Co sprawia, że klienci chętnie odwiedzają jedne galerie handlowe, a inne świecą pustkami?


2017-09-19
Wyobraźmy sobie funkcjonalny dom, który nie zapewnia prywatności, dużą salę koncertową bez sterowania światłem, centrum sportowe bez odpowiedniej wentylacji albo sklep, w którym jest tak głośno, że tuż po przekroczeniu jego progu zaczyna nas boleć głowa…

Często nie zdajemy sobie sprawy, że zapanowanie nad dźwiękiem jest tak samo ważne, jak odpowiednie oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzacja, a w przypadku obiektów handlowych także dobór asortymentu i jego odpowiednie wyeksponowanie.

Ważny kawałek tortu

Brytyjczycy spędzają rocznie około 18 dni na zakupach. Dla Polaków galerie handlowe to często miejsca, w których spędzają wolny czas. Jest to więc już ogromny i ciągle rozwijający się rynek. Stowarzyszenie Budownictwa Zrównoważonego  (Green Building Council GBC) w raporcie Zdrowie, komfort i produktywność w handlu (HEALTH, WELLBEING & PRODUCTIVITY IN RETAIL: THE IMPACT OF GREEN BUILDINGS ON PEOPLE AND PROFIT) wykazuje, że branża detaliczna potrzebuje wsparcia we wdrażaniu koncepcji mających na celu zdrowie i dobre samopoczucie  klientów, jak i personelu oraz efektywność w czasie budowania galerii, a także zarządzaniu nimi.

Wystrój, temperatura i dźwięk...

W ubiegłym roku zbadano problem tego rodzaju obiektów, uwzględniając różne właściwości fizyczne wpływające na środowisko handlowe, obejmujące takie aspekty jak oświetlenie, jakość powietrza, komfort termiczny, układ wnętrz i ich konstrukcje. Szczególnym  czynnikiem, któremu warto przyjrzeć się bliżej, jest również, nie zawsze doceniana i zauważana akustyka. Ponieważ liczba centrów handlowych rośnie w sposób konkurencyjny, dla inwestorów niezwykle ważny jest proporcjonalny przypływ klientów.

Cicho to znaczy przyjemnie

Projekty akustyczne centrów handlowych zyskują  na znaczeniu i  coraz częściej zostają uznane za integralną część ich realizacji. - Zanieczyszczenie środowiska hałasem powoduje wiele niekorzystnych objawów fizycznych i behawioralnych, takich jak: ból, poirytowanie i niepokój dotyczący wszystkich użytkowników galerii. Powoduje spadek koncentracji personelu, w konsekwencji spadek ich wydajności, a nawet utratę klientów, co prowadzi do zmniejszenia-zysków sprzedawców. Rachunek jest prosty. Należy dołożyć wszelkich starań, alby klienci łączyli pobyt w centrum handlowym z przyjemnymi odczuciami - mówi Marcin Zastawnik, akustyk, właściciel pracowni Propersound. -Kontrola hałasu, który generują instalacje w budynku i sami klienci jest w tym wypadku elementem kluczowym. Niektóre przestrzenie handlowe są po prostu bardzo źle zaprojektowane pod kątem akustyki. W przypadku placówek handlujących odzieżą sam towar stanowi dobry materiał dźwiękochłonny, dzięki czemu takie przestrzenie bywają „przyjemniejsze". Niestety, jeżeli sprzedajemy akcesoria elektroniczne (których czasami klient chce także posłuchać!), AGD czy prowadzimy lokal w strefie food court, mamy zdecydowanie mniej szczęścia. Poza hałasem generowanym przez klientów należy także brać pod uwagę hałas generowany przez np. wentylację czy system rozgłoszeniowy, z którego odtwarzana jest muzyka - dodaje akustyk. 

Rozwiązania akustyczne - do wyboru, do koloru

Dlatego też projektanci powinni skupiać się nie tylko na wyglądzie, ale także na właściwościach i jakości używanych surowców, w tym materiałów dźwiękochłonnych. Aby poprawić komfort akustyczny powierzchni handlowej, niezależnie od tego, czy jest to pojedynczy sklep, czy centrum handlowe, ich twórcy mogą korzystać z innowacyjnych materiałów i systemów zwiększających pochłanianie dźwięków.

- Architekci przy wyborze sufitów dźwiękochłonnych zwracają główną uwagę na trzy czynniki: design, właściwości akustyczne i bezpieczeństwo - mówi Artur Pacyna, menedżer ds. technicznych Rockfon. - Sufity powinny być zgodne w sensie wizualnym z ogólną koncepcją projektu. Naszą rolą jest zapewnienie projektantom możliwość swobodnego wyboru odpowiednich płyt. Mam na myśli format, typ krawędzi, strukturę powierzchniową, kolor oraz system montażu: kształt profili, czy ich nośność.

 Ze względu na stały duży ruch klientów, powodujący hałas, bardzo istotne znaczenie mają właściwości akustyczne sufitów, zwłaszcza w zakresie pochłaniania dźwięku. - We wszystkich obiektach użyteczności publicznej jednym z najistotniejszych kryteriów doboru produktów budowlanych jest bezpieczeństwo pożarowe. Większość produktów Rockfon charakteryzuje się najwyższą, najbezpieczniejszą klasą reakcji na ogień A1 - podkreśla ekspert.

Nadesłał:

NiebieskiOcean

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl