Ciepło Systemowe w sieci


Ciepło Systemowe w sieci
2009-10-06
Nowoczesne, zintegrowane systemy informatyczne to narzędzia w coraz szerszym zakresie wykorzystywane przez firmy ciepłownicze. W czołówce firm inwestujących w nowe technologie IT są również dostawcy Ciepła Systemowego.

Ciepłownictwo jest bardzo wymagającą i trudną branżą, a głównym aspektem jej działania jest zapewnienie bezpieczeństwa dostaw i dostępności ciepła przez cały rok. Taki stan rzeczy zapewnia infrastruktura ciepłownicza i technologie, które nią zarządzają, w tym systemy IT.

Aktualnie trudno już sobie wyobrazić, że nagle i na długi czas, w naszych domach mogłoby zabraknąć ciepłej wody czy ogrzewania - takich przerw od lat nie odnotowują już Klienci i Konsumenci Ciepła Systemowego.

Osobliwość ciepłownictwa wynika z faktu stosowania zaawansowanych - a tym samym często skomplikowanych - technologii wytwarzania i dystrybucji samego produktu Ciepło Systemowe. Dochodzą do tego setki kilometrów sieci wymagających nadzoru specjalistów, monitoring bieżącego funkcjonowania systemów i urządzeń, ale także sprawna reakcja w przypadku wystąpienia ewentualnych zakłóceń. I wreszcie negatywne wyobrażenie branży, w której nowoczesne technologie to raczej abstrakcja, co akurat jest mylnym postrzeganiem, jakie narosło przez dziesięciolecia i co należy przy każdej okazji skutecznie zweryfikować.

W rzeczywistości zarówno sprawność działania firm ciepłowniczych, jak i infrastruktura oraz obsługa Klientów z roku na rok są na coraz wyższym poziomie. Jakość ciągle podąża za zmieniającymi się potrzebami Klientów i Konsumentów ciepła, a ze szczególną uwagą jakość usług przestrzegana jest przez firmy dostarczające Ciepło Systemowe. Standardy tych firm należą do najwyższych i sięgają, a nawet przekraczają poziom europejski. Każdy dostawca Ciepła Systemowego musi spełniać kryteria Karty Standardów, która jest jednym z warunków uczestnictwa w Programie Promocji Ciepła Systemowego. Oznacza to między innymi obowiązek spełniania lub dostosowywania się do nowoczesnych rozwiązań i technologii. Wobec tego, w przypadku dostawców Ciepła Systemowego stereotyp ciepłowni sprzed trzydziestu lat jest już całkowicie nieaktualny, bo coraz więcej przedsiębiorstw wspomaganych jest nowoczesnymi technologiami i systemami informatycznymi. Należą do nich między innymi telemetria, systemy ERP oraz GIS.

Telemetria jest techniką przesyłu wartości pomiarowych na odległość. Polega na umieszczaniu w terenie urządzeń, które dokonują pomiaru ilości pobranego ciepła oraz automatycznego przesyłu tych danych drogą radiową do komórek rozliczeniowych. Do przesyłania wyników pomiarów używa się zwykle układów radiowych, co oznacza, że pomiar poboru ciepła nie musi odbywać się z udziałem Klienta czy Konsumenta ciepła. Jego aktywność ogranicza się jedynie do korzystania z komfortu cieplnego, a pobór ciepła i jego odczyty odbywają się całkowicie bezobsługowo.
Jest to jeden z przykładów wsparcia pracy służb technicznych, coraz szerzej stosowany przez dostawców Ciepła Systemowego. Ma on także wpływ na dokonywanie zdalnego nadzoru i bieżącego sterowania pracą urządzeń ciepłowniczych. W ten sposób automatycznie wysyłane są okresowe zapytania, przyjmowane komunikaty alarmowe oraz gromadzone informacje historyczne o pracy urządzeń.

GIS (ang. Geographic Information System) to system informacyjny, służący do wprowadzania, gromadzenia, przetwarzania oraz wizualizacji danych geograficznych, którego jedną z funkcji jest wspomaganie procesu decyzyjnego. Niezależnie od celów przetwarzania informacji w GIS, punktem wyjścia są dane związane z lokalizacją obiektów i dane o infrastrukturze technicznej terenu. Opisy zasadniczo składają się z dwóch części: danych przestrzennych, zawierających informacje zarówno o kształcie i lokalizacji bezwzględnej poszczególnych obiektów w wybranym układzie odniesienia, jak również o ich rozmieszczeniu wzajemnym względem innych obiektów (topologia), oraz dane opisujące cechy ilościowe lub jakościowe obiektów niezwiązane z ich umiejscowieniem w przestrzeni.
System gwarantuje dostawcom Ciepła Systemowego szybki dostęp do rzetelnej i kompletnej informacji technicznej oraz z powodzeniem wspiera działalność handlową, inwestycyjną i eksploatacyjną. Poprzez wykorzystywanie cyfrowych map, które uwzględniają istniejące i planowane sieci oraz infrastrukturę, możliwe jest efektywne zarządzanie instalacjami oraz optymalizowanie ich pracy (bieżącej i długoterminowej), a także wykonywanie modernizacji czy realizacji nowych podłączeń.

ERP (ang. Enterprise Resource Planning) pozwala na zarządzanie zasobami przedsiębiorstwa lub grupą współpracujących ze sobą przedsiębiorstw ze wspomaganiem w postaci zaawansowanych systemów informatycznych. Istotą systemu jest gromadzenie różnych danych, wykonywanie na nich operacji w celu optymalizacji wykorzystania zasobów oraz zachodzących procesów. Wszystko odbywa się w oprogramowaniu modułowym, czyli niezależnych choć współpracujących ze sobą aplikacji. Takie zaawansowanie informatyczne jest szczególnie istotne z uwagi na fakt, że w ciepłownictwie dochodzi do konsolidacji branży poprzez zakup spółek i/lub tworzenie grup kapitałowych. Ma to także wpływ na aktywne pozyskiwanie nowych Klientów. Systemy klasy ERP, wykorzystując różne moduły, optymalizują zarządzanie tymi procesami na poziomie controllingu czy realizacji projektów. Za sprawą stosowania zintegrowanych systemów klasy ERP przez nowoczesne przedsiębiorstwa ciepłownicze, do których należą dostawcy Ciepła Systemowego, technologia ta w branży ciepłowniczej z pewnością będzie się rozwijać.

Nowoczesne systemy informatyczne, wdrażane w coraz szerszym zakresie przez dostawców Ciepła Systemowego, wpływają na ciągłą poprawę jakości obsługi Klientów i Konsumentów. Stały monitoring i wynikające z tego błyskawiczne reagowanie na zmiany w działaniu sieci zdecydowanie przyczyniają się do zwiększania niezawodności i bezpieczeństwa przesyłu Ciepła Systemowego. Dzięki nowym technologiom skraca się czas usuwania ewentualnych zakłóceń, a przerwy remontowe są precyzyjnie planowane. Wszystkie te działania prowadzą do optymalizacji pracy systemów, wzrostu ich efektowności i wydajności oraz minimalizowania przerw w dostawie Ciepła Systemowego, przez co Klienci mają większą pewność ciągłości usługi oraz bezpieczeństwa jego użytkowania. Do tego dochodzi także wyższa sprawność w zakresie obsługi Klienta.
Inwestycje w najbardziej zaawansowane technologie to kolejne potwierdzenie wyjątkowości, atrakcyjności i nowoczesności Ciepła Systemowego, które uhonorowane zostało w tym roku Godłem “Teraz Polska”.

Nadesłał:

KONCEPTLAB
http://

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl