Blisko jedna trzecia rynku w rękach LOTOS-u
50 751 milionów litrów wynosi wielkość polskiego rynku olejów silnikowych do samochodów osobowych, motocykli, pojazdów innych zastosowań według najnowszych danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego. Udział spółki LOTOS Oil w tym rynku szacowany jest na poziomie 29,27%.
Zdecydowaliśmy się na sięgniecie po te dane, aby przerwać toczący się od jakiegoś czasu festiwal cyfr. A zarazem przywrócić rzeczom i pojęciom należyty porządek. Zasada jest bardzo prosta.
Aby poznać preferencje i wybory konsumenckie, móc odnieść się do lojalności klienta sięgamy po badania wyspecjalizowanych agencji badawczych, takich jak Qualifact Badania Rynkowe i Doradztwo „MOTO SCAN" - podkreśla Jacek Neska, prezes LOTOS Oil. - To mechanizm wykorzystywany przez wszystkich liczących się producentów. Jednak, gdy chcemy poznać liczby pokazujące realny rynek zakupów i sprzedaży wtedy sięgamy po dane GUS lub POPIHN.
Według innych danych POPIHN gdyby wziąć pod uwagę cały rynek olejów silnikowych (bez ciężarowych), wraz z olejami jednosezonowymi, jego wielkość wynosi już 66 495 mln litrów, przy udziale LOTOS Oil sięgającym 30,5%.
Dopiero na te dane możemy próbować nałożyć wyniki mówiące o preferencjach konsumencki - dodaje Jacek Matracki, członek zarządu, dyrektor handlowy LOTOS Oil - Kryzys i stagnacja gospodarcza sprawia, że na rynku olejów dokonują się zmiany. Mniej sprzedaje się produktów bardzo drogich, pewne spowolnienie obserwujemy też w grupie produktów najtańszych.
Obserwacje te potwierdzają badania Qualifact Badania Rynkowe i Doradztwo „MOTO SCAN wiosna 2009". Według nich, w porównaniu do roku ubiegłego odsetek osób kupujących oleje półsyntetyczne zwiększył się (+4,7%), a zmniejszył się odsetek osób kupujących olej mineralne (-3,2%) i oleje syntetyczne (-1,4%). Zgodnie z deklaracjami respondentów badania (dotyczącymi wielkości zakupów olejów silnikowych) największy udział w rynku na wiosnę 2009 roku plasował się następująco:
Konkurent zagraniczny A (8,6%)
LOTOS Semisyntetic (7,4%)
LOTOS Mineralny (5,1%)
Konkurent zagraniczny B 10W40 (3,9%)
LOTOS City (3,6%)
LOTOS Syntetic 5W/40 (3,1%)
Natomiast najsilniejszą pozycję zajmował:
Konkurent zagraniczny A 9,9%
LOTOS Semisyntetic (7,8%)
LOTOS Mineralny (6,0%)
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) powstała w 1995 roku. Podstawowym jej zadaniem jest tworzenie płaszczyzny do współpracy pomiędzy koncernami paliwowymi działającymi na polskim rynku. Członkami POPiHN są następujące firmy: BP, ExxonMobil, Fuchs Oil, J&S Energy, Grupa LOTOS, Lukoil Polska, Neste Polska, OLPP, PERN "Przyjaźń", PKN Orlen, Shell, Slovnaft, Statoil, Tanquid, Total. Jednym z najważniejszych celów POPiHN jest zrównoważone tworzenie i kształtowanie konkurencyjnego rynku paliwowego w Polsce, miedzy innymi poprzez działania na rzecz wprowadzenia zgodnych z prawem Unii Europejskiej zasad prowadzenia działalności gospodarczej oraz równych praw dla wszystkich uczestników polskiego rynku paliwowego.
LOTOS Oil wchodzi w skład grupy kapitałowej LOTOS. W ramach koncernu spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją olejów smarnych, bazowych oraz przemysłowych, a także smarów. Sztandarowym produktem firmy jest rodzina olejów silnikowych LOTOS. Marka ta jest najbardziej znana marką na polskim rynku olejowym. Drugą marka olejową kierowaną do użytkowników profesjonalnych jest rodzina olejów TURDUS. W czerwcu do sprzedaży trafiła gama ultranowoczesnych syntetycznych olejów silnikowych LOTOS QUAZAR. Tym samym oferta spółki LOTOS Oil wzbogaciła się o zupełnie nową linię olejów premium. LOTOS Oil posiada certyfikat systemu zarządzania jakością, zgodny z wymaganiami systemu AQAP 2110. Całość procesów produkcyjnych objęta jest normą ISO 9001: 2000. W 2008 roku spółka podpisała umowę o strategicznym partnerstwie z LUBRIZOL-em, w dziedzinie technologii dodatków smarnych. Spółka jest też członkiem stowarzyszenia ATLIEL, stowarzyszenie to zrzesza najważniejszych producentów i sprzedawców olejów silnikowych w Europie.
Nadesłał:
ap
|