Branża motoryzacyjna a kryzys
Firma badawcza MotoFocus.pl przeprowadziła w lutym i marcu tego roku badanie związane z obecną sytuacją na niezależnym rynku motoryzacyjnym.
Celem badania było uzyskanie wiedzy na temat sytuacji niezależnych warsztatów samochodowych tzn. czy warsztaty notują spadki obrotów, czy odczuwają gorszą koniunkturę na rynku, jakie są ich oczekiwania względem dystrybutorów i producentów części wynikające z sytuacji rynkowej, czy planują szukać oszczędności czy może aby być lepiej przygotowanym na okres poprawy koniunktury chcą podejmować nowe inwestycje.
Nasz raport przedstawia wiele ciekawych informacji na temat warsztatów samochodowych, zarówno tych zrzeszonych w sieciach warsztatowych producentów i dystrybutorów części jak również warsztatów nie będących w żadnej sieci - podkreśla Alfred Franke z MotoFocus.pl
Im gorzej tym lepiej
Jak powszechnie wiadomo kryzys gospodarczy na całym świecie bardzo mocno dotknął szeroko rozumianą branżę motoryzacyjną. Oczywiście największe spadki obrotów notują koncerny samochodowe ze względu na dużo mniejszą sprzedaż nowych samochodów. Taka sytuacja w tej chwili nie ma większych negatywnych skutków dla niezależnych warsztatów, ponieważ serwis nowych samochodów przypada i tak na autoryzowane stacje obsługi. Można zatem dość przewrotnie stwierdzić, że dla rynku usług motoryzacyjnych im gorzej w sprzedaży nowych pojazdów tym lepiej dla ich napraw i serwisowania. Oczywiście taki punkt widzenia jest krótkowzroczny, gdyż myśląc perspektywicznie trudno się z tym zgodzić. Tezę taką potwierdzają fragmenty badania pokazujące, że ponad połowa warsztatów nie notuje jak do tej pory spadków obrotów. Dużo trudniejsza sytuacja w sektorze autoryzowanym jest również szansą dla niezależnych warsztatów, które oferują dobrą usługę i części w zdecydowanie niższej cenie, stwarza to większą konkurencyjność warsztatów niezależnych w stosunku do serwisów autoryzowanych - podkreśla Franke. Może powodować przejmowanie przez segment niezależny klientów, którzy do tej pory serwisowali swoje samochody w ASO.
Potwierdzeniem niezłej sytuacji w niezależnych warsztatach jest fakt iż 15% badanych nie dostrzega większych problemów związanych z obecną sytuacją gospodarczą. Oczywiście pewne mniejsze obroty niektórych warsztatów mogą wynikać z tego, iż nagłaśniany w mediach kryzys gospodarczy powoduje wśród kierowców zahamowanie związane z tzw. prewencją czyli zapobieganiem awarii samochodu. Zatem w warsztatach pojawiają się kierowcy wyłącznie lub prawie wyłącznie wtedy, gdy ich auto zepsuło się, a aby mogło być dalej eksploatowane musi zostać naprawione. Kolejną przyczyną spadku ilości klientów może być pora roku, która również nie sprzyja koniunkturze.
Jak podaje MotoFocus.pl w swoim raporcie, są pewne grupy warsztatów borykające się z problemami płynności finansowej czy brakiem zdolności kredytowej, jest to jednak niespełna jedna dziesiąta badanych i wynik ten niekoniecznie musi wynikać z obecnej sytuacji rynkowej.
Coraz większe zaawansowanie techniczne samochodów sprawia również, że aby móc je naprawić potrzebna jest duża wiedza i umiejętności które można zdobywać poprzez uczestnictwo w szkoleniach. Jak wielokrotnie podkreślano w raportach firmy MotoFocus.pl szkolenia są bardzo ważnym i oczekiwanym rodzajem wsparcia oferowanym przez producentów i dystrybutorów części warsztatom niezależnym. We wspomnianym raporcie badani wskazywali na problemy z personelem co oczywiście oznacza trudności z pozyskaniem dobrych pracowników, ale także brak pewnych umiejętności co ma bezpośrednie przełożenie na potrzeby szkoleniowe tych firm.
Dobrą informacją z punktu widzenia producentów i dystrybutorów urządzeń i wyposażenia warsztatowego jest fakt, iż badani wskazują także jako jeden z elementów trudniejszej dla nich sytuacji brak odpowiedniego wyposażenia swoich warsztatów w urządzenia do prowadzenia określonych napraw. Jest to potencjalna grupa klientów tych firm.
Oczywiście w czasach dość niestabilnej gospodarki i dużej niepewności wynikającej w głównej mierze z wahań kursu walut, trudno jest prognozować jak sytuacja będzie się rozwijać w najbliższych miesiącach, niemniej oczekujemy pewnego ożywienia na rynku wynikającego z choćby lepszego zazwyczaj dla branży okresu wiosennego sprzyjającemu naprawom i przygotowaniom samochodów do okresu wakacyjnego.
Źródło : MotoFocus.pl
Nadesłał:
ap
|