Czy CRMy są bezpieczne?
Mniej więcej co dziesiąta firma w Polsce korzysta z systemów CRM. Coraz popularniejsze są te systemy, do których dostęp odbywa się za pośrednictwem Internetu, bez konieczności instalowania na firmowym sprzęcie specjalnego oprogramowania. Jak zabezpieczane są gromadzone w ten sposób dane?
Internetowe platformy pozwalające na tak zwane Customer Relationship Management (CRM) czyli zarządzanie relacjami z klientami, umożliwiają między innymi administrowanie danymi, rejestrację czasu pracy czy automatyczne rozliczanie projektów. Ich twórcy twierdzą, że dane dotyczące przedsiębiorstwa zgromadzone na specjalnie do tego przeznaczonych serwerach, są tam bezpieczniejsze niż na dyskach twardych firmowych komputerów.
Ogromną zaletą internetowych platform CRM jest dostęp do wszystkich istotnych danych o pracownikach i klientach czy o stanie realizowanych projektów, nawet podczas podróży służbowej. Waga informacji, które znajdują się na serwerach jest nie do przecenienia, dlatego tak ważne jest odpowiednie ich zabezpieczenie. Serwery z danymi przechowywane przez profesjonalne data center są zabezpieczone przed ich utratą czy przejęciem przez niepowołane osoby. Przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa danych osobowych są bardzo restrykcyjne, przez co konieczność dbania o ten aspekt jest jeszcze bardziej paląca.
Twórcy internetowych platform CRM zabezpieczają dane obsługiwane przez ich systemy różnymi metodami. Przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z oferty którejś z nich, warto przyjrzeć się,
w jaki sposób dba ona o bezpieczeństwo przekazywanych jej informacji. – Najlepszą metodą ochrony danych w tym przypadku, jest skorzystanie z certyfikatu SSL, który gwarantuje poufność danych przesyłanych z wykorzystaniem Internetu. Z tego rozwiązania korzystają instytucje, którym szczególnie zależy na bezpieczeństwie danych, między innymi banki internetowe – mówi Ewa Duda z firmy C.T.P. Polska, twórcy internetowej platformy CRM, Esme.
Warto również sprawdzić, czy w firmie obsługującej system, zatrudnieni są administratorzy monitorujący sprawność serwerów. Daje to gwarancję szybkiego wykrycia i usunięcia ewentualnych usterek. – Odpowiedzialne firmy chronią dostęp do swoich danych również poprzez tworzenie kopii zapasowych. Automatyczna archiwizacja informacji każdego dnia, daje pewność, że dane wprowadzone do systemu są bezpieczne nawet w razie awarii. Takiej gwarancji nie mamy przetrzymując dane na dysku własnego komputera – wyjaśnia Ewa Duda.
Bezpieczne dane przedsiębiorstwa oraz obsługiwanych przez niego klientów to priorytet w firmach, które dbają o wysoką jakość swoich usług. Korzystając z rozwiązania CRM, oferowanego przez podmiot zewnętrzny, koniecznie należy sprawdzić jakość i rodzaj zabezpieczeń, jakie są przez niego stosowane.
Agnieszka Dobosz
Nadesłał:
katal
|