CVT XTRONIC - przekładnia nowej generacji
Nissan, od lat będący liderem w dziedzinie konstruowania i stosowania przekładni bezstopniowych CVT (Continuously Variable Transmission), oraz zależna od niego firma dostarczająca skrzynie biegów JATCO Ltd. wspólnie opracowały kompaktową i lekką przekładnię CVT nowej generacji.
Przekładnia bezstopniowa XTRONIC charakteryzuje się innowacyjną konstrukcją, stanowiącą połączenie tradycyjnego rozwiązania z kołami pasowymi z pomocniczą skrzynią biegów przy zwiększonym zakresie przełożenia.
Nowa przekładnia XTRONIC w niedalekiej przyszłości powinna pojawić się w kompaktowych modelach marki Nissan na całym świecie.
Najważniejsze cechy nowej przekładni CVT XTRONIC:
Najwyższy na świecie współczynnik przełożenia, zapewniający lepszą zrywność i przyspieszenie
Nowa konstrukcja umożliwiła zwiększenie przełożenia z dotychczasowych 6.0:1 do 7.3:1, czyli o ponad 20 procent w porównaniu z innymi przekładniami CVT. Gwarantuje to szybsze ruszanie z miejsca i lepsze przyspieszenie. Przełożenie 7.3:1 jest większe niż w konwencjonalnej siedmiobiegowej skrzyni stosowanej w pojazdach wyposażonych w silniki o dużej pojemności skokowej. Taka wartość przełożenia należy do najwyższych na świecie w pojazdach seryjnych*.
Kompaktowe wymiary i niewielka masa
Rewolucyjność rozwiązania zastosowanego w nowej przekładni polega na połączeniu tradycyjnego mechanizmu CVT z kołami pasowymi z dodatkową skrzynią biegów. Dzięki temu długość i masa całego podzespołu zmniejszyły się odpowiednio o 10 i 13 procent w porównaniu z tradycyjnymi skrzyniami CVT tej samej klasy.
Znakomita elastyczność i parametry eksploatacyjne
CVT nowej generacji wyposażona jest w adaptacyjny układ sterowania przełożeniami (Adaptive Shift Control - ASC), który poprawia osiągi auta wybierając optymalne przełożenie w trakcie ruszania z miejsca, przyspieszania oraz jazdy pod górę i zjazdu ze wzniesienia.
„Nissan uważa, że przekładnie CVT mają duży potencjał jako technologia przyczyniająca się do obniżenia zużycia paliwa w pojazdach napędzanych silnikami spalinowymi" - powiedział Shuichi Nishimura, wiceprezes ds. konstrukcji zespołów napędowych w firmie Nissan. „Nissan po raz pierwszy wykorzystał technologię CVT w 1991 roku i od tego czasu konsekwentnie rozwija systemy odpowiadające za współpracę przekładni CVT z silnikami oraz rozszerza ich zastosowanie w pojazdach produkowanych przez firmę. Potrzeba obniżania zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 skłoniła nas do dalszych wysiłków i opracowania CVT nowej generacji wspólnie z firmą JATCO".
JATCO, jako czołowy światowy producent przekładni CVT, jest jedyną firmą mającą w swojej ofercie pełen asortyment takich skrzyń do różnych pojazdów, począwszy od minisamochodów do limuzyn silnikami V6 o pojemności do 3,5 litra. Zakłady JATCO realizują 43 procent światowej produkcji przekładni CVT.
„Atuty rewolucyjnej konstrukcji przekładni bezstopniowej nowej generacji z pomocniczą skrzynią biegów to nie tylko większe przełożenie, mniejsza masa i niższe zużycie paliwa, ale także zwarta konstrukcja pozwalająca na zastosowanie podzespołu w większej gamie modeli" - powiedział Yo Usuba, wiceprezes JATCO. „Jesteśmy przekonani, że to doskonała oferta dla producentów samochodów starających się obniżyć zużycie paliwa w mniejszych modelach swoich pojazdów".
Realizując średniookresowy „Zielony Program Nissan 2010" Nissan i JATCO osiągnęły sprzedaż samochodów z przekładniami CVT na poziomie 1 miliona egzemplarzy, a także wprowadziły 7 stopniowe przekładnie w celu obniżenia zużycia paliwa. Obydwie firmy będą wprowadzać na rynek kolejne efektywne technologie i produkty, przyczyniając się do budowy społeczności, w której mobilność jest podporządkowana zasadzie zrównoważonego rozwoju.
* Oprócz przekładni typu DCT i manualnych.