Brand atrakcyjnym źródłem informacji o sobie
Z najnowszych badań wynika, że serwisy społecznościowe na całym świecie skupiają blisko 940 milionów ludzi. Wielu z nich czas w sieci poświęca na wysyłanie wiadomości czy dodawanie zdjęć do swojego profilu.
Jednak coraz więcej internautów wykorzystuje serwisy społecznościowe jako miejsca zdobywania informacji o nowych produktach i usługach.
Dla 1/3 użytkowników sieci, obok opinii innych userów, największym zaufaniem cieszą się brandy piszące „same o sobie”. Dzięki temu marki, prowadzące kampanie na serwisach społecznościowych, ustępują popularnością jedynie zespołom muzycznym i idolom.
Nie od dziś wiadomo, że użytkownik sieci przestał już być biernym odbiorcą treści reklamowych. Współczesny konsument, tzw. prosument charakteryzuje się aktywnością w sieci oraz zwiększoną świadomością na temat świadczonych usług i produktów. W odpowiedzi na pytanie o najbardziej wiarygodne źródło informacji na temat marek w serwisach społecznościowych, internauci najczęściej wymieniają innych użytkowników sieci- 38%. Jednak to marki „pisząca sama o sobie” coraz bardziej umacniają swoją pozycję w rankingu. Z wynikiem 32% poparcia, brandy zyskują sporą przewagę nad dziennikarzami 7% i marketetaremi- 3%. Najmniej godne zaufania, w opinii użytkowników serwisów społecznościowych, pozostaję inne marki- 1%, konkurencyjne niż te ulubione.
Najbardziej wiarygodne źródła informacji o marce na serwisach społecznościowych według światowych użytkowników internetu | |
Inni użytkownicy | 38,00% |
Marki „same o sobie” | 32,00% |
Dziennikarze | 7,00% |
Marketerzy | 3,00% |
Inne marki (o konkurencji) | 1,00% |
Źródło: InSites Consulting „Social Media Around the World”, 22 marca, 2010 |
- Zależność ta podyktowana jest coraz szybszym przepływem ogromnej ilości informacji, który powoduje, że przeciętnego konsumenta stawia się coraz częściej przed koniecznością filtrowania serwowanych mu komunikatów. Chcąc zaoszczędzić czas poświęcony na poszukiwanie wiarygodnych informacji na temat marki, konsument będzie kierował się do źródła, które na bieżąco publikuje dane o trendach, nowościach i promocjach czy innych informacjach związanych stricte z produktem czy branżą- mówi Joanna Nieminuszczy Sales Director ze Społeczności.pl.
Z raportu wynika również, że zdania użytkowników serwisów społecznościowych są podzielone w zależności od części świata, w której żyją. Podczas, gdy respondenci z Europy cenią sobie w większym stopniu informacje zdobyte od innych użytkowników, to w Azji i Ameryce Południowej za bardziej wiarygodne źródło informacji o produktach i usługach uważany jest brand piszący „sam o sobie”. Rożnica procentowa pomiędzy liderami w powyższym rankingu nie jest jednak duża, co może wpływać na sui generis wymianę na pozycjach.
InSites Consulting wskazuje także, że choć profile brandów na serwisach społecznościowych nie mogą liczyć na tak duże zainteresowanie jak profile grup muzycznych (44%), czy znanych osoby (40%) to jednak pozostają w czołówce, ciesząc się 35% poparciem ze strony użytkowników.
Grupy cieszące się największym zainteresowaniem użytkowników na serwisach społecznościowych | |
Grupa, zespół | 44,00% |
Idol | 40,00% |
Brand | 35,00% |
Charytatywne | 33,00% |
Osoby mniej znane | 24,00% |
Inne | 17,00% |
Żadne z powyższych | 10,00% |
Źródło: InSites Consulting „Social Media Around the World”, 22 marca, 2010 |
Postrzeganie marek piszących „samych o sobie” jako atrakcyjnego i wiarygodnego źródła informacji możliwa jest dzięki zmianom standardów komunikacji na linii brand- internauta. Zamiast monologu reklamowego pojawia się dialog, w którym obydwa podmioty łączą w większym stopniu relacje partnerskie niż konsumenckie. Konsument na bieżąco może zaczerpnąć informacji bezpośrednio z profilu brandu, co stanowi dużą przewagą względem tradycyjnego komunikatu marketingowego. Dzięki dostępnym narzędziom kreowania przekazu na serwisach społecznościowych jak profile sponsorowane na Fotka.pl czy konta dla sklepów na Szafa.pl, brandy mają doskonałą możliwość budowania swojego wizerunku. Naturalną koleją rzeczy jest, iż pozytywny wizerunek przekłada się na reputację a ta z kolei na większe zaufanie.
Z podsumowania raportu wynika, że ponad 58% respondentów będących użytkownikami serwisów społecznościowych zostało się fanem brandu, idola czy innych. Z kolei aż 79% należy do jednej z grup założonych na serwisie.
Nadesłał:
r.zarzeczny
|