Centra usług szansą dla bezrobotnych finansistów
Komisja Nadzoru Finansowego alarmuje: zatrudnienie w sektorze bankowym spadnie o ok. 10 tys. osób. Część banków będzie musiała zlikwidować niektóre placówki. Szansą dla bezrobotnych bankowców i finansistów są rozwijające się mimo kryzysu centra usług.
Według analiz DiS do 2010 r. zatrudnienie tego typu przedsiębiorstwach powinno zwiększyć się o ok. 20 tys. osób.
Ogromną szansą dla rozwoju polskiej gospodarki są inwestycje zagraniczne. W ramach przeciągnięcia do Polski inwestorów rząd oferuje zachęty finansowe i pomoc publiczną.
Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych w 2009 r. Ministerstwo Gospodarki zamierza przeznaczyć około 96 mln euro na rozbudowę istniejących i utworzenie nowych centrów usług, centrów IT oraz centrów badawczo-rozwojowych. Centra usług działają w trybie SSC (shared services centers) - pracując na rzecz realizacji działań wewnętrznych dla dużej i rozproszonej korporacji, lub BPO (business process outsourcing) - jako samodzielne jednostki obsługujące zewnętrzne, często konkurujące ze sobą przedsiębiorstwa. Świadczą usługi z różnych dziedzin działalności wielkich korporacji takich jak: zaawansowanych technologii, finansów i bankowości ale także elektroniki, przemysłu motoryzacyjnego, telekomunikacji czy konsultingu. Niskie koszty pracy, wykwalifikowana i wykształcona kadra, rozwinięta infrastruktura telekomunikacyjna, położenie geograficzne jak również przychylność władz lokalnych przyciągają zagranicznych inwestorów do Polski.
- Polska, wciąż jest na czele listy krajów najbardziej atrakcyjnych dla zachodnich inwestorów. Spowolnienie gospodarcze na świecie doprowadziło do tego, że zagraniczne koncerny w ramach redukcji kosztów chętnie wydzielają i przenoszą nieprodukcyjne jednostki organizacyjne firmy do tańszych lokalizacji. Rozwój centrów usług to ogromna szansa dla Polski - nowe miejsca pracy, unowocześnienie infrastruktury, wdrożenie nowych technologii czy wzrost efektywności polskich przedsiębiorstw" - mówi Thierry Iovane, Dyrektor na Europę i Amerykę Łacińską, Chartered Insitute of Management Accountants (CIMA).
Praca w centrach usług
Pierwszy atak kryzysu w Polsce minął. Rynek pracy się uspokoił i pracodawcy znowu zaczynają zatrudniać. Poszukiwani są specjaliści IT, żołnierze, policjanci, pracownicy branży turystycznej. W centrach usług zatrudnienie znajdą m.in. informatycy, specjaliści od finansów i bankowości, analitycy biznesowi, księgowi. „Praca w centrach usług jest doskonałą okazją do zdobycia doświadczenia i podniesienia kwalifikacji. Dostęp do wiedzy, praca w międzynarodowym środowisku, przejrzysta ścieżka kariery przyciągają pracowników w całej Polsce. W centrach usług liczą się kompetencje pracownika, a nie tylko jego wykształcenie. Atutem Polski jest atrakcyjne zaplecze naukowe. Wyższe uczelnie chętnie współpracują z firmami należącymi do centrów usług, a zagraniczne koncerny zaglądają na polskie uczelnie w poszukiwaniu talentów" - dodaje Iovane.
Finansiści w centrach usług
Praca w centrach usług to szansa dla polskich finansistów, bankowców, a także księgowych, zarówno tych z dużym doświadczeniem, jak i rozpoczynających swoją karierę. „Gotowość do podnoszenia kwalifikacji i chęć rozwoju pracownika są bardzo ważne dla pracodawców. Osoby, które chcą osiągnąć sukces w centrach usług muszą zaplanować swoją drogę zawodową. W większości przypadków to pracodawcy wspólnie z pracownikiem planują jego dalszy rozwój. Szkolenia, kursy i międzynarodowe kwalifikacje to obligatoryjne etapy drogi do sukcesu jakie muszą przejść polscy finansiści." - podsumowuje Iovane.
NOTA REDAKCYJNA:
Dane użyte w informacji prasowej pochodzą z „Raportu o sytuacji banków w 2008 roku" przygotowanego przez Komisje Nadzoru Finansowego; Raportu DIS „Przegląd 300 międzynarodowych centrów usług" (październik 2008).
Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) to instytut zajmujący się kształceniem profesjonalistów z dziedziny zarządzania finansami. Oferuje międzynarodowy program kwalifikacji zawodowych w dziedzinie tzw. rachunkowości zarządczej (ang. management accountancy). CIMA gromadzi obecnie 171,000 członków oraz studentów w 165 krajach świata. Program szkoleniowy poświęcony jest wyłącznie kształceniu specjalistów na potrzeby pracy w środowisku biznesowym. Głównym obszarem zainteresowania CIMA jako kwalifikacji jest zarządzanie przedsiębiorstwem i rola strategicznej informacji zarządczej w tym procesie.
Nadesłał:
ap
|