BIURA 2.0. Jak będą wyglądać przestrzenie do pracy w przyszłości?


2021-12-17
Jak pandemia Covid-19 wpłynęła na zmianę sposobu myślenia i korzystania z przestrzeni biurowej, co zmieni się w najbliższej przyszłości? Na te i inne pytania odpowiada Patricia Urquiola, projektantka związana z marką Haworth, od grudnia będącym w ofercie marki Hoof.

Marka Hoof od ponad roku obserwuje, jak zmienia się sam model pracy i jak wpływa to na przekształcanie się przestrzeni, w której pracujemy. To niełatwy czas dla korporacji i firm, które próbują odnaleźć się w nowej rzeczywistości, obarczonej przepisami związanymi z dystansem społecznym. Dlatego specjaliści HOOF dokładają wszelkich starań, by pomóc klientom w przearanżowaniu biur tak, by te spełniały swoje funkcje i były jednocześnie miejscem przyjaznym do pracy.

By dzielić się profesjonalną wiedzą, HOOF sięga po doświadczenia i know how najlepszych. Dlatego, między innymi, od grudnia marka rozpoczęła współpracę z Haworth – globalnym producentem mebli biurowych, który poza oferowaniem świetnej jakości produktów, działa perspektywicznie i strategicznie, do współpracy zapraszając znanych i cenionych projektantów. Z niektórymi, tak jak z Patricią Urquiloą, podejmuje współpracę na lata. 

Znakiem rozpoznawczym Hiszpanki są lekkie, zabawne i poetyckie, a zarazem praktyczne i funkcjonalne projekty. Studio Urquiola zaprojektowało wyjątkową przestrzeń - showroom Haworth Chicago. To tu kreuje się nowe przestrzenie z uwzględnieniem zmieniających się nawyków pracy w środowisku biurowym. Stała współpraca designerki z marką Haworth, skutkuje ogromnym zakresem praktycznej wiedzy w temacie projektowania przestrzeni biurowych. Z nami Patricia Urquiola podzieliła się obserwacjami na temat popandemicznych zmian w biurowej rzeczywistości i refleksjami o tym, czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości. 

 

 

Temat zrównoważonego rozwoju i ekologii odgrywa coraz większą rolę w projektowaniu. Wiele rozwiązań debiutuje w przestrzeniach biurowych. Co jest dla Ciebie najciekawsze w tym obszarze i co jeszcze można zmienić, aby wzmocnić ten trend?

Patricia Urquiola: Naprawdę wierzę, że inteligentne powierzchnie i tkaniny pomogą nam mocniej zintegrować się z otaczającym nas środowiskiem. Mam tu na myśli, np. bio inteligentne zasłony, które potrafią oczyścić powietrze i sprawić, że przestrzeń, w której funkcjonujemy będzie zdrowsza i bezpieczniejsza. Rola użytych w projektach materiałów jest nie do przecenienia! Staną się coraz ważniejsze dla naszych miejsc pracy nie tylko dlatego, że gwarantują wysokie standardy sanitarne. Będą odgrywać kluczową rolę w ponownym połączeniu i przekształcaniu firm w przyjazną do pracy przestrzeń. Biura będą projektowane tak, by przypominały przytulne domowe przestrzenie.

 

Widoczny jest trend związany z wielofunkcyjnością mebli – zacierają się granice między domem a biurem, salonem i meblami ogrodowymi. Coraz większe znaczenie ma praca zdalna i hybrydowa. Jak to wpływa na design i funkcjonalność mebli biurowych?

Patricia Urquiola: Na pewno będziemy coraz bardziej skłaniać się ku projektom ułatwiającym życie codzienne. Takim, które będą dostosowywały się do różnych potrzeb domowników. Ten trend będzie szczególnie zauważalny w przestrzeniach biurowych. Wyobrażam sobie meble o różnym przeznaczeniu, zaprojektowane z myślą o nieustannie zmieniających się przestrzeniach do pracy. 

 

Przy projektowaniu biur coraz częściej sięga się po wiedzę interdyscyplinarną – choćby z zakresu socjologii i psychologii. Ciekawym i całkiem nowym trendem jest także neuronauka dla architektury. Jakie obszary wokół designu lubisz wykorzystywać w swojej pracy, co jest dla Ciebie najbardziej interesujące? 

Patricia Urquiola: Teraz mamy idealny moment, aby wdrożyć rozwiązania, o których do tej pory jedynie teoretyzowaliśmy. Zastosować multidyscyplinarne podejście do projektowanych obiektów, przestrzeni, a nawet miast! Wykorzystywać do tego biologię, która może wnieść, i wnosi, w projektowanie bardzo dużo, a zwłaszcza przyczynia się do rozwoju nowych materiałów. Biomateriały to nasza przyszłość.

 

Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na Ciebie osobiście w kontekście Twojej pracy jako projektanta? Co się zmieniło? Czy uważasz, że te zmiany są raczej pozytywne, czy niekoniecznie?

Patricia Urquiola: Podobnie jak nasze domy, biura bardzo zmieniły się w ostatnim czasie. Stały się niejednorodnymi przestrzeniami, zobligowanymi do spełniania funkcji, które nie były wcześniej zaplanowane. Obecnie korporacje wykorzystują przestrzenie biurowe głównie do spotkań. Dlatego dostosowuje się je i reorganizuje pracę tak, by stały się multifunkcjonalne. 

Miejsca pracy przeszły niesamowitą ewolucję! Sporo pracowaliśmy zdalnie, więc musimy zagwarantować pracownikom ten sam poziom komfortu, niezależnie od tego, gdzie wykonują swoje zawodowe obowiązki. 

 

Jak zaczęła się Twoja współpraca z Haworth i dlaczego zdecydowałaś się ją rozpocząć? Jakie są wspólne wartości między Twoją filozofią projektowania a wartościami marki Haworth? 

Patricia Urquiola: Współpraca z tą marką zaczęła się w 2013 roku. Już rok później wprowadziliśmy na rynek pierwszą kolekcję – Openest – i od tego czasu działamy wspólnie. 

Lubię myśleć o mojej pracy z Haworth jako o podróży, rozpoczynającej się od etapu projektowania i bardzo szybko przekształcającej się w ustrukturyzowaną współpracę, której owocem jest pożądany efekt. Miałam okazję pracować z zespołem marki przy różnych przedsięwzięciach, projektując m.in. showroomy, a ostatnio także Haworth Hotel. Mamy, oczywiście, wspólne wartości: to przede wszystkim uczciwość, chęć nieustannego rozwoju i uczenia się nowych rzeczy. To nieodzowne, by tworzyć skrojone na miarę funkcjonalne projekty.

 

 

 

O HOOF 

Zespół HOOF już od ponad 20 lat zajmuje się kompleksową realizacją przestrzeni biurowych i komercyjnych. Współpracuje z czołowymi producentami krajowymi i światowymi, takimi jak VITRA, ACTIU, WIESNER HAGER, NARBUTAS, PROSTORIA, SOFTLINE i wieloma innymi. – Cenimy sobie jakość i niebanalne wzornictwo, dlatego we współpracy z naszymi projektantami pomożemy wykreować przestrzeń, która będzie spełniała swoje funkcje pod względem ergonomii, efektywności i jakości pracy pracowników, a przy okazji wytworzy atmosferę współpracy i kreatywności. HOOF prowadzi obecnie trzy salony meblowe: w Poznaniu, Krakowie oraz we Wrocławiu. Zaprasza również do współpracy na terenie Warszawy i Trójmiasta, gdzie już niedługo zostanie otwarty nowy showroom.

 

Więcej informacji na: https://www.hoof.pl/

Nadesłał:

Kasia Błażuk

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl