Bioróżnorodność w obiektywie


Bioróżnorodność w obiektywie
2009-06-14
Bioróżnorodność w obiektywie – rusza światowy konkurs fotograficzny w ramach wspólnej kampanii firmy Airbus, National Geographic i ONZ. Zwycięzcy konkursu „Zobacz więcej” pojadą w nagrodę do Waszyngtonu i odwiedzą m in. siedzibę National Geographic.

Airbus wspólnie z Towarzystwem National Geographic oraz Konwencją ONZ o Różnorodności Biologicznej (CBD) rozpoczynają ogólnoświatową kampanię komunikacyjną poświęconą bioróżnorodności, zatytułowaną „Zobacz więcej" (See the Bigger Picture).

Trzej partnerzy chcą za pomocą tej kampanii podnieść świadomość ludzi młodych, rodzin i nauczycieli na całym świecie na temat bioróżnorodności i licznych jej zagrożeń. Inicjatywa ta jest zapowiedzią Międzynarodowego Roku Bioróżnorodności który przypada na 2010 r.

Częścią kampanii jest konkurs fotograficzny pt. „Zobacz więcej", który zachęca dzieci i młodzież do zilustrowania różnorodności otaczającej ich przyrody, a także do zastanowienia się nad rolą, jaką mają w jej ochronie. Konkurs stwarza młodym ludziom okazję do tego, aby bacznie przyjrzeć się środowisku i różnym formom życia oraz uchwycić na zdjęciu znaczenie różnorodności biologicznej. Wysyłając zdjęcie do serwisu www.seethebiggerpicture.org, uczestnicy zyskają niepowtarzalną okazję, aby podzielić się swoimi doświadczeniami w tym temacie z ludźmi z całego świata. Autorzy pięciu najlepszych zdjęć zostaną nagrodzeni wyjazdem do Waszyngtonu i wizytą m.in. w siedzibie National Geographic.

Konkurs „Zobacz więcej" potrwa do 8 września 2009 r. Do tego czasu każdy uczestnik może nadesłać jedno zdjęcie poprzez formularz na stronie www.seethebiggerpicture.org lub drogą pocztową. Konkurs adresowany jest do dzieci w wieku od 6 do 16 lat. Zdjęcia muszą być zgłoszone do konkursu przez rodziców lub prawnych opiekunów dzieci. Uczestnicy powinni przesłać jedno zdjęcie, ich zdaniem najlepiej oddające ideę bioróżnorodności - np. przedstawiające ulubioną roślinę, zwierzę, owad lub cały ekosystem. W ocenie prac będą wzięte pod uwagę takie kryteria jak: kreatywność, jakość zdjęcia oraz koncepcja -wyrażenie idei bioróżnorodności.

Więcej informacji o konkursie znajduje się na na stronie www.seethebiggerpicture.org.

Ambasadorem kampanii jest pracujący dla National Geographic fotograf dzikiej przyrody, Joel Sartore, słynący z wielkich umiejętności w wyszukiwaniu i fotografowaniu najbardziej zagrożonych gatunków na świecie. Joel „widzi więcej" za pomocą swojego aparatu, którym wykonuje unikatowe zdjęcia, a poprzez udział w kampanii zachęci dzieci i młodzież do zaangażowania się w odkrywanie bioróżnorodności.

Kampania „Zobacz więcej" będzie obecna od czerwca w magazynach National Geographic i National Geographic Kids oraz w kanale telewizyjnym National Geographic. Dzięki olbrzymiemu zasięgowi kanałów dystrybucyjnych Towarzystwa National Geographic, jednej z największych na świecie organizacji naukowo-edukacyjnych o charakterze non-profit, informacje o kampanii trafią do ponad 190 krajów i potencjalnie do ponad 260 milionów ludzi.

Ginąca bioróżnorodność oraz zmiany klimatyczne są najważniejszymi wyzwaniami dotyczącymi środowiska naturalnego przed, którymi stoi współczesny świat. Firma Airbus chce zmierzyć się z problemem 2-procentowego udziału sektora lotniczego w zanieczyszczeniu środowiska naturalnego, spowodowanego działaniami człowieka. Jednakże znacznie bardziej negatywny wpływ na środowisko ma szereg czynników spoza branży lotniczej. I tak na przykład wycinanie lasów ma znaczący, bo 17-procentowy, udział w emisji gazów cieplarnianych i jest jedną z głównych przyczyn zmian klimatycznych oraz zagrożeń dla bioróżnorodności.

Tom Enders, Prezes i Dyrektor generalny Airbusa powiedział: W przyszłości przepustką do dalszego rozwoju światowego lotnictwa będzie także wkład sektora w ochronę środowiska oraz edukację na ten temat". Chcemy być postrzegani jako firma dostarczająca rozwiązania w zakresie ochrony środowiska a nie jako jedna z przyczyn jego zanieczyszczenia. Dlatego wspólnie z Konwencją ONZ o Różnorodności Biologicznej i National Geographic wspieramy kampanię ONZ na temat bioróżnorodności pod hasłem „Zobacz więcej"

„National Geographic bardzo chętnie przyjął propozycję firmy Airbus udziału w akcji i zachęcenia dzieci do wyjścia na zewnątrz i obserwowania otaczającej je różnorodności gatunków roślin i zwierząt. Konkurs, w którym dzieci mogą nadsyłać zdjęcia pokazujące, co oznacza dla nich bioróżnorodność, to dla nich świetna okazja, aby zainteresować się przyrodą i docenić znaczenie współistnienia wielu gatunków" - powiedział Declan Moore, Starszy Wiceprezes ds. Sprzedaży Międzynarodowej w National Geographic.

Dr Ahmed Djoghlaf, sekretarz wykonawczy Konwencji ONZ o Różnorodności Biologicznej, powiedział: „Bioróżnorodność zanika w niesłychanie szybkim tempie. Zdolność ekosystemu do dalszego podtrzymywania życia na Ziemi jest poważnie zagrożona. Jednym z naszych najważniejszych priorytetów jest podniesienie świadomości tego problemu na całym świecie, a także edukacja wszystkich grup społecznych, ze szczególnym naciskiem na dzieci, przyszłych obywateli i liderów. Inicjatywa Green Wave, stworzona z myślą o naszych dzieciach i ku pożytkowi całego życia na Ziemi, ma właśnie taki cel.

Airbus nie tylko nawiązał partnerską współpracę z National Geographic i Konwencją ONZ o Różnorodności Biologicznej, ale też włączył temat różnorodności ekologicznej w zakres działań swojej Fundacji.

Airbus, jako przedsiębiorstwo ekowydajne, wyznacza kierunki w ochronie środowiska, tworząc przemyślane rozwiązania, które są odpowiedzią na współczesne wyzwania. Dzięki temu sektor lotniczy może się pomyślnie rozwijać redukując swój negatywny wpływ na środowisko. Airbus jest pierwszą firmą lotniczą na świecie, która otrzymała certyfikaty środowiskowe ISO 14001 dla wszystkich swoich zakładów produkcyjnych i całego cyklu życia wszystkich swoich produktów.

Informacje dodatkowe:

Projekt Greeen Wave

Projekt Green Wave, w ramach którego organizowany jest konkurs to ambitny program o dużym zasięgu, uruchomiony przez Konwencję o Różnorodności Biologicznej ONZ. Jego celem jest podniesienie świadomości młodych ludzi - przyszłych decydentów -na temat znaczenia bioróżnorodności. Co roku 22 maja o godzinie 10:00 lokalnego czasu szkoły na całym świecie sadzą lokalne gatunki drzew. Jednocząc się w tym geście, wysyłają „zieloną falę" ze wschodu na zachód, dookoła planety. Więcej informacji dostępnych jest na stronie http://greenwave.cbd.int/

W lipcu 2008 r. Airbus podpisał porozumienie z Sekretariatem Konwencji ONZ o Różnorodności Biologicznej działającym w ramach Programu Ochrony Środowiska ONZ. Celem było połączenie sił i wsparcie programu Zielona fala (The Green Wave) - ogólnoświatowej inicjatywy edukacyjnej, której celem jest zwiększenie świadomości o bioróżnorodności.

Zasady konkursu

Konkurs fotograficzny „Zobacz więcej" potrwa do 8 września 2009 r. Do tego czasu każdy uczestnik może nadesłać jedno zdjęcie poprzez formularz na stronie www.seethebiggerpicture.org lub drogą pocztową. (data na stemplu pocztowym nie może być późniejsza niż 31 sierpnia; praca powinna dotrzeć do 8 września)

Konkurs adresowany jest do dzieci w wieku od 6 do 16 lat. Zdjęcia muszą być zgłoszone do konkursu przez rodziców lub prawnych opiekunów dzieci. Zdjęcie powinno uchwycić ideę bioróżnorodności-może przedstawiać ulubioną roślinę, zwierzę lub owada a nawet cały ekosystem. Każdy uczestnik może zgłosić do konkursu jedno zdjęcie. Konkurs zostanie rozstrzygnięty w listopadzie br. Więcej informacji na stronie www.seethebiggerpicture.org

Zdjęcia należy wykonać tradycyjnym lub cyfrowym aparatem. Nie powinny być oprawione. Zdjęcia powinny spełniać poniższe kryteria:

  • Odbitki - kolorowe odbitki powinny mieć rozmiar minimum 12,5 cm X 17,5 cm a maksymalnie 20 cm X 25 cm. Na odwrocie zdjęcia należy wpisać imię i nazwisko opiekuna i numer telefonu. Należy też dołączyć płytę CD ze zdjęciem oraz wypełniony formularz ze strony www.seethebiggerpicture.org . Przesyłkę należy wysłać na adres:


See The Bigger Picture

P.O. Box 26250

Baltimore, MD 21210

USA

  • Zdjęcia przesłane cyfrowo powinny spełniać następujące kryteria:

rozmiar 20 cm X 25 cm pionowo lub poziomo ,w formacie JPG, mieć rozdzielczość 72 DPI. Nazwa pliku powinna zawierać nazwisko opiekuna oraz temat: np. J.Kowalski.drzewo.jpg. Zdjęcia należy przesłać mailowo wraz z formularzem na stronie www.seethebiggerpicture.org

O Fundacji Airbusa

Celem Fundacji Airbusa (Airbus Corporate Foundation) jest wspieranie akcji charytatywnych na całym świecie. Wszelkie działania są skupione pod jednym dachem, wykorzystując potencjał międzynarodowej sieci pracowników, stowarzyszeń i organizacji. Fundacja rozpoczęła działalność 1 grudnia 2008 r. Prezesem jej zarządu mianowany został Tom Enders, prezes i dyrektor generalny Airbusa. Fundacja koncentruje swoje działania w trzech obszarach: pomocy humanitarnej, rozwoju młodzieży i środowiska. W przypadku środowiska, fundacja dąży do jego ochrony i poprawy, a także do wzrostu świadomości społecznej. Wspiera projekty nastawione szczególnie na zagadnienia bioróżnorodności. Więcej informacji dostępnych jest na stronie http://www.airbus.com/en/corporate/ethics/corporate-foundation/

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl