Białostoccy uczniowie eksperymentowali w Centrum Nauki Kopernik
Ponad dziewięć godzin spędzili uczniowie Zespołu Szkół Społecznych przy Fabrycznej na zajęciach w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Praktyczne warsztaty to element, realizowanego w szkole unijnego projektu „Rozwijamy pasje”.
Jednym z założeń projektu jest nauka poprzez praktykę i zajęcia prowadzone metodą eksperymentu. A odbywają się one w bardzo różnych formach i w różnych miejscach. Ostatnio uczniowie liceum i gimnazjum wrócili z Centrum Nauki Kopernik, gdzie wzięli udział w warsztatach z biologii, fizyki i chemii, a także w pokazie filmowym w tamtejszym Planetarium.
- Ten dzień to był swoisty wyczyn – byliśmy tam w 100 osób od godzin otwarcia do zamknięcia obiektu, dzięki czemu mieliśmy czas na spokojne, indywidualne wykonanie wielu doświadczeń, zajęć w laboratoriach i film w planetarium – opowiada Ewa Drozdowska, dyrektorka i fizyk w Zespole Szkół Społecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”. - Dzień był bardzo intensywny i bardzo dobrze wykorzystany przez uczniów. Jak zwykle laboratoria były prowadzone ciekawie i profesjonalnie, a planetarium zachwyciło wysokiej klasy sprzętem demonstrującym obrazy 3D wszechświata. Taki sposób uzupełniania wiedzy jest zawsze godny polecenia.
Podczas zajęć w laboratorium chemicznym - „Analityczne rozterki” - uczniowie poznali ogromną rolę analizy chemicznej w badaniu próbek. Metoda ta polega na przeprowadzeniu różnych reakcji charakterystycznych, które w obecności jakiegoś konkretnego jonu albo związku chemicznego tworzą bardzo nietypowe efekty, jak żółty osad czy szafirowe zabarwienie roztworu. Na tej podstawie można zidentyfikować składniki badanej próbki. Uczniowie wcielili się w rolę kryminalnych laborantów i analizowali próbkę z domniemanego miejsca zbrodni, by dowiedzieć się, czym zatruł się denat z akt policyjnych.
Z kolei na zajęciach „Pokaż kotku, co masz w środku”, czyli warsztatach biologicznych, uczestnicy dowiedzieli się m.in. dlaczego nasze ciała nie są przezroczyste. Okazuje się, że koloru nadają im m.in. barwniki zawarte w skórze – np. krew, woda i tłuszcze. Podczas zajęć uczniowie przygotowywali roztwory do optycznego oczyszczania tkanek, dzięki czemu mogli poznać budowę i szczegóły anatomiczne narządów. Wykorzystali do tego technologię dostępną wyłącznie dla naukowców, która po raz pierwszy zostanie zaprezentowana szerokiej publiczności.
- Te warsztaty dały nam możliwość wykorzystania wiedzy w praktyce oraz pozwoliły lepiej zrozumieć kierunki rozwoju współczesnej medycyny – mówi Julia Kołcio z III LO. - Zdobyte umiejętności z pewnością wykorzystamy w przyszłości.
„Obudzić Krakena” – to temat zajęć laboratoryjnych z fizyki, które uświadomiły uczniom, jakie prawa fizyki pomagają trafiać do celu – co wpływa na zasięg rzutu ukośnego i jaka wiedza matematyczna jest potrzebna artylerzystom.
- Warsztaty, na których strzelaliśmy do Krakena były super – ocenia Michał Karszewski z I LO. - Bardzo fajny był też pokaz w teatrze wysokich napięć. Pierwszy raz widziałem cewki tesli i do tego wykorzystane w taki ciekawy sposób. To był bardzo dobrze wykorzystany dzień.
- Ostatni wyjazd do Kopernika pozwolił mi zachwycić się fizyką – dodaje Szymon Gosk z III LO. - Zabawa barwami, magnetyzmem i optyką wprawiły mnie w zachwyt, pozwalając ujrzeć naukę przez pryzmat zabawy, doświadczeń oraz eksponatów. Dodatkowo mogłem dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy na wystawie poświęconej psychologii, którą też bardzo lubię.
ROZWIJAMY PASJE to kompleksowy program wsparcia kompetencji kluczowych i poprawy warunków nauczania, w którym biorą udział uczniowie SG nr 8, I SLO , VII klasy SSP nr 11 w Białymstoku, a także nauczyciele przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i przedmiotów z wykorzystaniem narzędzi TIK (technologii informacyjnych i komunikacyjnych).Projekt obejmuje warsztaty praktyczne dla uczniów i szkolenia dla nauczycieli, działania z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego dla uczniów ostatnich klas gimnazjum i liceum, a także zakup wyposażenia pracowni przedmiotowych.