CV to nie wszystko, czyli jak dobrze wyglądać podczas rozmowy o pracę
Rozmowa w sprawie pracy jest zazwyczaj naszym pierwszym bezpośrednim kontaktem z potencjalnym szefem, dlatego podczas niej musimy zaprezentować się z jak najlepszej strony. I nie chodzi wyłącznie o posiadaną wiedzę, ale również o kwestię wyglądu zewnętrznego.
Karolina Sochaj - trener wizerunku z wrocławskiej firmy Image Experts podpowiada, na co zwrócić uwagę, by zaskarbić sobie przychylność przyszłego pracodawcy.
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej najważniejsze jest pierwsze wrażenie – to prawda, którą zna każdy, kto chociaż raz brał udział w rekrutacji. Wygląd ma znaczący wpływ na to, czy przyszły pracodawca uzna nas za osobę kompetentną. Nierzadko bowiem to właśnie na jego podstawie potencjalny szef podejmuje decyzję, co do naszej przyszłości w firmie. „W trakcie procesu rekrutacyjnego każdy powinien się sprzedać jak najlepiej, więc zaprezentuj się tak, żeby cię kupili!” – mówi Karolina Sochaj z firmy Image Experts i podpowiada jak to zrobić.
Niezbędnik biznesowej mody
Na spotkaniu w sprawie pracy musimy wyglądać perfekcyjnie. Ubiór powinien być spójny z tym, jak chcemy być odebrani oraz stosowny do stanowiska, o które się ubiegamy. „Pamiętajmy, że bezwzględnie obowiązuje nas strój oficjalny. Ważne są wszystkie, nawet najdrobniejsze elementy garderoby, gdyż to właśnie one wpływają na całość naszego wizerunku ” – radzi Karolina Sochaj z Image Experts. Należy zwrócić uwagę przede wszystkim na to, by wybrane przez nas ubrania były porządnie wyprasowane, czyste i pozbawione wszelkich niedoskonałości, takich jak przetarcia, wystające nitki czy odpadające guziki. Każdy, kto ubiega się o pracę powinien postawić na klasyczną elegancję, dzięki której podkreśli swój profesjonalizm oraz wysokie kwalifikacje. „Stylowy, konwencjonalny strój, czyli garnitur czy garsonka, spotyka się z uznaniem 99% przyszłych pracodawców, dlatego tak ważne jest by właśnie na nim oprzeć swój image. Zdecydowanie powinno się unikać wyzywających, awangardowych lub zbyt swobodnych kreacji. Jeśli mamy wątpliwości, czy dany element garderoby można włożyć na spotkanie, lepiej zostawmy go w szafie” – dodaje trener wizerunku z Image Experts. Znaczące jest również to, by wybrany strój był nie tylko gustowny, ale także wygodny. Żaden element naszego ubrania nie powinien nam przeszkadzać i rozpraszać naszej uwagi w trakcie rozmowy.
Idealna kandydatka
Podstawą stroju dla Pań powinien być klasyczny żakiet w stonowanym kolorze - granatowym, popielatym lub, ewentualnie, czarnym. Do tego najlepiej dobrać elegancką spódnicę lub spodnie w tym samym odcieniu. „Ważne jest, żeby spódnica sięgała kolan - jeśli będzie dużo dłuższa lub krótsza, będziemy wyglądać w niej nieelegancko i wyjątkowo nieprofesjonalnie.” – podkreśla Karolina Sochaj z Image Experts. Do takiego zestawu warto dodać klasyczną koszulę, najlepiej w subtelnym kolorze – białym, jasnoniebieskim lub jasnoróżowym. Idealnymi butami na tego typu spotkania są natomiast pełne czółenka na obcasie nie wyższym niż 5-6 cm. „Szpilki lepiej pozostawić w domu –bardziej przydadzą się gdy będziemy świętować otrzymanie nowej posady”, dodaje ekspert z Image Experts. Wszystkie kobiety muszą pamiętać również o odpowiedniej biżuterii. Powinna ona być dyskretna i subtelna, obowiązuje bowiem zasada – im mniej, tym lepiej. Przede wszystkim unikać należy plastikowych dodatków w intensywnych kolorach. Szczególną uwagę musimy zwrócić również na makijaż, który jest ważnym elementem naszego wyglądu. Tym bardziej, że zauważono iż panie, które się nie malują zarabiają średnio 25% mniej niż te, które stosują makijaż na co dzień. „Kobiety powinny być umalowane niezbyt wyraziście, ale profesjonalnie. Tak, aby całość wyglądała naturalnie i z klasą. Najczęściej spotykanym błędem wizerunkowym podczas rozmów w sprawie pracy jest bowiem zbyt intensywny make up.” – dodaje Karolina Sochaj. Nie można także zapominać o fryzurze. Panie o długich włosach powinny je elegancko upiąć, najlepiej w modnego koka albo klasyczny koński ogon. Takie uczesanie sprawi, że kandydatka będzie wyglądać profesjonalnie. Opłaca się zainwestować także w ekskluzywne perfumy o lekkim, świeżym zapachu. Nie możemy jednak przesadzić z ich ilością, kilka kropel zdecydowanie wystarczy.
Idealny kandydat
Dla Panów najodpowiedniejszym strojem na rozmowę w sprawie pracy będzie oczywiście dobrze skrojony garnitur w grafitowym lub granatowym kolorze. „Źle widziane jest przyjście na spotkanie w zestawie zbyt jasnym, a także w marynarce i spodniach o barwie brązowej lub czarnej, zwłaszcza jeśli aplikuje się na stanowisko handlowca lub menedżera” – podkreśla Karolina Sochaj, trener wizerunku z Image Experts. Podstawą jest szykowna koszula, koniecznie z długimi rękawami, w kolorze białym lub błękitnym. Do tego niezbędny jest odpowiedni krawat, gładki lub w delikatny deseń, związany w staranny węzeł. Dla lepszej prezencji należy założyć eleganckie buty oraz skórzany pasek w tym samym kolorze. Panowie przygotowując się do rozmowy kwalifikacyjnej muszą pamiętać o schludnej fryzurze, czystych, wypielęgnowanych paznokciach, dokładnym ogoleniu zarostu, a także wodzie kolońskiej użytej w rozsądnej ilości. „Niezwykle istotne jest, żeby ważne dokumenty schować w stylowej aktówce, w ostateczności w gustownej teczce. Nic tak nie razi podczas rekrutacji, jak widok mężczyzny w garniturze z plecakiem na ramieniu” – ostrzega Karolina Sochaj.
Odpowiednie zaprezentowanie się przed potencjalnym pracodawcą to klucz do sukcesu. Osoba wyglądająca jak profesjonalista jest najczęściej w ten sposób przez innych postrzegana, co jest niezmiernie ważne podczas rekrutacji. Zakładając na rozmowę kwalifikacyjna perfekcyjnie dobrany strój można w znaczącym stopniu zwiększyć swoje szanse na uzyskanie pracy.
Karolina Sochaj – trener wizerunku i praktyk biznesu, absolwentka marketingu politycznego na Uniwersytecie Wrocławskim oraz prestiżowego Institute of Image Consulting w Wielkiej Brytanii. Właścicielka firmy Image Experts. Specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń z zarządzania własnym wizerunkiem, personal brandingu menadżerów i prezesów, etykiety i kultury biznesu, firmowego dress code’u, czy efektywnych wystąpień publicznych. Jest również autorką wielu nowoczesnych programów szkoleniowych oraz artykułów dotyczących szeroko pojętej autoprezentacji.
Image Experts to firma specjalizująca się kreowaniu wizerunku firm oraz klientów indywidualnych. Profesjonaliści Image Experts udzielają konsultacji, prowadzą szkolenia i zarządzają projektami z zakresu zarządzania wizerunkiem osobistym. Wśród specjalistów z Image Experts znajdują się specjaliści ds. komunikacji, wizażyści, styliści, fotografowie, logopedzi, styliści-fryzjerzy, projektanci odzieży, specjaliści ds. etykiety.
Image Experts-kreowanie wizerunku
tel: 607 351 315
biuro@imageexperts.pl
Nadesłał:
GutPR
|