Autyzm - całe moje życie. Ciąg dalszy.
Akcja „Autyzm - całe moje życie”, zrealizowana przez Fundację SYNAPSIS i jej Przyjaciół* w dniach 12-14 stycznia 2012 roku, była odpowiedzią na problem niskiej świadomości społeczeństwa w kwestii autyzmu oraz stygmatyzacji osób z tym zaburzeniem.
Akcja „Autyzm - całe moje życie”, zrealizowana przez Fundację SYNAPSIS i jej Przyjaciół* w dniach 12-14 stycznia 2012 roku, była odpowiedzią na problem niskiej świadomości społeczeństwa w kwestii autyzmu oraz stygmatyzacji osób z tym zaburzeniem.
Dzięki niestandardowemu działaniu osiągnięto efekty, o jakich organizacja pozarządowa zajmująca się tak złożonym problemem społecznym mogła dotychczas tylko pomarzyć. O przedsięwzięciu „Autyzm - całe moje życie" mówiono we wszystkich najważniejszych stacjach telewizyjnych oraz radiowych, a także w programach śniadaniowych, wcześniej nieangażujących się w tego typu akcje. Informacje i wywiady dotyczące autyzmu ukazały się w tygodnikach społeczno-politycznych i na łamach kluczowych dzienników. Najważniejsze jednak, że dzięki tabloidom i portalom plotkarskim wielu Polaków po raz pierwszy usłyszało o autyzmie.
Spot podsumowujący akcję, tylko na kanale YouTube Fundacji SYNAPSIS, obejrzało ponad 220.000 osób. Filmy wprowadzające, ukazujące nietypowe zachowania Bartka Topy, mają na tym kanale średnio po 65.000 odsłon. Organizatorzy kampanii otrzymali mnóstwo listów z podziękowaniami za próbę pokazania światu tego problemu - zarówno od osób z autyzmem, jak i ich najbliższych. Liczne nieprawdziwe i krzywdzące opinie na temat zachowania Bartka Topy w programie „Pytanie na śniadanie”, metrze i hipermarkecie pokazały, jak niski jest poziom wiedzy Polaków na temat tego coraz powszechniejszego zaburzenia.
Aby zwiększyć wiedzę społeczeństwa na temat zaburzeń ze spektrum autyzmu, organizatorzy przygotowali dwa kolejne krótkie filmy, opisujące i wyjaśniające objawy autyzmu. Posłużyli się w tym celu materiałami zrealizowanymi na potrzeby viralowego etapu akcji „Autyzm - całe moje życie”. Są wśród nich także niepublikowane wcześniej nagrania z metra, hipermarketu i restauracji.
Z filmu „Autyzm wprowadza zmysły w błąd - Zachowania” można dowiedzieć się, dlaczego osoby z tym zaburzeniem wykonują określone działania, np. zwykle porządkują różne przedmioty wg jakiejś charakterystycznej cechy. Oglądając film „Autyzm wprowadza zmysły w błąd - Zmysły”, dowiadujemy się, że w zależności od stopnia wrażliwości (zwiększonej lub zmniejszonej) na np. dźwięki czy dotyk, receptory tych bodźców u osób z autyzmem są bardziej pobudzone lub bardziej wyciszone niż zwykle.
Osoby z autyzmem widzą, słyszą i czują świat inaczej. I nie jest to ani gorszy, ani lepszy odbiór świata. Po prostu inny. Fundacja SYNAPSIS i jej Przyjaciele* mają nadzieję, że filmy pomogą innym zrozumieć i uwrażliwić się na autyzm, a osobom z autyzmem ułatwią życie w społeczeństwie.
Linki do filmów:
Autyzm wprowadza zmysły w błąd - Zachowania
http://www.youtube.com/watch?v=vzr5VjpHHW4
Autyzm wprowadza zmysły w błąd - Zmysły
http://www.youtube.com/watch?v=AuB1lsHPAkw
* Przyjaciele: Bartek Topa, Tomasz Wlaziński, Jakub Giza, PZL, Papaya Films, Lunapark, Televisor, The Chimney Pot, Maxus, Agencja ConTrust. Dziękujemy!
Więcej informacji:
Łukasz Kościuczuk
Tel. (+48) 501 370 686
l.kosciuczuk@synapsis.org.pl
Agata Falęcka
Tel: (+48) 602 304 067 a.falecka@contrust.pl