CCI po polsku - czyli co jeszcze zostało do zrobienia
W Polsce programy zaangażowania społecznego przedsiębiorstw cieszą się rosnącą popularnością. Nie oznacza to jednak, że współdziałanie trzeciego sektora i biznesu ma się u nas dobrze.
Jak wynika z zeszłorocznego raportu Global Compact, na temat wspierania rozwoju społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce, małe i średnie przedsiębiorstwa często nie wykazują gotowości do współpracy z organizacjami pozarządowymi w rozwiązywaniu istotnych problemów społecznych.
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja, jeśli chodzi o większe instytucje. Przykładem tego typu organizacji może być Bank Zachodni WBK. Fundacja, pod jego mecenatem, sprawnie współdziała ze społecznościami lokalnymi w rozwiązywaniu ich problemów. W tym celu wspiera lokalne placówki i projekty prowadzone przez organizacje pozarządowe. W ubiegłym roku, jako organizacja pożytku publicznego, fundacja zgromadziła 598 336,42 zł. Dzięki podwojonym przez Bank funduszom z 1% dofinansowano 174 projekty, a na wakacje wysłano 9000 dzieci. W 60 świetlicach na terenie całego kraju prowadzone były także darmowe lekcje angielskiego.
- Wszystkie te liczby są wyrazem zaufania, jakim Fundacja Banku Zachodniego WBK darzy lokalne organizacje pożytku publicznego - mówi Ewa Sobczyk. Prezes Fundacji.
Jednak współpraca organizacji pozarządowych i sektora SME, ciągle jeszcze napotyka w Polsce na przeszkody. Od strony trzeciego sektora brakuje przejrzystości nakładów i efektów działalności. Potrzebne jest także uporządkowanie przez administrację publiczną przepisów prawnych, związanych z mechanizmami finansowania organizacji pozarządowych, czy monitoringiem funduszy z 1 proc. Kolejną kwestią, która zasługuje na uwagę, jest zagadnienie pomocy lokalnym organizacjom, usytuowanym poza dużymi miastami. Małe i średnie przedsiębiorstwa często nie podejmują współpracy z trzecim sektorem, ponieważ kojarzy im się ona przede wszystkim z nakładami finansowymi. Tymczasem duże znaczenie mają także inne narzędzia współpracy, takie jak: wypożyczanie czy przekazywanie sprzętu, udostępnianie pomieszczeń, czy wolontariat pracowniczy. Wyzwaniem na przyszłość jest też ciągły rozwój współpracy regionalnych samorządów i biznesu.
Programy zaangażowania społecznego to dla przedsiębiorstw przede wszystkim inwestycja, a nie koszt. Zaangażowanie społeczne uwiarygodnia firmę w oczach opinii publicznej i buduje jej pozytywny wizerunek na zewnątrz. Jednakże, co ważniejsze, tego typu działania przyczyniają się do rozwiązania licznych problemów społeczeństwa oraz pomagają mu rozwijać się w sposób zrównoważony.
Nadesłał:
ap
|