Czego nie wiedziałeś o domenie .eu?


2017-11-28
Domena z końcówką .eu kojarzy się głównie z europejskimi standardami biznesowymi. Sygnalizuje, że firma funkcjonuje w skali europejskiej oraz pozwala na poszerzenie grona klientów o wszystkie kraje unii europejskiej. Co więcej warto o niej wiedzieć?

Czym jest domena .eu ?

Wśród końcowych rozszerzeń nazw wyróżnić można takie, które nie są związane z żadnym konkretnym krajem (jak .com czy .org) oraz takie, które są przynależne do danego kraju (np. pl. - Polska, .uk - Wielka Brytania).  Domeny .eu to witryny internetowe, które związane są Unią Europejską. Dostępne są wyłącznie dla abonentów z krajów należących do Unii Europejskiej. O domenie europejskiej mówi się jako o domenie najwyższego poziomu, czyli najważniejszego elementu międzynarodowego nazewnictwa domen.

 

Historia, początki

Domena .eu uruchomiona została pod koniec 2005 i przeznaczona była dla wybranych odbiorców tj. instytucji publicznych. Moment, kiedy stała się ogólnodostępna, przypisuje się I połowie 2006 roku. Warunkiem jej rejestracji jest posiadanie siedziby na terenie Unii Europejskiej przez osobę rejestrującą. Trzy lata od czasu jej uruchomienia (2009 r.) pisano, że .eu cieszy się powodzeniem. Już wtedy liczba domen zarejestrowanych wynosiła trzy miliony. Domeny .eu były kojarzone jako nowoczesne i innowacyjne. Największy odsetek osób, które zdecydowało się na jej założenie, należało do państw o dużej liczbie ludności oraz takich, gdzie internet rozpowszechniał się w miarę szybko. Dlatego też w czołówce takich państw znalazły się Niemcy na pierwszym planie (ok 30%), Holandia (ok 14%) oraz Wielka Brytania (ok 12%). Obecnie Niemcy wciąż dominują i pozostają liderem w utrzymaniu domen .eu. W pierwszym kwartale bieżącego roku ich liczba wyniosła 1 041 965. Polska z mniejszą liczbą zarejestrowanych takich domen zajmuje piąte miejsce - 265 227. Tuż za Niemcami wysokie pozycje należą do Holandii, Francji oraz Wielkiej Brytanii.  Ogólna obecność domen .eu w pierwszej połowie 2017 roku wyniosła 3 755 101.

Z opublikowanego raportu EURid w 2014 roku można było wyczytać, że domeny najwyższego poziomu na pierwszym miejscu wykorzystywane są do celów biznesowych. Odsetek takich witryn .eu wynosił 37,8%.

 

Czy warto?

Na forach internetowych wciąż wrze od skrajnych opinii dotyczących upodobań kończących nazwy domen. Posiadanie rozszerzenia domeny o  .eu daje obywatelom europejskim pewne przywileje. Związane są one z dodatkową ochroną swoich praw dzięki przepisom prawa europejskiego.

Porównując cenniki domen od poszczególnych oferentów, zakup rozszerzenia .eu częściej jest tańszą opcją, od rozszerzenia .pl. Co również staje się argumentem popierającym .eu. 

Jeżeli ktoś chciałby już dziś zdecydować się na domenę .eu, może skorzystać z darmowej opcji. Nasza firma w ramach współpracy z EURid i dołączeniu do akcji Freedom, przygotowała adresy domen, konta pocztowe o tej samej nazwie z końcówką .eu oraz serwery 500MB za darmo. Akcję dedykujemy osobom przedsiębiorczym, które stoją na progu swojej kariery i nie dysponują dużym budżetem. Udział w akcji jest niezobowiązujący, dlatego warto skorzystać już dziś. Więcej informacji można znaleźć na naszej stronie www.cal.pl  - mówi Michał Trziszka, CEO firmy Cal.pl 

 

Co lepsze .eu czy .pl?

Wśród obywateli poszczególnych państw, nadal dominują domeny narodowe. Odnosząc się do danych z raportu Krajowego Rejestru Domen, wyczytać można, że do końca września bieżącego roku, liczba aktywnych nazw w domenie .pl wyniosła 2,6 mln. 66,41% abonentów to przedsiębiorcy, a 33,59% to osoby fizyczne.

Zabezpieczenie strony końcówką .eu pozostawia różne wrażenia. Dla jednych oznacza to prestiż strony i wysokie pozycjonowanie. Dla drugich jest mniej wartościowa, a to dlatego, że jeśli chcemy trafić do polskich użytkowników, oraz kiedy promujemy polskie usługi, musimy znać jedynie nazwę strony, a jej nazwa kończąca (w tym przypadku .pl) staje się intuicyjna. Dlatego Polskie marki kojarzone, a nawet utożsamiane są z przynależnym .pl.

 

Dlaczego domeny .eu dają nam przewagę nad konkurencją?

Jeśli faktycznie firma związana jest z działalnością na tle Unii, domena ta jak najbardziej podkreśli zasięg owej firmy. Wskazuje ona na obecność na rynkach zagranicznych, a także wykazuje otwartość do zaistnienia/ współpracy  na pozostałych rynkach. 

Nawet jeśli nasza firma dotychczas nie prosperowała na zagranicznych rynkach, ale nasze oczekiwania i działania dążą w omawianym kierunku, rejestracja domeny .eu pozwala na wyprzedzenie konkurencji poprzez antycypację. Już w tej chwili pozwalamy na dotarcie do firmy szerszemu gronu odbiorców - dodaje Michał Trziszka.

Nadesłał:

Grupa FLPR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl