Co można „wrzucić” w koszty JDG?


2024-12-11
Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) i rozliczając ją na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej lub podatkiem liniowym przedsiębiorca może rozliczać koszty uzyskania przychodu (pomniejszyć dochód firmy o koszty) płacąc tym samym mniejszy podatek dochodowy.

Kluczem do sukcesu w prowadzeniu JDG jest nie tylko generowanie przychodów, ale również efektywne zarządzanie kosztami. – Wydatki ponoszone podczas prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej stanowią koszty przedsiębiorcy. Inaczej mówiąc są to koszty uzyskania przychodu – wyjaśnia Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl – Przedsiębiorca powinien stale analizować i optymalizować ponoszone koszty, aby zapewnić firmie rentowność – dodaje.

Czy każdy wydatek stanowi koszt, który możemy odliczyć?

Urząd Skarbowy uzna koszty firmowe za właściwe, jeśli będą poniesione w celu osiągnięcia przychodów i odpowiednio udokumentowane. Takim dokumentem jest np. faktura, rachunek, paragon z numerem NIP przedsiębiorstwa, bilety na trasy powyżej 50 km, na których widnieje m.in. NIP sprzedawcy, dowody zapłaty za przejazd autostradą czy dowody poniesienia opłat pocztowych – wylicza Beata Tęgowska.

Nie każdy wydatek można odliczyć. Liczą się tylko te, definitywne czyli bezzwrotne, wprost powiązane z prowadzoną działalnością i należycie udokumentowane – zaznacza ekspertka ds. księgowości. Jak dodaje musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy, czy koszt/ wydatek ma wpływ na zwiększenie przychodu?

VAT i kwestia tzw. kosztów firmowych

Czynni podatnicy VAT dokonując zakupów na potrzeby firmy obniżają podstawę opodatkowania i mają również możliwość obniżenia kwoty VAT. Po dokonaniu odpowiednich wydatków firmowych można obniżyć VAT od sprzedaży – odejmując od niego kwotę VAT od zakupów. Prawo do obniżenia podatku VAT od sprzedaży przysługuje, gdy dany koszt jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. – Ustawa o VAT przewiduje jednak szereg ograniczeń i wyjątków od tej reguły. Warto się z nimi zapoznać, żeby nie popełnić błędu. Pomocne mogą też być dostępne programy księgowe i zarządcze – podpowiada ekspertka Systim.

Co można wliczyć w koszty działalności gospodarczej?

Poniżej lista przykładowych wydatków, które można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wspólnych dla większości firm:

  • czynsz za lokal i opłaty za media,
  • abonament za telefon i Internet,
  • paliwo i części zamienne do auta,
  • wyposażenie biura (zakup sprzętu, materiałów biurowych itp.)
  • oprogramowanie komputerowe,
  • koszty poniesione na reklamę,
  • szkolenia
  • zakup towarów handlowych
  • usługi księgowe
  • odpisy amortyzacyjne
  • składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne
  • etc.

Czego na pewno nie można odliczyć?

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa katalog wydatków, które nie mogą być potraktowane jako koszty uzyskania przychodu. Pełny katalog wydatków nie kwalifikujących się jako koszty uzyskania przychodu znajduje się w art. 23 Ustawy
o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przykłady:

  • wydatki na ulepszenie środków trwałych (kosztem będzie amortyzacja środka uwzględniająca wydatki na ulepszenie),
  • wydatki na spłatę pożyczek i innych zobowiązań,
  • podatek dochodowy i podatek od spadków i darowizn,
  • grzywny i kary pieniężne,
  • koszty reprezentacji.

 

***

Systim.pl to nowoczesny program do zarządzania firmą łączący zalety programów ERP do obsługi sprzedaży, magazynu i księgowości oraz systemów typu Intranet i CRM, przeznaczony dla mikro, małych i średnich firm. 

Nadesłał:

WayCo

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl