm z silnika 1.4 TFSI, dodatkowe 150 z silnika elektrycznego) podczas przyspieszania jest skutecznie zamieniany na siłę ciągu.

Wykorzystanie energii kinetycznej jest jednym z najważniejszych instrumentów poprawiających efektywność: przy zwalnianiu energia hamowania zamieniana jest z powrotem na energię elektryczną, zamiast bezużytecznie uwalniać się w postaci ciepła.

Zasadniczo Audi A1 Sportback concept pod względem energii elektrycznej może być samowystarczalny w trybie mieszanym z silnikiem benzynowym i elektrycznym. Dzięki inteligentnemu sterowaniu tymi dwoma silnikami, odzyskowi energii oraz automatycznej funkcji start/ stop zużycie paliwa w porównaniu z pracą tylko z silnikiem benzynowym spada o około 30 procent.
Mimo że elektryczna jednostka napędowa powoduje zwiększenie masy pojazdu o około 40 kilogramów, studyjne auto spala w mieszanym trybie pracy tylko 3,9 l benzyny na 100 km, a emisja dwutlenku węgla wynosi przeciętnie zaledwie 92 g/km.

Szczególnie interesującą alternatywą korzystną dla środowiska naturalnego i portfela jest jazda tylko z silnikiem elektrycznym na krótkich odcinkach, przy czym osiągi i nawet zasięg spełniają w zasadzie wszystkie życzenia. Jeżeli Audi A1 Sportback jest „tankowany" wyłącznie z gniazdka elektrycznego,rezultat jest jednoznaczny: nawet przy uwzględnieniu stosunkowo wysokich cen energii elektrycznej w Niemczech oszczędność w porównaniu z paliwem wynosi ponad 80 procent. Jeszcze większe są korzyści dla środowiska naturalnego, szczególnie w obszarach zurbanizowanych, jako że przy napędzie elektrycznym nie ma emisji szkodliwych substancji.

Nadesłał:

InfoMoto
http://infomoto.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl