Crossover : szybka droga do sukcesu


Crossover : szybka droga do sukcesu
2008-11-09
Przed osiemnastu miesiącami Nissan wprowadził model QASHQAI do nowego segmentu europejskiego rynku motoryzacyjnego - leżącego między tradycyjnymi hatchbackami a kompaktowymi SUV-ami.

QASHQAI był pierwszym w Europie kompaktowym crossoverem i odniósł taki sukces, że w fabryce trzeba było uruchomić trzecią zmianę, aby nadążyć za popytem.

Nissan był prawdziwym pionierem samochodów tego typu. Inni producenci teraz dopiero zaczynają prezentować swe konstrukcje, a tymczasem Nissan ma już następną odmianę crossovera: auto dla aktywnych rodzin... i całkowicie nowy, luksusowy model Murano.

„QASHQAI przyciągnął klientów, którzy byli znudzeni typowymi, rodzinnymi hatchbackami i szukali czegoś nowego. Murano, czyli pierwszy crossover, przemawiał do ludzi, którym podoba się napęd 4 x 4, ale którzy wcale nie poszukiwali prawdziwej, twardej terenówki. Zamiast tego oczekiwali bardziej dynamicznego stylu. Zarówno Murano, jak i QASHQAI przyciągnęły uwagę nabywców samochodów. Teraz przyszedł czas, by korzystając z tego sukcesu, zaprezentować całkowicie nowy model Murano oraz pierwszy, rodzinno-rekreacyjny crossover, czyli siedmiomiejscowy QASHQAI+2".

Simon Thomas, Senior Vice President, Sales and Marketing, Nissan in Europe

Auto w skrócie

Nowy QASHQAI+2 to:

  • Więcej przestrzeni
  • Miejsce dla siedmiu osób
  • Większy rozstaw osi
  • Dodatkowa skrytka pod podłogą
  • Miejsce do schowania w samochodzie trzeciego rzędu siedzeń
  • Wyjątkowa stylizacja
  • Wszechstronna oferta

W kwietniu 2008 fabryka Nissan Motor Manufacturing UK (NMUK) wyprodukowała 20000 egzemplarzy QASHQAI w swych wysokowydajnych zakładach w Sunderland w północno-wschodniej Anglii. Pod dodaniu do tego ponad 18000 sztuk modeli NOTE, Micra i Micra C+C, jakie w tym samym miejscu powstały w kwietniu, można było bez obaw powiedzieć, że był to nowy rekord produkcji miesięcznej w tej fabryce.

Jeżeli chodzi o produkcję popularnego, kompaktowego crossovera, to liczby mówią tu same za siebie... tylko ubiegłym miesiącu w całej Europie QASHQAI znalazł 23000 nabywców. Od rozpoczęcia sprzedaży na początku roku 2007 na europejskie drogi trafiło ponad 250000 tych samochodów, co jest liczbą naprawdę imponującą, gdy chodzi o nowy typ samochodu, konkurujący z tradycyjnymi, renomowanymi markami.

Popyt na ten tworzący nowy sektor model był tak wielki, że pod koniec ubiegłego roku zapadła decyzja o uruchomieniu trzeciej zmiany w fabryce, która w efekcie zaczęła pracować przez 24 godziny na dobę. Trzecia zmiana ruszyła w lipcu.

Przyczyną decyzji częściowo była chęć zwiększenia dostaw modelu QASHQAI, aby nadążyć za popytem, częściowo zaś zbliżający się moment wprowadzenia nowej wersji tego samochodu, a mianowicie siedmiomiejscowego QASHQAI+2.

W momencie, gdy inni producenci samochodów w końcu wprowadzają do sprzedaży swoje crossovery, Nissan podnosi poprzeczkę, prezentując model siedmiomiejscowy.

Dodatkowo jeszcze Nissan umocnił się na pozycji lidera całego rynku crossoverów poprzez równoczesny debiut całkowicie nowego Murano.

Gdy QASHQAI+2 trafi w październików do salonów, jego sprzedaż będzie biec swoim torem, a ewentualna „kanibalizacja" sprzedaży kosztem wersji pięciomiejscowej będzie minimalna.

„Jeżeli klient potrzebuje dużo miejsca i od czasu do czasu przewozi siedem osób, to raczej nie będzie zainteresowany kupnem pierwszego modelu QASHQAI", mówi Pierre Loing, Nissan's European Vice President for Product Planning. „Tak samo jednak, jak QASHQAI stał się antidotum na konserwatywne, typowe hatchbacki, QASHQAI+2 będzie prawdziwą alternatywą wobec kompaktowych SUV-ów i całego szeregu obecnych nijakich aut MPV."

Choć niektóre wersje QASHQAI są wyposażone w nowoczesny układ napędowy ALL MODE 4x4, to napęd na wszystkie koła nie jest wcale warunkiem nabycia tego samochodu: na niektórych rynkach - zwłaszcza tam, gdzie występują ostre zimy - sprzedaż wersji ALL MODE jest większa niż modelu 2WE, ale w Europie generalnie proporcje te wynoszą 30/70 na korzyść wersji z napędem na jedną oś. QASHQAI nigdy nie miał być prawdziwym samochodem terenowym, a napęd na cztery koła ma mu zapewnić lepszą przyczepność na śliskich drogach. Podobnie będzie z QASHQAI+2.

Ideą, której owocem jest pierwszy QASHQAI, obecnie zaś zastosowaną w QASHQAI+2, było stworzenie samochodu, który miałby zalety aut z trzema rzędami siedzeń i rodzinnych hatchbacków, a zarazem byłby pozbawiony ich wad. Dlatego też dynamika, łatwość prowadzenia i poziom komfortu są takie, jak w dopracowanych modelach hatchbacków, a do tego ma zaletę w postaci praktycznego wnętrza, właściwego dla większych samochodów. Od modeli MPV i hatchbacków tym jednak się różni, że w przeciwieństwie do nich, ma wpadający w oko, atrakcyjny design nadwozia i wnętrza. Do tego zaś dochodzi jeszcze trzeci rząd siedzeń dla tych klientów, którzy poprzednio jeździli kompaktowymi SUV-ami. QASHQAI+2 wnosi elegancję i wyrafinowanie, o jakich wcześniej nie było mowy pośród tak praktycznych i wszechstronnych samochodów.

Badania, jakie Nissan przeprowadził wśród klientów, wykazują, że nabywcy samochodów są znudzeni i rozczarowani brakiem atrakcyjnych pojazdów, które mogłyby pomieścić piątkę dzieci, nadawałyby się do celów rekreacyjnych lub miałyby obszerną przestrzeń bagażową.

QASHQAI+2, podobnie jak jego poprzednik, powstał w Londynie, w ośrodku Nissan Design Europe i wyróżnia się mocną sylwetką, tak zaprojektowaną, by samochód sprostał trudom jazdy w mieści, przy tym jednak jego wygląd nie jest agresywny. Wrażenie twardości łagodzą tu nieco sportowe akcenty, dzięki którym samochód przypadnie do gustu różnorodnym klientom. Widać wyraźnie, że QASHQAI+2 należy do tej samej rodziny - ma identyczny, dynamiczny charakter i robi takie same solidne wrażenie. Design auta jest jednak wyważony i spójny, aby nie sprawiał przykrego wrażenia, że nadwozie zostało wydłużone tylko po to, by zrobić trochę miejsca i niezgrabnie wcisnąć rząd dodatkowych siedzeń.

Oba modele dzielą rozwiązania stylistyczne z całkowicie nową wersją Murano - w szczególności jest to biegnąca do góry krawędź tylnej, bocznej szyby oraz wznosząca się dolna linia okien bocznych. Nowy Murano pojawia się w zaledwie trzy lata po europejskim debiucie pierwszej wersji, a w pięć lat po jej wprowadzeniu na rynek Ameryki Północnej.

O ile pierwsza wersja Murano stworzyła całkowicie nowy segment rynku, to nowy model umacnia go na pozycji lidera crossoverów. Autentycznie luksusowe wnętrze, większe wyrafinowanie konstrukcji, lepsze osiągi i bogatsze wyposażenie - w tym po raz pierwszy prezentowany w Europie system Around View Monitor - dają Murano pewne miejsce w kategorii Business Class.

„Sukces QASHQAI i Murano otworzył nowy rozdział w historii Nissana. Dzięki modelom Micra i Note jesteśmy dobrze znani jako lider rynku małych samochodów. Jesteśmy też liderem rynku prawdziwych samochodów 4x4, o czym świadczą Pathfinder, Navara i X-TRAIL. Gdy chodzi o samochody sportowe, to GT-R i 350Z nie mają sobie równych."

„Pojawienie się QASHQAI+2 i nowego Murano, obok niezwykłego sukcesu pierwszej wersji QASHQAI, wprowadziło do naszej oferty całkowicie nowe produkty, podkreślające jej prawdziwą głębię. Nissan zapoznał świat z koncepcją samochodu crossover i w momencie, gdy inni producenci właśnie poznają drzemiący w niej potencjał, my wprowadzamy na rynek trzeci pojazd z tej kategorii", powiedział Carlos Tavares, Executive Vice President, Nissan Motor Ltd.

Nadesłał:

Nissan
http://www.nissan.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl