Audi A1 Sportback concept - zawieszenie
Podstawą doskonałego bezpieczeństwa i dynamiki jazdy jest przemyślana w każdym detalu konstrukcja zawieszenia z przednią osią z kolumnami McPhersona oraz czterowahaczową osią tylną z niezależnym zawieszeniem kół.
Duże, 18-calowe obręcze i opony 225/35 R18 mają również swój wkład w bezpieczeństwo i przyjemność jazdy. Aktywna blokada poprzeczna przedniej osi, sterowana przez ESP i będąca całkowicie nową konstrukcją rozdziela moment napędowy w zależności od potrzeb i zapewnia w ten sposób większą precyzję sterowania i dużą stabilność toru jazdy, a także lepszą trakcję i dynamikę przy pokonywaniu zakrętów.
Dynamiczne zawieszenie zapewnia jednocześnie sportową dynamikę i dużą stabilność oraz doskonałe zachowanie się na zakrętach. Dodatkową zaletą tego zawieszenia jest komfort jazdy, spełniający wymagania stawiane samochodom z wyższych klas.
Możliwości układu hamulcowego z dużymi średnicami tarcz (312 mm na przedniej osi) dostosowane są do mocy silników. Okładziny hamulcowe stworzone na potrzeby samochodów wyścigowych zapewniają doskonałe, pozbawione fadingu hamowanie.
Odpowiednią reakcję na ruchy kierownicy zapewnia elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem zależnym od prędkości jazdy. Łączy on optymalne wyczucie kierownicy z niewielką czułością na bodźce ze strony nawierzchni i znacznie zredukowanym zużyciem energii.
Szczególne zalety osi czterowahaczowej polegają na funkcjonalnym oddzieleniu sił wzdłużnych i bocznych. Oddzielenie takie pozwala z jednej strony na uzyskanie dużej sztywności poprzecznej na korzyść optymalnej dynamiki i bezpieczeństwa jazdy. Z drugiej strony poprawia komfort toczenia.
Audi magnetic ride, zastosowane w amortyzatorach, to innowacyjna technologia, która sprawdziła się już w wyczynowym samochodzie sportowym Audi R8 oraz w Audi TT. Zamiast tradycyjnego oleju zastosowano tutaj płyn magnetoreologiczny, którego właściwości zmieniają się pod wpływem pola elektromagnetycznego. Dzięki temu efektowi można w każdej chwili zmienić charakterystykę tłumienia drgań przez przyłożenie napięcia do elektromagnesów.
Właściwość tę wykorzystuje Audi magnetic ride by w każdej sytuacji generować odpowiednie siły tłumienia i w ten sposób optymalizować komfort i dynamikę jazdy. Sytuacja oceniania jest w ciągu ułamków sekundy przez komputer współpracujący z całym szeregiem czujników. Kierowca ma przy tym do wyboru dwa programy jazdy - bardzo sportowy lub komfortowy.
Nadesłał:
ap
|