Citroen Mistrzem Świata Konstruktorów!
Citroën wzbogaca swoją bogatą kronikę sukcesów o nowy triumf!
Ostatnia runda Rajdowych Mistrzostw Świata, rozegrana w Walii, przyniosła rozstrzygnięcie: mistrzem w Kategorii Konstruktorów w sezonie 2008 został Citroën!*. Po zwycięstwach zespołowych w latach 2003, 2004 i 2005, Citroën wzbogaca swoją bogatą kronikę sukcesów o nowy triumf, uzupełniając w ten sposób wygraną w kategorii indywidualnej, którą już wcześniej zapewnili sobie Mistrzowie Świata w klasyfikacji kierowców - Sébastien Loeb i Daniel Elena.
Zajmując w Walii 1 i 3 miejsce, załogi Citroëna - Loeb/Elena i Dani Sordo/Marc Martí, obronili posiadaną przez zespół przewagę punktową, dającą zwycięstwo w obydwu kategoriach. Po nagłych przymrozkach w okolicach Swansea odcinki specjalne rajdu - jak wijąca się w lesie trasa OS 16/18 Rheola, czy biegnąca przez park Margam OS17/19 - były oblodzone. Dwa przejazdy pętli stanowiącej trzeci, niedzielny etap rajdu, przejeżdżane dwukrotnie, obejmowały w sumie 96,10 km jazdy na czas - wystarczająco dużo, by stać się areną zaciętej walki o wygraną i o tytuł.
Loeb i Elena, rozpoczynając etap ze stratą tylko 7,3 s wobec lidera, nie poprzestawali na swojej drugiej pozycji, lecz walczyli o wygranie rajdu, korzystając z tego, że ich koledzy Dani Sordo i Marc Martí, jadący drugim Citroënem C4 WRC, dzięki zajmowanej trzeciej pozycji ubezpieczali zdobycz punktową dla zespołu. Po pierwszym oesie dnia pięciokrotnym Mistrzom Świata* do odrobienia zostały 2,2 s. Na następnym zyskali kolejne 0,8 s. i po pierwszej pętli od lidera dzieliło ich 1,4 s. C4 WRC z nr startowym 1 wyszedł na prowadzenie na ostatnim oesie rajdu i całego sezonu! Loeb jest pierwszym zawodnikiem francuskim, który wygrał Rajd Wlk. Brytanii. Zwyciężając po raz 11 w tym roku, Loeb i Elena ustanawiają nowy rekord pod względem liczby rund wygranych w jednym sezonie.
„Zdobywając tytuły mistrzowskie w obydwu kategoriach, osiągnęliśmy cel postawiony przed zespołem na początku sezonu" - powiedział Gilles Michel, Dyrektor Generalny Citroëna.- „W ten sposób Citroën pokazał pełnię swoich możliwości. Gratuluję naszym zawodnikom konsekwencji i regularności, dzięki którym odnosili sukcesy od początku do końca sezonu. Jestem dumny z całego zespołu Citroën Sport, z poziomu ambicji i profesjonalizmu. C4 WRC były wzorem niezawodności i konkurencyjności we wszystkich rundach, dowodząc, że marka Citroën oznacza dziś najwyższy poziom techniczny."
Na podium w Cardiff swojej radości i wzruszenia nie krył Olivier Quesnel. „Po satysfakcji, jaką dał nam tytuł mistrzowski Loeba i Eleny w Japonii, niezwykle przyjemnie jest przeżyć chwile sportowego szczęścia po raz drugi" - powiedział szef zespołu Citroën Sport.- „Sukces ten cieszy nas tym bardziej, że wywalczony został w tak trudnych warunkach. Ostatni rajd był taki, jak cały sezon: pełen zaciętej walki, toczącej się do samego końca. Nasze załogi były szybkie, a auta niezawodne. Wygrywamy rajd i sezon, w dodatku podwójnie: to wielka chwila dla naszej marki. Osiągnęliśmy cel, jaki stawialiśmy sobie od pierwszej rundy. Cieszymy się niezmiernie, ale nie poprzestajemy na tym. Już wkrótce rozpocznie się rajdowy sezon 2009. Uczcimy nasz triumf, ale zaraz potem cały zespół Citroën Sport zabierze się do pracy, aby spróbować obronić nasze zdobycze także w przyszłym roku."
„Po zdobyciu wraz z Danielem piątego indywidualnego Mistrzostwa Świata, z radością jechałem dla zespołu, by przyczynić się do wygranej Citroëna wśród konstruktorów" - komentował uszczęśliwiony Sébastien Loeb.- „Udało nam się i jest to wspaniała nagroda dla wszystkich, którzy pracowali na ten sukces przez cały rok. Cieszę się tym bardziej, że nie jechaliśmy z wyrachowaniem tylko po potrzebne punkty, lecz przy okazji także wygraliśmy niezmiernie trudny rajd. Trudny i bardzo niebezpieczny, z winy przepisów, które zakazywały przejazdów „zerówek" [zawodnicy otwierający stawkę, dostarczający zespołom fabrycznym informacji o warunkach na trasie - przyp. tłum.] i użycia opon innych niż szutrowe. niknięcie pułapek i ukończenie rajdu przed naszym głównym rywalem sprawia nam ogromną satysfakcję!"
„Na starcie do ostatniej rundy mieliśmy jasno określone zadanie" - komentował swoim śpiewnym akcentem uśmiechnięty Dani Sordo.- „Cieszę się, że wykonaliśmy je i to w taki sposób: jeszcze powiększając posiadaną przewagę. Przez cały sezon nasza załoga starała się regularnie gromadzić punkty dla zespołu. Dzisiaj Citroën został Mistrzem Świata* - to cudowna nagroda za nasze starania - mam na myśli nie tylko zawodników, lecz wszystkich, którzy na ten sukces pracowali."
Rajd w liczbach
Miejsca Citroënów C4 WRC i strata do lidera na kolejnych odcinkach specjalnych.
Etap 1
Sébastien Loeb /
Daniel Elena
Dani Sordo / Marc
Martí
OS1: Hafren 1 (3,67 km) odwołany
OS2: Sweet Lamb 1 (4,28 km) 8 / + 10,5 s 13 / + 14,1 s
OS3: Myherin 1 (18,28 km) 3 / + 4,8 s 4 / + 6,7 s
OS4: Hafren 2 (3,67 km) odwołany
OS5: Sweet Lamb 2 (4,28 km) 1 13 / + 10,8 s
OS6: Myherin 2 (18,28 km) 2 / + 11,5 s 4 / + 13,3 s
OS7: Walter Arena 1 (2,29 km) 2 / + 2,4 s 4 / + 2,8 s
OS8: Walter Arena 2 (2,29 km) 1 4 / + 0,8 s
Etap 2
Sébastien Loeb /
Daniel Elena
Dani Sordo / Marc
Martí
OS9: Resolfen 1 (30,68 km) 3 / + 23,5 s 1
OS10: Halfway 1 (18,57 km) 2 / + 5 s 4 / + 21 s
OS11: Crychan 1 (14,86 km) 3 / + 3,1 s 1
OS12: Resolfen 2 (30,68 km) 2 / + 15,5 s 6 / + 19,6 s
OS13: Halfway 2 (18,57 km) 1 4 / + 7,2 s
OS14: Crychan 2 (14,86 km) 5 / + 8,4 s 7 / + 7,4 s
OS15: Superoes Cardiff (0,99 km) 1 5 / + 1,4 s
Etap 3
Sébastien Loeb /
Daniel Elena
Dani Sordo / Marc
Martí
OS16: Rheola 1 (27,96 km) 1 3 / + 10,3 s
OS17: Port Talbot 1 (20,09 km) 1 3 / + 10,6 s
OS18: Rheola 2 (27,96 km) 1 5 / + 24,5 s
OS19: Port Talbot 2 (20,09 km) 1 4 / + 14,6 s
Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:
Etap 1: OS1: odwołany; OS2: Sébastien Ogier (Citroën C4); OS3: Jari-Matti Latvala
(Ford Focus); OS4: odwołany; OS5: Sébastien Loeb (Citroën C4); OS6 i OS7: JM.
Latvala; OS8: S. Loeb.
Etap 2: OS9: Dani Sordo (Citroën C4); OS10: JM. Latvala; OS11: D. Sordo; OS12:
Mikko Hirvonen (Ford Focus); OS13: S. Loeb; OS14: JM. Latvala; OS15: S. Loeb.
Etap 3: OS16, OS17, OS18 i OS19: S. Loeb.
Najskuteczniejsi:
S. Loeb, 8 najlepszych czasów; JM. Latvala, 5; D. Sordo, 2; M.
Hirvonen, 1 - S. Ogier, 1 (2 odcinki specjalne zostały odwołane).
Kolejni liderzy rajdu: OS2 do OS5: S. Ogier; OS6 do OS18: JM. Latvala; OS19: S.
Loeb.
Klasyfikacja końcowa na mecie 76 Rajdu Wlk. Brytanii - Walia*
1. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) 2 h 43 min 09,6 s
2. JM. Latvala/M. Anttila (Ford Focus) + 12,7 s
3. D. Sordo/M. Martí (Citroën C4) + 1 min 20,6 s
4. P. Solberg/P. Mills (Subaru Impreza) + 1 min 59,6 s
5. PG. Andersson/J. Andersson (Suzuki X4) + 4 min 04,1 s
6. F. Duval/D. Giraudet (Ford Focus) + 5 min 07,8 s
7. T. Gardemeister/T. Tuominen (Suzuki X4) + 5 min 25 s
8. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 5 min 38,8 s
9. M. Wilson/S. Martin (Ford Focus) + 8 min 13,9 s
10. B. Clark/P. Nagle (Ford Focus) + 9 min 53,1 s
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Konstruktorów) po rundzie
15/15:*
1. Citroën-Total, 191 punktów; 2. Ford, 173 pkt; 3. Subaru, 98 pkt; 4. Stobart, 67 pkt; 5.Suzuki, 34 pkt.; 6. Munchi's, 22 pkt.
Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (klasyfikacja Kierowców) po rundzie 15/15:*
1. S. Loeb, 122 pkt; 2. M. Hirvonen, 103 pkt; 3. D. Sordo, 65 pkt; 4. JM. Latvala, 58 pkt;
5. C. Atkinson, 50 pkt; 6. P. Solberg, 46 pkt; 7. F. Duval, 25 pkt; 8. H. Solberg, 22 pkt; 9. G.Galli, 17 pkt; 10. M. Wilson, 15 pkt; 11. U. Aava, 13 pkt; 12. PG. Andersson, 12 pkt; 13. T.Gardemeister, 10 pkt; 14. F. Villagra, 9 pkt; 15. C. Rautenbach, 9 pkt; 16. A. Mikkelsen, 5 pkt; 17. JM. Cuoq, 2 pkt; 18. M. Rantanen, 2 pkt (...) 21. S. Ogier, 1 pkt.
* Klasyfikacja ta będzie oficjalna po opublikowaniu oficjalnych wyników przez FIA
Nadesłał:
promo
|