Czego w przedszkolu uczą się 3-latki, 4-latki i 5-latki?


Czego w przedszkolu uczą się 3-latki, 4-latki i 5-latki?
2013-10-10
Programy przedszkolne oparte są na „Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego”, uwzględniają wiek rozwojowy dzieci i wynikające z tego potrzeby.

Celem wychowania przedszkolnego jest:

- wspomaganie dzieci w poznawaniu przez nich świata oraz kształtowania czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennym życiu u w dalszej edukacji. Warto pamiętać, iż dzieci w wieku przedszkolnym są już przygotowane do funkcjonowania poza domem a działania skierowane do tej pory na zaspokojenia własnych potrzeb nastawione są teraz na poznanie świata zewnętrznego.

- budowanie systemu wartości, czyli kształtowanie pojęcia, co jest dobre a co złe

- rozwijanie umiejętności społecznych oraz radzenia sobie z emocjami, szczególnie tymi trudnymi wynikającymi z porażki lub z funkcjonowania w nowej dla siebie sytuacji;

- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w sposób przemyślany i zrozumiały dla innych;

- kształtowanie u dzieci postawy patriotycznej oraz budowanie tożsamości poprzez przynależenie do różnych grup. Ponadto zapraszanie dziecka w świat kultury i estetyki.

Przez cały wiek przedszkolny dziecko kształtuje:


a) umiejętności społeczne, czyli porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi oraz przestrzega zasady i normy społeczne i ustalone przez grupę;

b) umiejętności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne

Ponadto wychowanie przedszkolne, wspiera:


1. rozwój mowy. Dziecko kończące przedszkole powinno zwracać się bezpośrednio do rozmówcy mówiąc zgodnie z gramatyką i składnią. Uważnie słucha oraz w jasny i zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach.

2. dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które dziecko stosuje w poznaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

3. wychowanie poprzez sztukę: taniec, śpiew teatr

4. rozwój umysłowy dziecka poprzez zabawy konstrukcyjne oraz poprzez wyjaśnianie zjawisk atmosferycznych oraz poprzez rozwój umiejętności matematycznych;

5. budowanie postaw wyrażających szacunek do zwierząt i przyrody

Przedszkole kształtuje w dzieciach postawę prozdrowotną oraz buduje w nich nawyk aktywności fizycznej. Ponadto buduje w dzieciach gotowość dbania o bezpieczeństwo innych i własne poprzez zapoznanie dzieci z ich prawami, ćwiczenie zachowań w trudnych sytuacjach, w których zagrożone jest życie, np.: pożar, przemoc fizyczna, itp.

Zajęcia w przedszkolu mają również za zadanie kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania. Dziecko kończące przedszkole powinno potrafić określić kierunek oraz miejsce na kartce, wykonać proste polecenie, np.: narysuj koło. Ponadto powinno rozpoznać i zapamiętać, co jest przestawione na obrazku, dysponować sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo- ruchową. Dziecko układa krótkie historie, rozumie sens informacji podanych w uproszczonych rysunkach oraz interesuje się czytaniem i pisaniem.

Reasumując: dziecko kończące przedszkole powinno być gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole. Poszczególne cele wychowania przedszkolnego realizowane są w każdym wieku przy uwzględnieniu ograniczeń dziecka wynikających z jego wieku rozwojowego.

Ekspert Anna Olędzka - Bukowska

Polsko - Angielskie Przedszkole Muzyczne

Ul. Urwisko 19,  02-776 Warszawa

Tel. 22/644-39-34

Mail: przedszkole@zyrafa.edu.pl

http://www.zyrafa.edu.pl/

Nadesłał:

jola_getintouch

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl