Audi A4 allroad quattro - typ, który nie zna granic
Ze swoim stałym napędem na wszystkie koła i zwiększonym prześwitem to A4 nadaje się na wszystkie drogi - lepsze lub gorsze i gwarantuje przyjemność jazdy nawet tam, gdzie kończy się asfalt.
Naturalnie w Audi A4 allroad quattro zastosowano wszystkie innowacyjne technologie, które są mocną stroną serii A4: mocne i efektywne silniki, adaptacyjny system regulacji Audi drive select, nowoczesną przekładnię S tronic oraz innowacyjne systemy komunikacyjne i wspierające kierowcę. Sprzedaż rozpocznie się wczesnym latem.
Pod względem stylistyki Audi A4 allroad quattro wzoruje się na A4 Avant - ostre linie obejmują zaokrąglone płaszczyzny, niska linia dachu upodabnia sylwetkę do coupé. Rzucające się w oczy detale na nowo interpretują tę sylwetkę pełną sportowej elegancji. Osłona chłodnicy singleframe w kolorze popielatym „luna" ozdobiona jest pionowymi chromowanymi listwami, mocno zaznaczony zderzak i duże wloty powietrza podkreślają wyjątkowy wygląd. Reflektory przeciwmgielne otoczone są chromowanymi pierścieniami; w wersji ze światłami ksenonowymi plus zastosowano diodowe światła do jazdy dziennej i diodowe światła tylne. Pod przednią i tylną częścią nadwozia A4 allroad posiada osłonę ze stali szlachetnej, chroniącą przed kamieniami i innymi przeszkodami.
Patrząc z boku uwagę zwracają rozszerzone nadkola, masywne progi, jako opcja z listwami ze stali szlachetnej oraz duże koła - seryjnie 17-calowe z siedmioma poprzeczkami. Dach zwieńczony jest relingiem z dwoma wysokimi poprzeczkami. Tylny zderzak swoją wyraźną linią i wbudowanymi poziomymi światłami odblaskowymi podkreśla szerokość A4 allroad quattro. W wersji 2.0 TDI dwie końcówki rur wydechowych umieszczone są obok siebie, w wersji 2.0 TFSI i 3.0 TDI - z prawej i lewej strony.
Nadwozie i bagażnik
Audi A4 allroad quattro robi wrażenie swoimi wymiarami: ma 4,72 metra długości, 1,84 metra szerokości, 1,50 metra wysokości, a rozstaw osi wynosi 2,81 metra. W porównaniu z Audi A4 Avant ma większy prześwit - 180 milimetrów przy nieobciążonym samochodzie.
W nadwoziu zastosowano wiele elementów z blach stalowych o wysokiej i najwyższej wytrzymałości, które obniżają masę pojazdu i jednocześnie zwiększają sztywność, komfort drgań i bezpieczeństwo w przypadku zderzenia. Konstrukcja z precyzyjnie dopasowanych do siebie profili chroni pasażerów przed skutkami wypadków.
Obok dużych poduszek powietrznych uwzględniających pozycję kierowcy i pasażera, podróżujących chronią również boczne poduszki powietrzne z przodu, na życzenie również z tyłu, oraz system poduszek chroniących głowy. W przypadku uderzenia od tyłu przednie zagłówki minimalizują urazy szyjnego odcinka kręgosłupa.
Podstawowa pojemność bagażnika wynosi 490 litrów, po złożeniu dzielonego oparcia tylnej kanapy, które na życzenie może mieć otwór z wyjmowanym workiem na narty, pojemność wzrasta do 1.430 litrów a długość przestrzeni bagażowej do 1,78 metra. Szerokość wynosi dokładnie jeden metr. Dzięki równej powierzchni bagażnika wyłożonego wysokiej jakości wykładziną dywanową można doskonale wykorzystać całą jego przestrzeń.
A4 allroad quattro posiada wiele praktycznych detali: osłona przestrzeni bagażowej i siatka oddzielająca umieszczone są w oddzielnych kasetach. Osłona wysuwa się automatycznie w górę po lekkim dotknięciu. Do seryjnego wyposażenia należą zaczepy w bagażniku i haczyki na torby oraz boczny schowek z przesuwaną siatką.
Audi dostarcza seryjnie dwustronną podłogę do bagażnika, której spód tworzy szczelną wanienkę. Na życzenie dostępny jest dwustronny dywanik, 12-voltowe gniazdko oraz jako opcja elektromechaniczny napęd tylnej pokrywy, a także zestaw do unieruchamiania bagażu z teleskopową belką i pasem mocującym. Dzięki temu zestawowi wykorzystującemu dwie szyny w podłodze można dowolnie rozdzielić ładunek.
Wnętrze
Doskonałe wykończenie, bezkompromisowa jakość i perfekcyjna funkcjonalność - wnętrze Audi A4 allroad quattro dysponuje wszystkimi zaletami, które są charakterystyczne dla marki Audi. Kokpit jest zdecydowanie zwrócony ku kierowcy. Do szczególnie praktycznych elementów wyposażenia należy seryjny elektromechaniczny hamulec postojowy, który pozwolił zastąpić dźwignię na konsoli środkowej odpowiednim przyciskiem oraz centralny monitor pokładowy. W przypadku radioodtwarzacza concert lub symphony względnie systemu nawigacji MMI „plus" monitor ten jest kolorowy. Na konsoli środkowej umieszczono również jednostkę obsługową MMI.
Jeżeli chodzi o tapicerki, klient może wybierać między specjalną tkaniną dla wersji allroad, dwoma wariantami skóry oraz kombinacją skóry i Alcantary. Tkaniny dostępne są w dwóch kolorach, skóry w siedmiu, w tym dwa kolory połączono ze sportowymi, kontrastowymi szwami. Listwy dekoracyjne utrzymane są w kolorze micrometallic platin, jako opcja mogą być wykonane z aluminium „Trigon", drewna jesionowego naturalnego, brązowego drewna Laurel lub drewna orzechowego. Wykładzina dywanowa jest welurowa, podsufitka w kolorze srebrnym, beżowym lub czarnym (opcja). Seryjnie wiele elementów obsługowych pokryto aluminium, listwy progowe mają specjalny napis allroad.
Z kolei wybierając rodzaj siedzeń można zdecydować się na fotele z ogrzewaniem, elektryczną regulacją, wersję sportową z wyprofilowanymi bokami lub komfortowe siedzenia klimatyzowane. W tych ostatnich obok ogrzewania wbudowano także wentylację z małymi wentylatorami, co podnosi komfort jazdy przede wszystkim latem. Długi rozstaw osi w A4 allroad quattro sprawia, że także na tylnej kanapie pasażerowie mają wystarczająco dużo miejsca na nogi.
Silniki
Początkowo Audi będzie oferowało dla A4 allroad quattro trzy silniki - jeden benzynowy i dwa wysokoprężne, wszystkie z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Silniki te imponują wysoką mocą, dużą siłą ciągu, spokojną pracą i niskim zużyciem paliwa. Te zalety to wynik zastosowania nowoczesnych technologii z Modularnego Zespołu Efektywności Audi - wszystkie silniki dysponują seryjnie systemem odzysku energii, który przy hamowaniu zamienia energię mechaniczną w elektryczną.
W silniku 2.0 TFSI, który cztery razy z rzędu był wybrany przez międzynarodowe jury ekspertów jako „engine of the year", zastosowano trzy supernowoczesne technologie: bezpośredni wtrysk benzyny FSI, turbodoładowanie oraz system Audi valvelift, który wzmacnia siłę ciągu dzięki zmiennemu sterowaniu skokiem zaworów. Między 1.500 a 4.200 obr./min ten czterocylindrowy silnik przekazuje na wał korbowy 350 Nm momentu obrotowego, jego maksymalna moc wynosi 155 kW (211 KM), co pozwala Audi A4 allroad quattro na przyspieszenie do 100 km/h w 6,9 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej 230 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi jednak tylko 8.1 litra na 100 km.
W silniku 2.0 TDI, następcy najpopularniejszego silnika wysokoprężnego na świecie, układ Common-Rail z ciśnieniem wtrysku 1.800 bar gwarantuje wysoką kulturę pracy. Ten dwulitrowy diesel również generuje 350 Nm, dostępnych od 1.750 do 2.500 obr./min. Jego moc wynosi 125 kW (170 KM), a zużycie paliwa jedynie 6,4 litra/100 km. Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI na osiągnięcie 100 km/h potrzebuje 8,9 sekundy a jego prędkość maksymalna wynosi 213 km/h.
Najmocniejszym silnikiem w ofercie jest 3.0 TDI. Ten diesel V6 uzyskuje moc 176 kW (240 KM) i 500 Nm momentu obrotowego, dostępnego od 1.500 do 3.000 obr./min. Przyspiesza on Audi A4 allroad quattro w połączeniu ze skrzynią z S tronic w 6,4 sekundy do 100 km/h i rozpędza do prędkości 236 km/h. Ten trzylitrowy silnik spala średnio tylko 7,1 litra paliwa na 100 km. Podobnie jak pozostałe jednostki, spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 5.
Przekładnie
Silnik 2.0 TDI przenosi swoją siłę przez sześciobiegową skrzynię manualną. W wersjach 3.0 TDI i 2.0 TFSI Audi montuje nową generację dynamicznych i efektywnych przekładni S tronic. Ta innowacyjna dwusprzęgłowa przekładnia potrzebuje na zmianę biegu kilka setnych sekundy a wszystko przebiega w sposób niezwykle komfortowy. Kolejną cechą tej przekładni jest wysoki stopień sprawności oraz szeroki rozstaw przełożeń. Układ sterowania siedmiobiegową S tronic jest w pełni automatyczny, kierowca może jednak w każdej chwili sam zadecydować o zmianie biegu - na życzenie przyciskami na kierownicy.
W układzie napędowym Audi A4 allroad quattro mechanizm różnicowy umieszczony został przed sprzęgłem, bezpośrednio za silnikiem. To technicznie genialne posunięcie pozwoliło na przesunięcie przedniej osi daleko do przodu, dzięki czemu uzyskano długi rozstaw i idealny rozdział obciążenia osi. Rezultat - spokojna jazda na wprost, doskonały komfort toczenia i wysoka dynamika.
Audi A4 allroad quattro jest seryjnie wyposażone w stały napęd na wszystkie koła quatro, który rozdziela siły na przednią i tylną oś w stosunku 40 : 60, czyli z podkreśleniem tyłu. W razie potrzeby 65 procent sił może być przekazywane na przód i nawet 85 procent na tył.
Zawieszenie
Szeroki rozstaw kół - 1.583 milimetry z przodu i 1.574 milimetry z tyłu, na każdej osi o około dwa centymetry więcej, niż w A4 Avant - jest podstawą dynamiki Audi A4 allroad quattro. W celu podwyższenia nadwozia zastosowane zostało nowe zawieszenie z dłuższymi sprężynami, które, podobnie jak nowe amortyzatory, pozwalają na połączenie sportowego charakteru i komfortu. Seryjne 17-calowe koła ze stopu metali lekkich wyposażone są w opony w rozmiarze 225/55. Na życzenie Audi dostarcza koła o średnicy 18 cali.
Zawieszenie A4 allroad quattro ma wszystkie cechy, które wyróżniają model A4. Układ kierowniczy jest ustawiony bezpośrednio i pracuje bardzo precyzyjnie; umieszczona nisko przekładnia kierownicza przekazuje impulsy bezpośrednio na koła. W celu redukcji mas nieresorowanych wiele elementów pięciowahaczowej osi przedniej i tylnej z wahaczami trapezowymi i stabilizatorami zostało wykonanych z aluminium. 16-calowe hamulce z doskonałym chłodzeniem gwarantują wysoką skuteczność hamowania.
Audi A4 allroad quattro prowadzi się na wszystkich asfaltowych i nieasfaltowych drogach w sposób sportowy, komfortowy i stabilny - typowy dla A4.
W trudnym terenie A4 allroad quattro wykorzystuje specjalną funkcję swojego systemu stabilizacji toru jazdy ESP - offroad detection (ORD) samodzielnie rozpoznaje jakość nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę ESP. Przy dodawaniu gazu wzmacnia siłę ciągu tolerując większy poślizg; jeżeli jest to konieczne, przez cały czas jazdy po trudnym podłożu dba o utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa.
Na asfaltowych drogach adaptacyjny system regulacji Audi drive select pozwala Audi A4 allroad quattro idealnie dostosować się do indywidualnych preferencji kierowcy. W tym celu system ingeruje w reakcję silnika na pedał gazu, we wspomaganie układu kierowniczego oraz punkty zmiany przełożenia S tronic w trybie automatycznym. Kierowca może wybrać zdecydowanie komfortową, spokojną lub sportową charakterystykę. MMI Navigation plus pozwala na indywidualne zaprogramowanie systemu Audi driver select.
Audi drive select można połączyć z dynamicznym układem kierowniczym Audi. System ten, obejmujący między innymi przekładnię falową, zmienia przełożenie układu kierowniczego i wspomaganie w sposób płynny - przy niewielkiej prędkości układ kierowniczy działa bezpośrednio, przy wyższej - pośrednio. Na zakrętach, w zakresie granicznym, dynamiczny układ kierowniczy poprzez błyskawiczne impulsy utrzymuje A4 allroad quattro na kursie i tym samym sprawia, że ingerencja ESP staje się zbędna.
Wyposażenie
Audi A4 allroad quattro pojawi się w salonach wczesnym latem. Jego wyposażenie jest bardzo bogate - obejmuje 17-calowe koła ze stopu metali lekkich, reflektory przeciwmgielne, spryskiwacze reflektorów, reling dachowy, komfortową osłonę bagażnika, dwustronną podłogę, automatyczną klimatyzację, elektromechaniczny hamulec postojowy i radio z odtwarzaczem CD.
Także w wyposażeniu dodatkowym można znaleźć wiele atrakcyjnych pozycji. Asystent świateł drogowych zdejmuje z kierowcy konieczność przełączania świateł drogowych i mijania. Dwuczęściowy panoramiczny dach szklany wraz z elektryczną wewnętrzną żaluzją wpuszcza powietrze i światło do wnętrza. Elektromechaniczna tylna pokrywa, automatyczna trójstrefowa komfortowa klimatyzacja, reflektory ksenonowe „plus" ze światłami do jazdy dziennej i tylnymi w technice LED oraz komfortowe klimatyzowane siedzenia to kolejne luksusowe opcje.
Na życzenie Audi wyposaża A4 allroad quattro w innowacyjne systemy wspomagające kierowcę, pochodzące z klasy samochodów luksusowych.
Audi lane assist pomaga zachować wybrany pas ruchu, a Audi side assist zwiększa bezpieczeństwo przy jego zmianie. Adaptive Cruise control jest tempomatem wykorzystującym radar. Dodając gaz lub przyhamowując utrzymuje samochód w odpowiedniej odległości do pojazdu jadącego z przodu. Jeżeli siła hamowania zainicjowanego przez system będzie niewystarczająca, może on dwustopniowo ostrzec kierowcę, w zależności od stopnia zagrożenia.
Także w dziedzinie multimediów Audi oferuje opcje Highend na najwyższym poziomie. System nawigacji o nazwie MMI Navigation plus należy do nowej generacji - obejmuje kolorowy wyświetlacz z trójwymiarową prezentacją map, napęd DVD, obsługę głosową z możliwością wprowadzania całych słów oraz duży twardy dysk, na którym zapisuje się dane nawigacji, telefonu oraz pliki muzyczne. System można rozszerzyć o moduły tunerów do cyfrowego odbioru telewizji i radia. Istnieje także możliwość zamówienia systemu nagłośnieniowego Bang & Olufsen - z mocą 505 W i 14 głośnikami gwarantuje on najwyższej jakości przestrzenny dźwięk.