Audi Sportback concept - napęd
Jako jednostkę napędową idealnie pasującą do studyjnego Audi Sportback concept konstruktorzy z Audi wybrali najczystszego diesla na świecie.
Sześciocylindrowy silnik wysokoprężny 3.0 TDI clean diesel wyposażony jest w system skutecznie redukujący emisję tlenków azotu. Inżynierowie z działu konstrukcji silników wysokoprężnych w Audi połączyli najnowszą generację TDI z całym szeregiem innowacyjnych rozwiązań: piezoelektryczny system Common-Rail wtryskujący paliwo pod ciśnieniem 2.000 bar, układ recyrkulacji spalin o wysokiej efektywności oraz zoptymalizowane turbodoładowanie pozwoliły na znaczne obniżenie emisji przez sam silnik.
Interesującą nowością są zastosowane po raz pierwszy na świecie czujniki komory spalania, które pozwalają na jeszcze precyzyjniejsze sterowanie procesami spalania w silniku. To kolejna innowacja wprowadzona przez Audi.
Ten supernowoczesny silnik wysokoprężny najnowszej generacji TDI stał się najczystszym silnikiem także dzięki systemowi oczyszczania spalin. Redukuje on emisję tlenków azotu nawet o 90 procent, wykorzystując do tego AdBlue - dodatek na bazie wodnej ulegający biodegradacji. System oczyszczania spalin składa się z katalizatora, modułu dozowania, zbiornika AdBlue, ogrzewanych przewodów oraz dużej liczby czujników. Uzupełnieniem systemu jest dodatkowy katalizator oksydacyjny oraz skuteczny, regulowany filtr cząstek stałych.
Dzięki minimalnym emisjom te nowoczesne silniki wysokoprężne z bezpośrednim wtryskiem mogą być stosowane w każdym kraju świata, nawet w Kalifornii, w której obowiązują najsurowsze na świecie normy emisji spalin. W porównaniu ze średnią powszechnych w USA silników benzynowych ten TDI zużywa nawet o 40 procent mniej paliwa a tym samym bardziej niż jakikolwiek inny współczesny rodzaj napędu przyczynia się do redukcji zużycia paliw kopalnych. Od 2009 roku silnik ten będzie oferowany przez Audi w USA i Europie.
Podobnie jak w amerykańskiej wersji Audi Q7, także w Audi Sportback concept silnik 3.0 TDI V6 uzyskuje moc 165 kW (225 KM) i moment obrotowy 550 Nm. Siły są przenoszone przez najnowocześniejszą przekładnię stworzoną przez Audi: nową, 7-biegową S tronic. Stały napęd na wszystkie koła quattro gwarantuje, że moment obrotowy tego mocnego TDI w każdych warunkach będzie optymalnie zamieniany na trakcję i dynamikę jazdy.
Ważący zaledwie około 1.800 kilogramów i mogący pochwalić się wartością cw 0,30 coupè przyspiesza od 0 do 100 km/h w niecałe siedem sekund i osiąga maksymalną prędkość 245 km/h.
Średnie zużycie paliwa przez Audi Sportback concept według normy ECE wynosi tylko 5,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów, emisja dwutlenku węgla to zaledwie 156 g/km. Te niezwykle niskie wartości jak na samochód klasy wyższej są rezultatem wielu rozwiązań optymalizujących efektywność. Na przykład elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego pracuje tylko wtedy, gdy kierowca zmienia kierunek jazdy. Podczas jazdy na wprost nie zużywa żadnej energii.
Silnik TDI został wyposażony w innowacyjny system regulacji temperatury. W fazie rozgrzewania część układu chłodzenia zostaje wyłączona. To także poprawia efektywność, gdyż silnik szybciej rozgrzewa się. W praktyce oszczędności są znaczne, ponieważ zasadniczo większość jazd odbywa się na krótkich odcinkach. Także pompa paliwa sterowana jest w zależności od zapotrzebowania i dzięki temu zużywa mniej energii.
7-biegowy S tronic, przekładnia o dużej sprawności i z szerokim rozstawem przełożenia, został po raz pierwszy wyposażony w ogrzewanie oleju przekładniowego, które umożliwia znacznie wcześniejsze rozpoczęcie pracy przy temperaturach redukujących tarcie.
Podczas jazdy w trybie hamowania silnikiem Audi Sportback concept - podobnie jak już seryjne samochody Audi A4 i Audi Q5 - odzyskuje energię. W ten sposób podnosi się wydajność alternatora, a akumulator jest doładowywany. Ta odzyskana prawie za darmo energia w razie potrzeby jest przekazywana do sieci elektrycznej samochodu. Automatyczny system Start/Stop wyłącza silnik TDI, gdy samochód stoi np.: na czerwonym świetle. Podczas jazdy opony zoptymalizowane pod względem oporów toczenia zapewniają wyczuwalną redukcję zużycia paliwa bez negatywnego wpływu na osiągi samochodu.
Nadesłał:
ap
|