Czy da się zastąpić opony zimowe?


2013-12-04
Wiele osób zapewne już wymieniła opony na zimowe. Niewątpliwie są one sporym wydatkiem zwłaszcza przed okresem świątecznym, gdzie zwykle wydajemy więcej. Czy da się zastąpić właściwości opon zimowych? Jakie mogą być skutki takich rozwiązań?

Część osób czeka jeszcze do wymiany opon na zimowe do okresu, kiedy przyjdzie utrzymujący się śnieg. Jednak jak wiadomo jest to błędna opinia, gdyż opony zimowe powinniśmy wymieniać po spadku temperatury poniżej 7 stopni Celsjusza w większości dni, a już teraz doświadczamy mocnych przymrozków.

Czym się różni opona zimowa od letniej?

W kilku zdaniach można wskazać bardzo ważne różnice pomiędzy oponą letnią a oponą zimową. Po pierwsze mieszanka gumowa opony zimowej pozostaje miękka poniżej 7 stopni Celsjusza. W oponie letniej mieszanka ta w zimowej aurze twardnieje, przez co diametralnie zmienia się przyczepność pojazdu na drodze.
Opona zimowa w porównaniu do letniej posiada więcej nacięć oraz lamelek, które powodują utrzymywanie się samochodu na śniegu za sprawą wgryzania się w jego powierzchnię podczas ruszania z miejsca czy jazdy.
Opona zimowa też posiada szerokie rowki obwodowe, które odprowadzają wodę i błoto pośniegowe.

Opony zimowe są dla mnie za drogim rozwiązaniem…

Często osoby, które finalnie nie montują opon zimowych mówią, że jest to spory koszt. I rzeczywiście na pewno kupno nowych opon i ich wymiana kosztują, ale pozostawiając opony letnie też ponosimy pewne koszty. Jakie?
Otóż jeżdżąc na oponach letnich powodujesz ich ścieranie, a jak wiadomo 
opona letnia w warunkach zimowych ściera się dużo szybciej. Podobnie jest z oponą zimową w lecie. Dlatego montując opony zimowe oszczędzasz te letnie i w sumie średnio z dwoma kompletami na różne sezony możesz przejechać przeważnie po 3 sezony.
Opony zimowe można kupić taniej m.in. zmniejszając indeks prędkości. Ale uwaga, jeżeli indeks prędkości jest niższy niż ten homologowany to w samochodzie przy kierownicy musi znaleźć się naklejka informująca kierowcę pojazdu o maksymalnej prędkości, z jaką może się poruszać w danym samochodzie z danymi oponami. Obniżenie indeksu prędkości dotyczy tylko opon zimowych! W każdym innym przypadku można pozostawić indeks prędkości taki sam, jaki jest homologowany lub bez zastrzeżeń go powiększać.

Pół na pół – montaż tylko dwóch opon zimowych

Są także kierowcy, którzy co prawda zmieniają opony na zimowe, ale tylko połowicznie. Co to oznacza w praktyce?
Zakładając opony zimowe tylko na oś przednią powodują utratę równowagi podczas jazdy tylnej części samochodu. W odwrotnej sytuacji, czyli montując opony zimowe tylko na tył a pozostawiając opony letnie na przodzie samochód w warunkach zimowych będzie „wyrzucany” przy pokonywaniu zakrętów.
Tylko dwie opony zimowe na osi przedniej lub osi tylnej zaburzają równowagę podczas jazdy, a rozwiązanie to może się sprawdzić tylko, jako wspomagające ruszenie na zaśnieżonej lub oblodzonej nawierzchni, choć nie będzie ono w pełni idealne – tak jak w przypadku zamontowanych 4 opon zimowych.

Czy samochody z napędem 4x4 powinny mieć opony zimowe

Wbrew wielu opiniom to auta z napędem na cztery koła także potrzebują opon zimowych. Opony z napędem 4x4 posiadają lepsze przyśpieszenie w zimie, ale aby prawidłowo i bezpiecznie trzymały się podczas wchodzenia w zakręty czy hamowania niezbędne są opony zimowe.

Opony całoroczne

Opony całoroczne są tematem wielu dyskusji wśród kierowców. Jakie są fakty?
Opona całoroczna próbuje pogodzić jazdę w obu sezonach – letnim i zimowym. Jednak osiągi opon całorocznych są gorsze niż te oferowane przez opony przeznaczone na dany sezon.
Przykładowo opona całoroczna w testach szwajcarskiego TCS uzyskała gorsze wyniki, jeśli chodzi o drogę hamowania na mokrej i ośnieżonej nawierzchni niż opony na letnie czy zimowe. Do tego powodują one większe opory toczenia, co przekłada się na większe zużycie paliwa, a opony te ścierają się także szybciej. Opony całorocznej musimy też częściej wymieniać na nowe.

Mam opony z napisem M+S , ale czy to jest „zimowka”?

Absolutnie nie. Oznaczenie Mud&Snow – M+S w tłumaczeniu „błoto i śnieg” może znajduję się na oponach zimowych, ale także można je spotkać na oponach całorocznych czy do samochodów 4x4.
Gwarancją, że dane opony są zimowe jest oznaczenie w postaci płatka śniegi na tle trójramiennego ostrego szczytu górskiego. Na oponach widnieje też często skrót 3PMSF.

Sumując nasze rozważania opon zimowych nie da się ich w pełni zastąpić i na bezpieczeństwie nie należy oszczędzać. Lepiej kupić nawet gorsze opony zimowe niż poruszać się na tylko na dwóch oponach tego typu lub zupełnie na letnich. Należy pamiętać, że nie powinien się dla nas liczyć tylko sam koszt zakupu, ale także trzeba zwrócić uwagę na koszty eksploatacji.

Nadesłał:

rezulteo_opony

Wasze komentarze (1):

  • avatar
    ~kierowca, 2013-12-04 17:44:18

    Trzy sezony letnie i trzy zimowe to nie 6 lat bo jednym roku jest i zima i lato... Trzy sezony letnie i zimowe to 3 lata. Co za lama pisze takie bzdury


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl