Co, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w 2008 roku.


Co, gdzie, jak, z kim i dokąd? Analiza turystycznych wyborów zakupowych internautów w 2008 roku.
2009-01-28
Krócej, a częściej. W dwie osoby do Egiptu lub na egzotyczną Kubę. Najchętniej do 3 i 4 gwiazdkowych hoteli w Egipcie, Tunezji i Grecji. Najchętniej korzystaliśmy z ofert Neckermanna, a najwyżej ceniliśmy rezydentów Easy Travel.

Wartość cenowa jednej rezerwacji wzrosła niewiele, ilość wykupionych pakietów All Inclusive bardzo. Wakacje wciąż częściej kupujemy w ostatniej chwili, jednak planowanie podróży na kilka miesięcy przed wyjazdem, staje się modne i wygodne.

Portal turystyczny EasyGo.pl podsumował analitycznie wybory i zachowania polskich e-turystów w 2008 roku.

Kto, z kim, kiedy, na ile i za ile

Dwuosobowe wyjazdy turystyczne na 7 dni to wyraźny trend 2008roku. Roczna analiza bazy klientów EasyGo.pl wykazała, że aż 68,35% wszystkich rezerwacji to wyjazdy w parach. Skład osobowy 2+1 zajął drugą pozycję z wynikiem 16,91%, zaś skład 2+2 znalazł się na trzecim miejscu ze średnią 7,15%. Najrzadziej rezerwowano wycieczki w małych grupach, np. rezerwacje 7-osobowe. Taki segment to tylko 0,05% wszystkich sprzedaży portalu.

<Wykres 1>

Bezsprzecznie rozwijamy się podróżniczo i kupujemy coraz droższe imprezy. Jeszcze dwa lata temu średnia cena za rezerwację wynosiła w EasyGo.pl 3852,18 zł. W roku 2007 było to 3986,90 zł, a w badanym, 2008 roku już 4178,21 zł.

<Wykres 2>

Warto podkreślić, że wpływ na wzrost średniej ceny rezerwacji z całą pewnością miała obniżka cen kierunków egzotycznych. Spora grupa klientów zdecydowanie przestawiła swoje dotychczasowe zwyczaje i zamiast jednego z państw zlokalizowanych w basenie Morza Śródziemnego wybrała jeden z kierunków egzotycznych.

Tradycyjnie najczęściej podróżowaliśmy w okresie wakacji szkolnych. Najwięcej wyjazdów przypadło na lipiec 17,77% i sierpień 17,53%. Kolejną pozycję zajął wrzesień z wartością 15,4%. Na czwartym miejscu znalazł się czerwiec z wynikiem 11,57%.

Te cztery miesiące wyraźnie wskazują na poszerzanie ścisłego sezonu. Cieszy fakt, że Polacy zaczynają masowo doceniać równie atrakcyjne turystycznie, a jednak tańsze i dużo spokojniejsze miesiące, jakimi są czerwiec i wrzesień.

<Wykres 3>

Kierunki POP turystyki

Egipt, Egipt i jeszcze raz Egipt! Kraj faraonów to od lat bezsprzeczny numer jeden wśród ulubionych kierunków masowej turystyki naszych rodaków. Aż 28,49% wszystkich wyjazdów dotyczyło tego właśnie państwa. Na kolejnym miejscu z wynikiem niemal o połowę niższym, 16,44%, znalazła się Grecja. Trzecie miejsce w roku 2008 należy do Tunezji, do której wybrało się 14,19% klientów portalu. Miejsca od czwartego do dziesiątego zajęły kolejno: Turcja 11,16%; Włochy 10,07%; Hiszpania 6,82%; Bułgaria 3,87%; Austria 3,83%; Chorwacja 2,89% i na ostatnim miejscu portalowego TOP 10 znalazła się Francja z wynikiem 2,25%.

Ciekawym spostrzeżeniem jest fakt, że wśród krajów z pierwszej dziesiątki aż 8 to państwa Europejskie. Upadł tym samym mit o tym, że Polacy masowo wybierają, podobno tańsze, kraje arabskie.

<Wykres 4>

Kierunki egzotyczne

Wyjazdy egzotyczne stoją na ciekawym rozdrożu. Z jednej strony, przyzwyczailiśmy się, że są one plażową alternatywą dla wyjazdów narciarskich na przełomie roku. Z drugiej, znaczne obniżenie cen w kilku kierunkach egzotycznych sprawiło, że stały się one interesującą propozycją dla osób poszukujących nowych wrażeń podróżniczych w ciągu całego roku.

Liderem roku wśród kierunków egzotycznych została w ubiegłym roku Kuba z wynikiem 27,54% tego segmentu. Na drugiej pozycji znalazła się Tajlandia 12,29%, a na trzecim Meksyk z wynikiem 11,02%. Kolejne pozycje należą do: Kenii 10,59%; Sri Lanki 10,17%; Chin i Wenezueli, oba z wynikiem 6,78%; Dominikany 5,93%; Brazylii 5,08% i zamykających pierwszą dziesiątkę Wysp Zielonego Przylądka ze średnia 3,81%.

Warto zauważyć, że Kuba, Tajlandia i Meksyk to powtarzający się liderzy tej grupy. Duży spadek zanotowała, bardzo lubiana jeszcze kilka lat temu, Dominikana. Świetnie poradził sobie egzotyczny beniaminek roku. Debiutujące w polskiej turystyce masowej Wyspy Zielonego Przylądka skusiły sporą grupę klientów portalu i tym samym znalazły się w egzotycznym TOP 10.

<Wykres 5>

Hotele

Analiza ilościowa bazy klientów EasyGo.pl oraz jakościowa programu Opinie, który pozwala klientom portalu na dokonywanie własnych ocen goszczących ich hoteli pokazała, że najczęściej odwiedzanym obiektem w roku 2008 był czterogwiazdkowy, egipski Shams Safaga. Z jego gościnności postanowiło skorzystać aż 261 rodzin, par i singli. Klienci EasyGo.pl ocenili go na solidne 4,2 punktu w 5-cio stopniowej skali.

A tak przedstawia się pełny portalowy TOP 10 najczęściej wybieranych hoteli w 2008 roku:

  1. Hotel Shams Safaga, Egipt, 4 gwiazdki, rezerwowany 261 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,2 pkt.,
  2. Hotel Panorama, Tunezja, 3 gwiazdki, rezerwowany 237 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,0 pkt.,
  3. Hotel Medi Sea, Tunezja, 3,5 gwiazdki, rezerwowany 203 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to aż 4,1 pkt.,
  4. Hotel Kallia Beach, Grecja, Wyspa Kreta, 3 gwiazdki, rezerwowany 195 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,0 pkt.,
  5. Hotel Le Prince, Tunezja, 3 gwiazdki, rezerwowany 193 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,1 pkt.,
  6. Hotel Samara, Tunezja, 4 gwiazdki, rezerwowany 182 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 3,8 pkt.,
  7. Hotel Residence El Kantaoui, Tunezja, 3 gwiazdki, rezerwowany 174 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 3,9 pkt.,
  8. Hotel Nest, Grecja, Wyspa Rodos, 2 gwiazdki, rezerwowany 170 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 3,8 pkt.,
  9. Hotel Elpida, Grecja, Wyspa Kreta, 3,5 gwiazdki, rezerwowany 164 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,1 pkt.,
  10. Hotel Lomeniz, Grecja, Wyspa Rodos, 3,5 gwiazdki, 158 razy, średnia ocena klientów EasyGo.pl to 4,2 pkt.,

Wybory dokonywane przez internetowych turystów:

Kategoria obiektu

Średnia ilość dokonanych rezerwacji

Średnia przyznanych punktów

2 gwiazdki

7,23%

3,8

2,5 gwiazdki

2,47%

4,0

3 gwiazdki

37,93%

4,0

3,5 gwiazdki

9,29%

4,1

4 gwiazdki

29,50%

4,3

4,5 gwiazdki

2,15%

4,5

5 gwiazdek

8,23%

4,4

5,5 gwiazdki

0,04%

4,7


Obiekty 3 i 4 gwiazdkowe to dwie najczęściej wybierane i stosunkowo wysoko oceniane klasy hotelowe. Potwierdza się ubiegłoroczne spostrzeżenie, że nasi rodacy wciąż rozważnie i umiejętnie dobierają klasę obiektu do jego położenia, całkowitej oferty i ceny końcowej. Co ciekawe, portalowy program Opinie stał się doskonałym narzędziem wspierającym turystyczne wybory osób mniej zdecydowanych.

Biura

Teoretycznie, przez lata, najważniejszym elementem decydującym o wyborze oferty turystycznej była dla naszych rodaków cena. Zestawienie najchętniej wybieranych ofert w roku 2008 pokazuje zmiany w tym zakresie. Najchętniej wybierano oferty biura Neckermann, uznawanego potocznie za dość drogie. Jego wynik (12,3%) wszystkich sprzedanych imprez w portalu potwierdza z jednej strony wzrost zamożności klientów i wyższe kwoty przeznaczane na dobry jakościowo wypoczynek, a z drugiej elastyczność touroperatorów i przygotowywanie coraz ciekawszych, także finansowo, propozycji.

Biurowy ranking TOP 10 2008 wygląda następująco:

1. Neckermann 12,3%,
2. Ecco Holiday 8,6%,
3. Itaka 8,0%,
4. Exim Tours 7,7%,
5. Sun& Fun 7,5%,
6. Oasis Tours i Selectours 6,7%,
8. Orbis 5,7%,
9. Rainbow 5,1%,
10. Triada 3,5%.

Analiza jakościowa usług turystycznych to najważniejsza wartość prowadzonego przez EasyGo.pl programu Opinie. Dzięki niemu każdy podróżnik może wyrazić swoje własne zdanie nie tylko na temat hotelu i miejscowości turystycznej do której trafił, ale także na temat biura podróży, które przygotowało i przeprowadziło jego wycieczkę oraz pracy jego rezydentów. Jeżli chce, może dodać także własne zdjęcia i filmy, a tym samym oddać innym klientom rzeczywisty, a nie marketingowy, obraz tych miejsc.

Ocena biura podróży to składowa kilku elementów. Stosunku jakości usług do ich ceny, zgodności rzeczywistej oferty z opisem katalogowym, oceny pracy rezydenta w terenie, ogólnych spostrzeżeń dotyczących pracy organizatora oraz często bardzo ciekawych wniosków i uwag własnych klienta.

Jednym z najważniejszych elementów w całości oceny pracy biura podróży jest rezydent i jakość jego pracy. Oddelegowany do pracy w terenie pracownik równie dobrze może podnieść jego wartości jak i w znaczący sposób wpłynąć na ogólne zaniżenie końcowej oceny.

W roku 2008 najwyższe laury klienckie przypadły pracownikom biura Easy Travel. Klienci odpoczywający z tym touroperatorem przyznali jego rezydentom aż 4,8 pkt. Na 5 możliwych.

Pełny TOP 5 w tej kategorii przedstawia się następująco:

- Easy Travel 4,8 pkt.,
- Ecco Travel 4,4 pkt.,
- Adriatyk 4,1 pkt.,
- Orbis 4,0 pkt.,
- Rainbow Tours 4,0 pkt.

Oceny niskie, które wskazują, że ten element produktu turystycznego wymaga solidnego dopracowania przez poszczególne biura otrzymały:

- Pegas 2,9 pkt.,
- GTI 2,9 pkt.,
- Itaka 2,8 pkt.,
- Triada 2,7pkt.,
- Oasis Tours 2,5 pkt.

Warto podkreślić, że w ocenie klientów praca rezydenta często wpływa na końcowy efekt wielomiesięcznej i wytężonej pracy całego biura. Szkoda, jeżli praca jednego człowieka obraca w pył pracę całego sztabu zaangażowanych ludzi. Dzięki ocenom klientów programu Opinie, każde biuro otrzymuje informację i szansę na poprawę tego elementu.

Dojazd

Segment wycieczek lotniczych bije kolejne rekordy. 79,8% klientów portalu jako środek wakacyjnego transportu w 2008 roku wybrało samolot. Rok wcześniej było to 74,46%. 15,71% klientów zdecydowała się pojechać na wakacje własnym środkiem lokomocji, a tylko 4,49% wybrało autokar.

<Wykres 6>

Wyżywienie

Ewidentnie najczęściej wybieraliśmy świadczenia pakietu All Inclusive. Blisko połowa wszystkich klientów portalu (49,02%) w całym 2008 roku zdecydowała się na taką dyspozycję. Opcję śniadań i obiadokolacji (HB) wybrało dużo mniej, bo tylko 32,77% klientów, a bez wykupionego wyżywienia (OV) na wakacje pojechało w tym czasie 8,71% turystów. Na opcję, wykupu samych śniadań (BB) zdecydowało się 6,31% klientów portalu, a pełne, 3-posiłkowe wyżywienie (FB) wybrało zaledwie 0,60% podróżników.

W roku 2007 pakiet All Inclusive z wartością 37,46% przegrał z opcją śniadań i obiadokolacji (HB) 37,86%.

Takie wartości mogą wskazywać, że coraz częściej wypoczywamy stacjonarnie. Opcja All Inclusive jest bowiem korzystna przede wszystkim dla tych turystów, którzy stosunkowo dużo czasu spędzają na terenie obiektu hotelowego. 

<Wykres 7>

First czy last

Promocja typu last minute wygrywa. W 2008 roku aż 53,02% ofert została kupiona w ostatniej chwili. Alternatywna akcja marketingowa touroperatorów, wcześniej taniej, polegająca na dużych zniżkach w zamian za wcześniejsze rezerwacje zyskała sympatię 12,35% klientów portalu. Różnica wciąż bardzo wyraźna, ale trzeba pamiętać, że Polacy zalety ofert wcześniej taniej odkryli zaledwie 2-3 lata temu. Warto zatem podkreślić rozwój tej opcji. W 2007 roku skorzystało z niej 9,7% klientów EasyGo.pl. Roczny wzrost o 2,65% napawa zatem optymizmem.

Okiem managera - Mateusz Kazieczko, prezes zarządu EasyGo.pl

Analiza poszczególnych elementów nie przynosi większych niespodzianek. Turystyka rozwija równomiernie, planowo, adekwatnie do naszych podróżniczych aspiracji i finansowych możliwości. Masowo stawiamy na średnią i dobrą jakość w zamian za relatywnie niską cenę. Kuszą nas promocje, rabaty cenowe w ulubionych kierunkach, ale cieszą też duże obniżki w nowych, egzotycznych destynacjach. Podróżujemy częściej i dalej. Podsumowując rok 2008 trudno jednak pominąć wątek firstów i lastów.

Nie warto kupować wcześniej. Kupiłem w grudniu 2007w promocji first minute wakacje na sierpień 2008, a teraz lasty są tańsze. Oszuści! To przykładowy wpis i zarzut czytany na forach turystycznych i w publikacjach prasowych w 2008 roku. Czy jest to jednak, aby pełny, prawdziwy i uczciwy obraz?

Wakacje, jak każdy inny dość drogi, towar czy usługę należy kupować rozsądnie i przyglądać jej się wiloaspektowo. Błędem jest kierowanie się wyłącznie jednym marketingowym wskaźnikiem np. ceną.

Warto pamiętać, że oferty last minute kupujemy w ostatniej chwili godząc się, że nie zawsze dostaniemy konkretny, wypatrzony przez nas hotel czy kierunek podróży. Czasem okaże się, że nie ma wystarczającej dla naszej rodziny ilości miejsc w samolocie, że musimy przesunąć termin wylotu na inny, lub zgodzić się na wylot z np. z Katowic podczas gdy naszym najbliższym lotniskiem jest Gdańsk. Godzimy się na te utrudnienia i potencjalne niewygody w zamian za niższą cenę. Czasem niższą nawet od ceny oferty wcześniej taniej, kupionej 6-7 miesięcy przed wakacjami.

Kupując wcześniej taniej, kupujemy przede wszystkim ten hotel, który chcemy, z wylotem i powrotem na zaplanowane przez nas lotnisko, korzystamy z bardzo dużych rabatów, zyskujemy często dodatkowe atrakcje, których nigdy nie otrzymamy w cenie katalogowej w środku sezonu.

Oczywiście mogą zdarzyć się sytuacje, że cena oferty last minute będzie w sezonie niższa od tej sprzed kilku miesięcy opatrzonej hasłem wcześniej taniej. Trzeba jednak zawsze pamiętać, że cena ta będzie dotyczyć wyłącznie wybranych, ostatnich ofert, a szczegółowe warunki mogą diametralnie odbiegać od tych, które mieliśmy szansę kupić w grudniu, styczniu czy lutym. Taki los lastów.

Co zatem zrobić? Odpowiedz jest bardzo prosta. Wybierać oferty spośród takich, które albo gwarantują nam w pakiecie gwarancję stałej/niezmiennej ceny, albo dają szanse na indywidualne dokupienie takiej opcji. Owszem, uszczuplamy wówczas nasz rabat o kilkaset złotych, ale zyskujemy w zamian pewność niezmienności ceny, bez względu na wszelkie zawirowania finansowe na rynkach światowych, wojny, krachy giełdowe oraz święty spokój i uśmiech w czasie oczekiwania na swój wyjazd.

Nadesłał:

ap

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl