Audi A3 i A3 Sportback 1.2 TFSI – efektywny downsizing


Audi A3 i A3 Sportback 1.2 TFSI – efektywny downsizing
2009-09-17
Audi konsekwentnie stosuje downsizing jako element swojej strategii poprawy efektywności: w serii A3 marka wprowadza teraz nowy silnik z małą pojemnością skokowa i turbodoładowaniem.

1.2 TFSI osiąga maksymalną moc przy minimalnym spalaniu - 77 kW (105 KM) zużywając zaledwie 5,5 litra paliwa na 100 km.

Downsizing oznacza zastąpienie pojemności skokowej turbodoładowaniem. Skonstruowany od podstaw silnik 1.2 TFSI uzyskuje z pojemności 1.197 cm3 moc jednostkową 87,7 KM na litr pojemności i wykorzystuje te same technologie, jak jego znani już bracia o pojemności 1.8 i 2.0 litrów. Turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny tworzą także tutaj perfekcyjną kombinację i pozwalają na uzyskanie sprężania 10,0 : 1. Ta wysoka wartość wychodzi na dobre termodynamice, zwiększa moc i ekonomiczność.

Na efektywność tego czterocylindrowego silnika ma wpływ również jego ekstremalnie niska masa. Poprawia ona także rozdział obciążeń osi w Audi A3. Kadłub silnika wykonany z odlewu stopów aluminium łączy tuleje cylindrowe z żeliwa szarego z nowoczesnym systemem oddzielania oleju. Dzielona pokrywa napędu rozrządu wykonana jest z ultralekkiego odlewu ciśnieniowego z magnezu i tworzywa sztucznego.

1.2 TFSI z długim skokiem tłoka (średnica x skok 71,0 x 75,6 milimetrów) został konsekwentnie zoptymalizowany pod kątem minimalnego tarcia, dotyczy to zarówno pierścieni tłokowych jak i kompaktowej pompy oleju. Łożyska główne oraz łożyska korbowodowe mają średnicę tylko 42 milimetrów, osiem ukośnie zamontowanych zaworów jest sterowanych pojedynczym wałkiem rozrządu napędzanym łańcuchem. W kanałach dolotowych powstaje efekt zawirowania spowodowany geometrią i kształtem zaworów, który umożliwia dobre napełnienie komór spalania.

Do 3.000 obr./min układ Common Rail dostarcza paliwo w dwóch dawkach, co zwiększa jakość spalania. Chłodnica powietrza doładowującego chłodzona wodą umieszczona za turbosprężarką generującą względne ciśnienie doładowania do 0,9 bar, obniża temperaturę powietrza doładowującego.

Elektryczny element wykonawczy steruje zaworem upustowym turbosprężarki bardzo precyzyjnie i szybko - ciśnienie doładowania podnosi się spontanicznie zmniejszając efekt „turbo-dziury".

Jak typowe turbo, mały silnik czterocylindrowy pracuje z niskimi prędkościami obrotowymi. Jego 175 Nm momentu obrotowego dostępne jest już od 1.500 do 3.500 obr./min, moc 77 kW (105 KM) dostępna jest przy 5.000 obrotów, co pozwala na spokojny i efektywny sposób jazdy. Trzydrzwiowe Audi A3 1.2 TFSI przyspiesza od zera do 100 km/h w 11,1 sekundy (A3 Sportback - 11,3 sekundy). A3 i A3 Sportback osiągają prędkość maksymalną 190 km/h i zużywają średnio tylko 5,5 litrów paliwa na 100 km, emisja CO2 wynosi przy tym tylko 127 g/km. W porównaniu z poprzednim silnikiem o mocy 75 kW (102 KM) zużycie paliwa zostało obniżone o ponad 1 litr / 100 km.

Pierwsze A3 i A3 Sportback 1.2 TFSI zostaną przekazane klientom w pierwszym kwartale 2010 roku. Na początku nowy czterocylindrowy silnik będzie współpracować z sześciobiegową przekładnią manualną i napędem na przednią oś.

Nadesłał:

InfoMoto
http://infomoto.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl