Co dalej z polskimi meblami?


2009-03-09
Wszechobecny kryzys, który doprowadził do załamania się zachodnich rynków, w dużym stopniu wpływa na eksport polskich produktów na te rynki. Jedną z branż, których eksport produktów na rynki zagraniczne przeżywa swego rodzaju załamanie, jest branża meblarska.

Dotychczasowa działalność polskich producentów na rynkach zagranicznych ograniczała się głównie do sprzedaży ich produktów, natomiast rzadko kiedy promuje się markę. Często mówi się o szwajcarskiej czekoladzie, niemieckich samochodach, nawet o polskim oscypku. Dlaczego nie mówić więcej o polskich meblach i przedstawiać ich jako synonim dobrego produktu i dobrej jakości tego produktu, pochodzącego z Polski.

Prawie 90 procent produkcji polskich mebli trafia na rynki zachodnioeuropejskie. Dotąd producenci polskich mebli osiągali rozwój w tempie dwucyfrowym i dalej mają szanse na osiąganie takich korzyści, natomiast kanały dystrybucji i poszukiwania nowych odbiorców zmieniają się.

W związku z tym, że ilość odbiorców polskich mebli na rynkach zagranicznych zmniejsza się w ostatnim czasie, producenci zaczynają przestawiać swoją produkcję, dostosowując ją do potrzeb polskiego rynku. Nie da się też ukryć, że chińska konkurencja nie śpi. Producenci z Chin w zaskakującym tempie zdobywają rynki europejskie, w tym rynek polski, zalewając je swoimi produktami. Przerzucenie produkcji na rynek polski nie zapełni całościowo potrzeb polskich producentów mebli, jedynie zaspokoi je w jakimś stopniu. Jednak większość polskich producentów mebli głównie na chłonnych rynkach zachodnich znajdowała rynek zbytu dla swoich produktów.

Niestety większość polskich mebli, które są eksportowane za granicę nie ma znanej marki na poszczególnych rynkach. Stwarza to sytucję, że dobre polskie wyroby nie są znane u odbiorców zagranicznych. Należy częściej myśleć o promowaniu produktów oraz wyrobieniu rozpoznawalności polskich marek. Wyrobienie pozycji polskiego markowego producenta za granicą jest dzisiaj trudne i kosztowne, ale bez promocji niemożliwe jest pełnowartościowe funkcjonowania produktu na danym rynku odbiorców. Polscy producenci produkują wyroby o bardzo wysokiej jakości. Z tego też powodu należy więcej inwestować we wszelkie działania promocyjne.

Celem jest wsparcie działań sprzedażowych przy jednoczesnym wzmocnieniu wizerunku polskiego produktu. Nie da się ukryć, że są to działania długofalowe, ale czy nie warto inwestować w poprawę świadomości klientów zagranicznych o jakości polskich produktów? Konsekwencją tego typu inwestycji, powinien być wzrost popytu.

Kolejną szansą dla polskich spółek meblarskich jest budowanie relacji, które będą poszerzać krąg odbiorców, zarówno na rynku polskim, jak i na rynkach zagranicznych. Określona dywersyfikacja kanałów dystrybucji w znaczący sposób będzie wpływać na zwiększenie ilości kontrahentów. Pozyskiwanie nowych kontaktów i relacji biznesowych nie musi odbywać się tylko tradycyjnymi metodami, typu targi. Targi są tylko jednorazowym wydarzeniem, a tu chodzi zarazem o nowocześniejsze metody oraz o długofalowe relacje handlowe.

W dobie XXI wieku należy poszukiwać nowych form działalności i budowania marki, a takie właśnie możliwości stwarza Internet. Jest to miejsce nawiązywania relacji, które prowadzą do transakcji. Jedną z metod jest funkcjonowanie na poszczególnych portalach / wortalach branżowych. Firma ma możliwość zainstenienia w sieci i przedstawienia swojej oferty potencjalnym kontrahentom, co w dużej mierze prowadzi zazwyczaj do konkretnych transakcji. Obecnie jest to jedno z podstawowych sposobów kontaktowania się z dostawcami i klientami, a także reklamowania się i promowania swoich produktów i marki. Szacuje się, że w Niemczech około 65 % transakcji odbywa się właśnie przez Internet.

Internet jest również podstawowym źródłem informacji o konkurencji, a także informacji o programach pomocych ze środków unijnych. W dużym stopniu obniża koszty, zarówno współpracy z obecnymi partnerami, jak i poszukiwania nowych partnerów biznesowych. Do pozyskiwania nowych partnerów służą internetowe platformy społecznościowo-transakcyjne, które ułatwiają relacje z klientami, obniżają ich koszt, a także znacząco wpływają na liczbę produktów eksportowych.

Wykorzystując najbardziej innowacyjne metody, a mianowicie platformy internetowe, polskie firmy meblarskie zwiększają swoje możliwości pozyskiwania coraz to nowszych rynków zbytu, a także budowanie znakomitej marki polskiej.

Marzena Walkowska

Specjalista ds. Marketingu i Komunikacji

BBEU Sp. z o.o.

Nadesłał:

BBEU

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl