Citroen w walce o przedłużenie zwycięskiej serii


Citroen w walce o przedłużenie zwycięskiej serii
2009-04-02
Po ubiegłorocznej nieobecności w kalendarzu WRC, w 2009 r. Rajd Portugalii (2-5 kwietnia) wraca do serii Rajdowych Mistrzostw Świata.

Dla zespołu Citroën Total WRT, który dwa lata temu uplasował na podium obydwa C4 WRC, rajd będzie okazją do oceny prawdziwego potencjału swoich sił na trasach szutrowych.

Sébastien Loeb i Daniel Elena, w bieżącym sezonie na razie niepokonani, będą starali się kontynuować zwycięską passę. Dla Daniego Sordo i Marca Martí dodatkowym źródłem motywacji do walki o jedno z czołowych miejsc będzie bliskość rodzinnej Hiszpanii.
Rajd Portugalii, mający długie tradycje jako runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, powraca z zupełnie nowymi trasami, wytyczonymi wokół stadionu w Algarve, który służy jako baza i arena widowiskowego superoesu, niezmiernie popularnego wśród portugalskich kibiców. Loeb i Elena, zwycięzcy trzech pierwszych rund bieżącego sezonu, stają na starcie pierwszego w tym roku całkowicie szutrowego rajdu z ambicją potwierdzenia swojego prymatu.

„Citroën C4 WRC jest skuteczny na każdej nawierzchni" - podkreśla pięciokrotny Rajdowy Mistrz Świata Kierowców.- „Dowodzą tego nasze ostatnie triumfy w deszczu w Irlandii, na śniegu w Norwegii i na mieszanych trasach Cypru. W Portugalii czeka nas runda bardziej klasyczna. Jeżeli uzyskamy w niej wysokie miejsce, będzie to dobra prognoza na wszystkie następne rajdy szutrowe w tym sezonie". Jeśli Loeb wygra w Portugalii, będzie to jego 51 zwycięstwo w RMŚ. „Moim celem jest walczyć o najlepszy czas na każdym odcinku. Będziemy atakować od samego startu i zobaczymy, jak potoczą się wydarzenia" - mówi.

Dani Sordo i Marc Martí po dobrym rozpoczęciu sezonu (mają na swoim koncie już 17 pkt) przystąpią do czwartej rundy z dużymi ambicjami: „Jestem ciekaw nowych oesów" - mówi Sordo.- „Lubię ten rajd, jego trasy wytyczone w zróżnicowanym terenie - niektóre wąskie, inne szersze i bardzo szybkie. Jest on jakby podsumowaniem tego, co niosą rajdy Argentyny, Grecji i Sardynii" .

Dani Sordo liczy na obecność i doping hiszpańskich kibiców, którzy na pewno wybiorą się na najdalszy kraniec Półwyspu Iberyjskiego, aby oglądać rajd. „Pragnę pokazać się przed swoją publicznością z jak najlepszej strony. Bardzo lubię rajdy, w których można liczyć na taki entuzjazm i wsparcie ze strony widzów. Tak samo jak w 2007 r., za cel stawiam sobie jedno z miejsc na podium" - mówi hiszpański kierowca.

W Rajdzie Portugalii Citroëny C4 WRC po raz pierwszy wystąpią w wersji homologowanej na rok 2009. W obu samochodach zespołu Citroën Total World Rally Team dokonane zostały drobne modyfikacje silnika, skrzyni biegów i zawieszenia.

Trzy pytania do Sébastiena Loeba
Rajd Portugalii wraca do RMŚ po rocznej przerwie. Co Pan o nim powie?

„To naprawdę piękny rajd, na pewno zasługujący na miejsce w kalendarzu sezonu. Gromadzi bardzo liczną i wymagającą publiczność. Zawsze spotykamy się tam z sympatycznym przyjęciem. Podoba mi się to, że rajd jest dla tych ludzi naprawdę wielkim wydarzeniem. Lubię portugalskie oesy, bo są po prostu piękne. Cenię je za spore zróżnicowanie - są tam różne rodzaje podłoża i zmienne profile drogi. Ogólnie, zawsze czujemy się tam dobrze. Myślę, że wszystkie okoliczności nam sprzyjają i czeka nas przyjemny weekend".

To pierwszy w tym sezonie rajd stuprocentowo szutrowy. Czy można go traktować jako zapowiedź na dalszy ciąg sezonu?

„Jestem pewien, że załoga, która uzyska dobre wyniki w Portugalii i będzie zadowolona z zachowania swojego samochodu, może później z większym optymizmem czekać na rajdy Argentyny, Sardynii i Grecji. Na razie mamy za sobą trzy nietypowe rundy, więc Portugalia będzie pierwszym w tym sezonie rajdem, który jest pod każdym względem bliski wzorcowej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata. Na obecnym stopniu zaawansowania prac nad naszymi Citroënami C4 WRC wiemy już, na co nas stać. Co ciekawe, na Cyprze użyliśmy takich samych regulacji auta, jak w Wielkiej Brytanii - to pokazuje, jak  wszechstronne są nasze samochody w każdym terenie".

Wygrał Pan trzy pierwsze rajdy sezonu - to osiągnięcie bez precedensu w Pana karierze. Czy w takiej sytuacji pojawia się myśl o zrobieniu wielkiego szlema i pociągnięciu serii zwycięstw przez wszystkich dwanaście rund sezonu?

„Jeśli patrzeć na te rajdy oddzielnie, uważam, że jesteśmy w stanie wygrać każdy z nich. To nie jest niemożliwe, szczególnie, że wygrywaliśmy już w każdym terenie i w każdych warunkach. Ale wszystkie w jednej nieprzerwanej serii? Dwanaście rajdów z rzędu to bardzo dużo. Choć świetnie zaczęliśmy ten sezon, nie myślę o takim wyczynie. W zeszłym roku wygraliśmy 11 razy na 15 startów i chyba to jest chyba bliższe realnych możliwości. Do każdego rajdu podchodzę z osobna, a celem ostatecznym jest tytuł mistrzowski na koniec sezonu".


RAJD PORTUGALII od A do Z
Rajd Portugalii Vodafone (runda 4/12) (2 - 5 kwietnia 2009).

Nawierzchnia: szuter.

Miejsce: Vilamoura.

Informacje praktyczne: Baza rajdu, park serwisowy i biuro prasowe znajdują się na „Estadio Algarve » w Almancil, o 8 km od Faro. Różnica czasu pomiędzy Portugalią (GMT+1) a Francją (GMT+2) wynosi jedną godzinę.
Gdy w Portugalii jest godzina 7:00, we Francji jest 8:00. Pierwszego dnia rajdu - w piątek 3 kwietnia - słońce wzejdzie w Faro o godz. 7:16, a zajdzie o 19:56.

Sprawy techniczne: Trzy Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone będą w nowe silniki, które zostaną następnie wykorzystane także w rajdach Argentyny i Włoch (Sardynii). Na Portugalię i Argentynę każda załoga ma do dyspozycji komplet zapasowy, złożony z jednej skrzyni biegów, jednego mechanizmu różnicowego i jednej turbosprężarki.
Przekładnie kierownicze i ramy pomocnicze pod silnikiem zostaną zaplombowane przed startem w Portugalii i będą musiały następnie wystarczyć na Rajd Argentyny.

Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 46 szt. opon Pirelli Scorpion 205/65 o twardej mieszance. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.

Zapoznanie: Zaplanowane na wtorek 31 marca, w godz. od 8:00 do 20:00 i na środę 1 kwietnia w godz. 8:00-18:00. Podczas przejazdów zapoznawczych nie wolno przekraczać prędkości 70 km/h (ewentualnie niższej tam, gdzie
ograniczają ją odpowiednie znaki).

Odcinek testowy: odbędzie się we czwartek 2 kwietnia, w godz. od 8:00 do 12:00 w Vale Judeu.

Konferencja prasowa przed rajdem: we czwartek 2 kwietnia, o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.

Uroczystość startu: we czwartek 2 kwietnia, od godz. 16:45.

Trasa: o całkowitej długości 1164,99 km, w tym 18 odcinków specjalnych (12 różnych) o łącznym dystansie 361,36 km.

Program szczegółowy:
Etap 1: czwartek 2 i piątek 3 kwietnia: 429,19 km, w tym 7 OS (4 różne) na łącznym dystansie 136,21 km. Czwartek 2 kwietnia: OS1: Superoes Estadio Algarve 1 (2,21 km); parc fermé o godz. 17:00. Piątek 3 kwietnia: Serwis A (9:10/15 min.). OS2: Ourique 1 (23,42 km); OS3: Silves 1 (21,54 km); OS4: Malhao 1 (22,04 km). Komasacja (13:20/15 min.). Serwis B (13:35/30 min). OS5: Ourique 2 (23,42 km); OS6: Silves 2 (21,54 km); OS7: Malhao 2 (22,04 km); Serwis C (18:00/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.

Etap 2: sobota 4 kwietnia: 467,30 km, w tym 6 odcinków specjalnych (3 różne) na łącznym dystansie 145,18 km. Serwis D (8:40/15 min.); OS8: Santa Clara 1 (22,61 km); OS9: Almodovar 1 (27,18 km); OS10: Vascao 1 (22,80 km). Komasacja (13:05/15 min.). Serwis E (13:20/30 min.). OS11: Santa Clara 2 (22,61 km); OS12: Almodovar 2 (27,18 km); OS13: Vascao 2 (22,80 km). Serwis F (18:00/45 min.). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.

Etap 3: - niedziela 5 kwietnia: 268,50 km, w tym 5 odcinków specjalnych (3 różne) na łącznym dystansie 79,97 km. Serwis G (6:50/15 min.); OS14: Loulé 1 (22,65 km); OS15: S. Bras Alportel 1 (16,23 km); Serwis H (10:01/30 min.). OS16: Loulé 2 (22,65 km); OS17: S. Bras Alportel 2 (16,23 km); OS18: Superoes Estadio Algarve 2 (2,21 km). Meta o godz. 14:10.

Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 5 kwietnia od godz. 14:45.
Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 5 kwietnia, w biurze prasowym rajdu, od godz. 15:30.

Nowości: Rajd korzysta z tej samej infrastruktury, co dawniej, ale jego trasa została w znacznej części wytyczona na nowo. W piątek zupełnie nowym odcinkiem będzie Silves (OS3 i 6), a Ourique (OS2 i 5) oraz Malhao (OS4 i 7) zostały poważnie zmienione. W sobotę odcinkami zmodyfikowanymi będą Santa Clara (OS8 i 11) i Almodovar (OS9 i 12), a całkowicie nowym - Vascao (OS10 i 13). Trzeciego dnia rajdu tylko odcinek S. Bras de Alportel (OS15 i 17) będzie identyczny jak w roku 2007, natomiast Loulé (OS14 i 16) zmieniono na tyle, że jest nową wersją odcinka znanego z przeszłości.

Statystyki załóg przed rajdem Norwegii:
Sébastien Loeb/Daniel Elena: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1999 (Saxo Kit-Car/nie ukończ.).
Liczba startów w WRC: 116. Pierwsze zwycięstwo w Mistrzostwach Świata: Rajd Niemiec w 2002 r. (Xsara). Liczba zwycięstw w Mistrzostwach Świata: 50. Tytuły Mistrza Świata WRC: 5 (od 2004 do 2008).
Dani Sordo: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 2003 (18 m.). Liczba startów w WRC: 62. Tytuł w kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Marc Martí: debiut w Mistrzostwach Świata: Rajd Katalonii 1992 (21 m.). Liczba startów w WRC: 128. Tytuł w
kategorii Junior: 2005 (C2 S1600).
Historia startów załóg zespołu w Rajdzie Portugalii: Sébastien Loeb / Daniel Elena: wezmą w nim udział po raz drugi. Poprzedni wynik: 2007 (C4/1m.).
Dani Sordo: wystartuje na Cyprze po raz drugi. Poprzedni wynik: 2007 (C4/3m.).
Marc Martí: będzie to jego czwarty start w tym rajdzie. Poprzednie wyniki: 2007 (C4/3m.), 2000 (nie ukończ.), 1998 (20m.).

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl