Czego w przedszkolu uczą się 3-latki, 4-latki i 5-latki?
Programy przedszkolne oparte są na „Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego”, uwzględniają wiek rozwojowy dzieci i wynikające z tego potrzeby.
Celem wychowania przedszkolnego jest:
- budowanie systemu wartości, czyli kształtowanie pojęcia, co jest dobre a co złe
- rozwijanie umiejętności społecznych oraz radzenia sobie z emocjami, szczególnie tymi trudnymi wynikającymi z porażki lub z funkcjonowania w nowej dla siebie sytuacji;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w sposób przemyślany i zrozumiały dla innych;
- kształtowanie u dzieci postawy patriotycznej oraz budowanie tożsamości poprzez przynależenie do różnych grup. Ponadto zapraszanie dziecka w świat kultury i estetyki.
Przez cały wiek przedszkolny dziecko kształtuje:
a) umiejętności społeczne, czyli porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi oraz przestrzega zasady i normy społeczne i ustalone przez grupę;
b) umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne
Ponadto wychowanie przedszkolne, wspiera:
1. rozwój mowy. Dziecko kończące przedszkole powinno zwracać się bezpośrednio do rozmówcy mówiąc zgodnie z gramatyką i składnią. Uważnie słucha oraz w jasny i zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach.
2. dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które dziecko stosuje w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
3. wychowanie poprzez sztukę: taniec, śpiew teatr
4. rozwój umysłowy dziecka poprzez zabawy konstrukcyjne oraz poprzez wyjaśnianie zjawisk atmosferycznych oraz poprzez rozwój umiejętności matematycznych;
5. budowanie postaw wyrażających szacunek do zwierząt i przyrody
Przedszkole kształtuje w dzieciach postawę prozdrowotną oraz buduje w nich nawyk aktywności fizycznej. Ponadto buduje w dzieciach gotowość dbania o bezpieczeństwo innych i własne poprzez zapoznanie dzieci z ich prawami, ćwiczenie zachowań w trudnych sytuacjach, w których zagrożone jest życie, np.: pożar, przemoc fizyczna, itp.
Zajęcia w przedszkolu mają również za zadanie kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko kończące przedszkole powinno potrafić określić kierunek oraz miejsce na kartce, wykonać proste polecenie, np.: narysuj koło. Ponadto powinno rozpoznać i zapamiętać, co jest przestawione na obrazku, dysponować sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo- ruchową. Dziecko układa krótkie historie, rozumie sens informacji podanych w uproszczonych rysunkach oraz interesuje się czytaniem i pisaniem.
Reasumując: dziecko kończące przedszkole powinno być gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole. Poszczególne cele wychowania przedszkolnego realizowane są w każdym wieku przy uwzględnieniu ograniczeń dziecka wynikających z jego wieku rozwojowego.
Ekspert Anna Olędzka - Bukowska
Polsko - Angielskie Przedszkole Muzyczne
Ul. Urwisko 19, 02-776 Warszawa
Tel. 22/644-39-34
Mail: przedszkole@zyrafa.edu.pl
Nadesłał:
jola_getintouch
|